Hjälper vid körning
vad använder ni för hjälper ni som håller på med dressyrkörning?
Galopp t ex, får man anända rösten på tävling o.d? Hur lägger ni an pisken vid galoppfattning?
Och hur funkar det om man ska göra galoppombyte? Ställer man om hästen och lägger pisken på andra sidan eller vad?
Detta hade vart bra spännande o veta :D
Jag har ju bara tömkört i skritt o trav änsålänge.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

I lagserien som jag var med i med Fiona så fanns det ingen galopp med i det programmet. Men när jag är hemma och kör henne behöver jag bara smacka till så går hon över i galopp. Galoppombyte har vi inte vågat oss på.
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Nä i dressyrprogrammen finns väl ingen galopp alls med vad jag vet? Men vill man utföra det på egen hand (och det vill man ju :)) så är det väl lättast att använda rösten tänker jag? Har inte själv tränat mycket körning, men tömkörningen hade jag pussljud som galopp, även vid uppsutten ridning :)
Jag har ingen aning om vad som är med på tävling, men drömmen är väl att kunna köra mina och utföra i princip alla rörelser och skolor som uppsutten dressyr.
Piaff, passage, öppna, sluta, skänkelvikning, galoppombyte i varje steg… Ligger långt fram i tiden, men är ändå en dröm 
Men kan ju vara bra med tips på bra hjälper så det blir rätt från början.
HÄR finns en häftig film på ett vackert ekipage =)

I de lätta klasserna finns i alla fall ingen galopp med, men jag minns inte hur svårklassprogrammen ser ut.
När man lär in galopp framför vagn så är det viktigt att man redan har tränat samma saker vid tömkörning. Hästen ska vara på det klara med att "stanna" betyder "stanna", inget annat. (Om någonting händer är det viktigt att kunna stanna FORT!) Det är en fördel att ha lärt in ett röstkommando också, så slipper man vifta med pisken. (Samma med skritt och trav, eftersom det ser mycket trevligare ut på tävling om man kan göra övergångarna helt utan pisk.)
Jag tycker att det brukar bli bäst om man lär in 3 kommandon (för skritt, trav, galopp) som låter väldigt olika varandra, eftersom det alltid blir lite extra oljud när man drar vagn t.ex. på grus eller sand och då kan hästen få svårt att särskilja t.ex. "ssssss" och "sssccch" som många använder sig av. Jag har istället valt att använda vanligt klick med tungan för skritt, "sss" för trav och smackning för galopp. Då spelar det ingen roll hur stojjigt det blir runtomkring eller hur mycket vagnen låter för kommandona är så pass olika att hästen inte kan missförstå. Men det gör man ju som man vill, huvudsaken är att man har ett röstkommando som hästen vet betyder "galopp", om vi ska hålla oss till trådens ämne. 
Ja, man får använda rösten på tävling, även i dressyren alltså, men man bör sträva efter att göra det så lite som möjligt och bara använda korta kommandon så att det ser prydligt och snyggt ut. Man kan lära in att fatta trav och galopp helt utan rösten och pisken, förstås, men det är svårare och kräver mer av både kusk och häst.
Att lära in skolor framför vagn är väldigt svårt om man inte redan behärskar att göra dem vid tömkörning. Eftersom skaklarna ofta kommer ivägen för t.ex. sidvärtesrörelser så kräver det att man har en häst som är lite finurlig och vågar böja kroppen även om skakeln på ena sidan "slår i". Har hittills inte sett någon gå piaff och passage framför vagn, men det är säkert inte omöjligt. Men eftersom man har en vagn bakom så måste hästen både bära sig uppåt/framåt och dra samtidigt, vilket borde motverka varandra litegrann…
*fundersam*
Jag använder aldrig pisken som skänkelhjälp när jag ber om galopp eller trav med vagn. Dels så är selen och skakeln oftast ivägen för att nå skänkelläget och dels så "ska" mina pållar klara av att göra det enbart på röstkommandot. (Men det händer ju att man får upprepa sig ibland, förstås! Alla har vi våra ofokuserade dagar…) Jag försöker att bara använda pisken som korrigerande hjälp i sidled och för att "mana på" en lat häst. Hingsten jag hade kunde t.ex. somna på dressyrbanan rätt ofta… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Nej, galopp förekommer inte i dressyrprogrammen i körning. Däremot är det lämpligt att lära körhästen att fatta galopp på kommando och även att byta galopp i steget. I precisionen och maraton används galopp.
Vid all form av körning sker kommunikationen med hjälp av tömmen, piskan och rösten. Viktigast är tömmen. Med tömmen reglerar man tempo, steglängd, halter m.m. Därför är det viktigt att man lär sig att ha en god "körhand". Det är faktiskt lättare att köra på en hand än att använda båda. Hästen får ett jämnare stöd med en hand. Den andra handen sköter piskan, som används för att visa hästen vad man vill. Piskan skall endast i undantagsfall användas för drivning och bestraffning.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~