Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 4733 ggr
exitingsvillemo
0

Bomlösa sadlar

Ville inte kapa en annan tråd med min fråga, så jag startar en ny här.

Hur är det med bomlösa sadlar? Jag funderade på en sån till min unghäst, men då fick jag höra att dom inte alls var bra för hästen.

Kommer inte riktigt ihåg varför dom var "skadliga" för ryggen, men antar väl att det har ngt med den ickeexisterande bommen att göra.

Vad vet ni? Både possitivt och negativt om bomlös sadel vill jag ha.

LinaN
0

Jag har en bomlös till min unghäst och jag kan väl säga att jag skaffade den av främst två skäl

1) Om hästen går omkull mosar han inte sadeln.

2) Den kommer passa honom genom hela inridningen. Då den är flexibel så kommer den anpassa sig efter honom och där finns ingen hård bom som kan ligga fel. Han kan muskla sig fritt från en ev felaktig bom.

Dagens bomlösa sadlar med sina tryckavlastande paddar är så pass bra att de faktiskt fördelar trycket över ryggen på hästen och inte skapar punkttryck. Man ska ju inte förväxla en bomlös med en barbacka-pad/sadel.

Så jag personligen ser inga hinder till varför du inte skulle kunna lägga en bomlös på din unghäst, och som med väldigt mycket "nya" saker så möter man stort motstånd… Om bomlösa sadlar skulle vara så farliga och olämpliga som ridsadlar varför finns det flera stora distansryttare som begagnar sig av dem och faktiskt vinner med en tex torsion sadel på sin häst….? ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[slo]
0

Jag har en bomlös som jag köpte i höstas, så har börjat upptäcka både för och nackdelar.

Den är lätt och ligger kanonbra, eftersom det är paneler i sadeln behövs ingen specialpad för att fördela trycket, det är inbyggt. Den ligger bra och passar på i stort sett alla hästar, eftersom den formar sig efter hästens rygg när den blir varm. När det gäller punkttryck kan jag inte alls se några sådana tendenser, dom gånger jag har ridit så kuse blivit svettig är det jämnt och fint, inga spår efter tryck på ryggraden.

Negativt då, den ligger inte lika still som en sadel med bom, så man får ha koll på balansen. I alla fall i min modell känner jag att jag sitter annorlunda, hamnar lätt fel om jag inte tänker mig för. Begagnatmarknaden är ganska tunn, så jag tror det är rätt svårt att bli av med dom om man vill det…

Är det någon speciell modell du är ute efter? Min beskrivning är från en Barefoot nevada, och alla Barefoot-sadlar är uppbyggda på samma sätt, det är lite olika inriktningar på dom bara :) Köpt hos Stall Vrå, hon är mycket trevlig att ha och göra med!

exitingsvillemo
0

Min tanke med en bomlös på unghästen, var ju just detta med att slippa byta sadel hela tiden under inridningen, som jag kommer få göra om jag använder en vanlig sadel. Precis som du säger Lina så ändras ju ryggformen hela tiden på unghästen ju mer den musklas osv.

Behöver en sadel med ganska liten tum-storlek 15" ungefär.

Då lillpållan har väldigt kort rygg (arab-korsning).

Vill ha en med djupt säte. Finns det olika modeller i de bomlösa också? Dressyr/Allround/Hopp?

Helst skulle jag vilja ha en Allround mot Dressyr, alltså inte riktigt så Dressyrig som en hel dressyr, fast mer dressyrig än en vanlig allround Flört Ngn som fattar =)?

LinaN
0

Om du ska ha en allround så är väl standardutförandet det vanligaste, dvs en skitful sadel men som håller vad den lovar ^^

det finns rena dressyrsadlar av engelsk modell som är bomlösa, kaupre har bland annat dessa, och då är de riktigt skurna med långa kåpor och bogfrihet.

Den jag har är en vanlig ful-standard men i den sitter man nästan automagiskt rätt, jag blir inramad både baktill och framtill och förhindras att sitta för långt bak eller hamna på gumpen-sits, utan jag får sitta så snällt i lodrät sits på muffen med alla delar som ska vara i, i sadeln.

Men som Slo säger så en nackdel är ju att det inte ligger lika stadigt som en bomsadel, men spänner man inte åt ordentligt så som jag gjorde fick man skylla sig själv ;) Men om man får en bra balans i en bomlös så har man det oavsett om man rider barbacka eller med bomsadel sedan. Så det är både för o nackdel just det här med att det är litet vingligare, men jag tror också det beror på vilken typ av sadel man har och hur hästen ser ut som med alla sadlar.

[slo]
0

Vi diskuterade väl en del bomsadlar med ThunderClap i nån tråd för ett par veckor sen LinaN? Ringer någon klocka? Kolla upp det, jag minns inte namnet…

LinaN
0

#5 ringer ingen klocka alls…. kan det vara i första galopptråden?

exitingsvillemo
0

finns det någon modell man ska akta sig för?

Tipsa gärna ngn OK modell och gärna prisuppgift på den oxå

[slo]
0

Jag gillar barefoots koncept med paneler inbyggda i sadeln, som jag skrev tidigare :)

Där kan du läsa lite mer, det var av henne jag köpte min sadel.

Bästa tipset jag kan komma med är nog att provrida i några olika modeller och se om du fastnar för något speciellt märke och utgå ifrån det…

exitingsvillemo
0

har ju lite svårt att provrida eftersom unghästen inte är sutten på ännu ;)

Ska spana in länken, tack.

[slo]
0

Men du behöver ju inte provrida på din egen, bara så du får känna på hur sadeln känns menade jag ;)

exitingsvillemo
0

kollade lite på den billigaste barefoot-sadeln. Cheyenne. Är det en bra sadel tror ni? Tycker på bilderna att sätet inte ser så djupt ut på ngn. Westernsadlarna ser sköna ut, men vill helst ha en "vanlig".

LinaN
0

kika på kaupre med, de har massor av olika sadeltyper, allt från iberiskt till island och klassiskt. Däremot det jag gillar med många av deras sadlar är att panelerna är flyttbara med kraftiga kardborr vilket gör att man kan anpassa dem mer än andra märken… vissa hästar har ju litet bredare ryggrad än andra eller hur man nu ska säga, och jag tycker att ha möjligheten att flytta på panelerna är superbra :D

Ahnna
0

För mig är A och O när man rider unghäst att sadeln sitter stadigt och att ryttaren inte hamnar ur balans - precis därför går bomlöst bort på unghäst för mig. Varför har ni ju redan diskuterat ovan.

Att rida med det på en vuxen och musklad häst ser jag inga problem med så länge sadeln är tryckutjämnad ordentligt.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

Hm, jaha, nu blir jag osäker igen. Det du säger Ahnna låter ju logiskt det med.

Men samtidigt är det jättesvårt att hitta en sadel som sitter stadigt på unghäst överhuvudtaget. Då kommer jag få byta sadel lite då och då, för att slippa att sadeln trycker ngnstans när hon börjar muskla sig.

Ahnna
0

#14 Det behöver inte vara så krångligt. Hitta en sadelutprovare som du litar på och be denne om råd. Det kan vara så enkelt att det räcker att lägga en pad under i vissa perioder för att t.ex. höja eller sänka bakvalvet. Även om din häst växer och musklar om sig så kommer den ju inte gå ifrån "arabtyp" till "nordsvensktyp" så skillnaden behöver inte bli så stor.

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

nu sitter jag i valet och kvalet igen då.

Men på vilket vis påverkar en bomlös unghästn negativt? Kan den bli okänslig för vikthjälper om den har en "vinglig" sadel?

Ahnna
0

#16 Anledningen till att jag inte vill ha en bomlös på framförallt unghästar är för att de inte ska snedbelastas av att ryttaren sitter snett. Som det redan har framkommit i tråden så är det lätt hänt att man hamnar lite snett (och att sadeln glider) om man inte är helt uppmärksam, vilket för mig i alla fall betyder en extra risk för onödigt slitage samt "brall-risk" i och med att vissa hästar är lite känsliga. Har sadeln redan börjar glida så känns det extra riskabelt om hästen dessutom flänger iväg i en bockserie, eller till och med blir rädd.

Och självklart blir den ju mindre uppmärksam på vikthjälper ju mer ryttaren svajar för att sadeln inte ligger still. Som jag skrev förut, A och O är att ryttaren sitter i balans och varken stör eller överkompenserar.

Bara en tanke, ni som säger att ni måste köpa nya sadlar flera gånger om året om ni inte har bomlöst till era unghästar; man kan ju stoppa om sadlar så att de passar så länge det inte rör sig om jättelika skillnader. Hittills har jag inte sett en häst över 3 år växa så mycket att den första sadeln inte har gått att åtgärda med ny stoppning. Det beror självklart på vilken sorts häst det är, vissa växer ju mer än andra efter 3 års ålder, och det beror på sadeln också eftersom alla inte är omstoppningsbara samt är stoppade med olika material. Men under alla år som jag har ridit in egna och andras hästar så har det inte varit några problem med att sadlarna haft bom. Man får vara uppmärksam och kolla med jämna mellanrum att sadeln passar, men det måste man ju vara på vuxna hästar också. De musklar ju om sig minst lika mycket över tiden som unghästar gör i perioder.

Menar nu inte att varken eller är bättre än det andra, men jag har svårt att se några självklara anledningar till att välja bort bom. Den fyller ju ett syfte så länge den passar hästen och bommar som inte passar ska ju inte användas. Flört

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

Jag förstår precis hur du menar och jag förespråkar varkän det ena eller det andra.

Därav tråden från början. Vill veta både possitivt och negativt om bomlöst. Då många ser do som direkt skadliga.

Jag hade ingen anig om att de bomlösa var så pass ostadiga som du skriver.

Vet inte riktigt vilken ridtyp jag vill använda henne till heller. Någon sort av gångartsgren iallafall. Typmässigt skulle nog akademisk ridning passa damen perfekt men jag har ingen erfarenhet alls av det och känner mig lite osäker på att utbilda unghäst i det.

Vad är det för typ av sadel man använder vid akademisk ridning? Någon som vet?

[slo]
0

Jag vet inte riktigt, men jag tycker du överdriver lite väl mycket Ahnna? Visst, dom är inte lika stadiga som dom med bommar, men du får det att låta hemskt ostabilt vilket jag inte upplevt Flört

Förespråkar varken det ena eller andra, men ser man både fördelar och nackdelar, och utgår ifrån sig själv och sin egen häst så borde det finnas en sadel som passar - med eller utan bom.

#18 Portugesor (stavas?) är rätt populära inom akademiskt verkar det som, även andra iberiska sadlar… Men vad jag sett, har inte kollat så mycket, är dom dyra och finns inte alls lika mycket begagnat att få tag på som engelska.

Akademiskt är riktigt roligt, och en rejäl omställning! Med en bra tränare tror jag inte det är några problem att rida in en häst i en "ny" inriktning :)

Ahnna
0

#18 & #19 Jag har inte sagt att bomlösa sadlar glider runt hela tiden, jag har bara poängterat att de inte är lika stabila som bomsadlar. Brallar hästen iväg så kan man nästan räkna med att en bomlös sadel glider lite eller mycket och samma sak om ryttaren har snett bäcken eller sned rygg. Att sadeln rör sig litegrann är ju ingen katastrof, det gör ju bomsadlar också, men bomsadlar kommer tillbaka till urpsrungsläget av sig själva vilket bomlösa sadlar inte gör på samma sätt om de väl har glidit lite. Jag förespråkar inte det ena eller det andra heller, men till just unghästar som var trådens fråga så väljer jag själv helt klart bomsadel framför bomlös.

Alla traditionella spanska dressyrsadlar funkar i AR, men man kan lika gärna ha vanlig dressyrsadel eller allround mot dressyr. Huvudsaken är att man kommer åt hästen med skänkeln och kan hålla bäckenet på plats där det ska vara i dressyr.

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

vad är skillnaden mellan de spanska dressyrsadlarna oc de vanliga?

Ahnna
0

#21 Här har du spanska dressyrsadlar: http://www.animoruitersport.nl/webshop/index.php?cPath=130_128&osCsid=81b3b6cf74fc22cd04ef08c1eb5ae8ac Många olika modeller både för unghästar och rutinerade hästar. Som du ser skiljer de sig markant från engelska sadlar och ger en lite annan sits som lämpar sig mer för t.ex. skolor ovan mark. Sadlarna med högt framvalv är till för välutbildade hästar som rids på stång med enhandsfattning.

www.stuteriprecious.se

LinaN
0

Men att rida i en bomlös och råka snedbelasta unghästen är precis lika stor risk att göra i en bomsadel faktiskt.

Sitter jag snett bomlöst så sitter ja snett i bom och vice versa…

Ahnna
0

#23 Skillanden torde vara att bommen tryckutjämnar på ett annat sätt samt att bomlösa sadlar faktiskt glider lättare. Men det är helt riktigt att sned sits är fel oavsett sadel. Flört

www.stuteriprecious.se