Het och ivrig häst
Skulle behöva lite tips på hur jag ska lugna ner aktionen på min donna, som gärna stressar upp sig och springer fortare och fortare hela tiden. Att hon saknar lite av styrkan som krävs för att gå på små volter och sådär vet jag om, men vi jobbar på det. Det största problemet är att hon blir uppjagad och ivrig, särskilt efter en galopp även om den i sig var väldigt lugn och balanserad.
Ni som har haft liknande hästar eller som känner till problemet, hur löste ni det? Att min häst aldrig kommer lugna sig såtillvida att det tar 2 minuter (
) att galoppera längs en normal långsida gör ingenting, men det måste ju finnas nåt mellanting så att inte allt går i raketfart hela tiden.
Finns det t.ex. bra bomövningar eller dylikt som ger hästen nåt mer att tänka på istället för att bara trissa upp farten? (Jag är rätt lugn som ryttare och gör vad jag kan för att inte bidra till hetsen.)
Allt av intresse! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag har befunnit mig i en liknande situation med min arabkille som var och fortfarande är en riktig krutdurk som aldrig missar ett tillfälle att sticka iväg i full fart!
"Problemet" med dessa hästar är ju att man hur man än gör aldrig kommer kunna få dem lugna eftersom att det sitter i deras personlighet men det man kan göra är att lära sig att kunna hålla dem inom ramarna så att säga.
I och med att jag köpte honom när han var 4 så har det legat en utbildningsprocess (är 9 idag) bakom också där det största problemet varit den bristfälliga styrkan. Dessa hästar väljer ju att springa ifrån det jobbiga arbetet.
Det är bara att nöta, nöta och nöta dressyr för till slut kommer styrkan att byggas upp och de kommer kunna sätta sig på bakbenen och förstå att det inte är så himla farligt och jobbigt att gå i ett lugnare tempo.
Bommar tror jag inte på eftersom hoppning ofta trissar upp hästen men det enda som verkligen hjälpt för vår del är att lägga en tio metersvolt så fort han försökt dra i väg. Då har de inte samma möjlighet att dra i väg eftersom att de går på ett böjt spår och måste således sätta under sig med bakbenen. Dett bidrar ju också till en ökad styrka som så småningom kommer. Annars har öppnor varit ett otroligt bra hjälpmedel och det är det enda som lugnar ner honom efter galoppen.
Dock kan jag säga att det absolut bästa tricket kommer senare, dvs. när hästen blivit så pass vältränad att den inte vill springa ifrån arbetet. Det finns inga genvägar till en bra häst så det är bara att hålla ut och ha ett gigantiskt stort tålamod!
Just det hära "springa-ifrån-arbetet" märkte jag igår när vi red över stock och och sten i skogen med min totto. Han gick lugnt o stadigt tills den halvfrusna marken började ge vika unde hovarna (där det vart väldigt lerigt när det inte vart frost och is) och då ville han gärna springa ifrån det "obehagliga" och krävande för han blev ju tvungen att gå ännu långsammare och tänka ännu mera på sina ben.
Men jag höll emot och satt ner djupt i sadeln (så djupt det nu går med avlastningssits) och lät honom traska igenom och berömde rikligt och ljudligt när han gick lugnt även om han tyckte det var jobbigt.
Men en galoppör är ju van vid andra signaler, en tygel som är spänd jobbade mitt fullblod emot och sprang ännu fortare på…
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag hör vad ni säger, men… Min häst springer inte ifrån arbetet, hon vill arbeta mera, fortare, oftare!
Hon är f.d. galoppör så det "finns i henne" att jobba snabbt, alltid, jämnt. Och som LinaN skrev, de är tränade till att springa när man tar i tyglarna. Lång tygel = avslappning i skritt. Det finns inga direkt mellanting där, eftersom man på galoppen arbetar med kort tygel jämnt och bara länger ut när man ska skritta.
Så min hästs "problem" är att hon gärna vill lägga gasen i botten oavsett om hon arbetas på volt eller rakt fram. I ridhuset häromdagen körde jag den där övningen som nån tipsade om där men gör volt tillbaka vid E och B och lägger en större volt mitt på kortsidan varje gång man kommer dit. Inga problem, hon svängde så fint så, men ville gärna öka igen efter volterna när hon hade "rakt spår" framför sig.
Det jag söker är övningar för att bromsa upp och ge hästen nåt att fundera över istället för att bara se varje raksträcka som en chans till snabbare takt. Hon är inte fullt tränad än och inte så stark i samlingen, men har en naturlig styrka (som många fullblod) vilket gör att hon inte har några problem med att samla ihop sig rätt bra på volter. Så jag upplever inte att hon försöker öka takten för att komma undan arbetet, inte alls. Hon är bara glad och frisk!
(Förvisso bra i sig, men underlättar inte precis varken hopp- eller dressyrarbetet!)
www.stuteriprecious.se

Roligt med ännu ett till fullblod! Har själv ett som jag köpte i våras, tre år gammalt som jag håller på att utbilda. Fantastisk ras måste jag säga, min har ännu inte kommit till det där stadiet där han kan ta egna intiativ, nu har han fullt upp med att fokusera på arbetet istället för att springa :P Men men, det kanske kommer om ett par år, vem vet.
Det där beteendet har mina andra också, att de tycker att allt blir roligare i ett högre tempo och det går ju inte att ta bort eftersom att det är en del av deras personligheter så då är det att lära sig att hålla temperamentet inom ramarna som gäller.
Då är detta främst en fråga om lydnad, oavsett om h*n vill springa eller inte så MÅSTE hästen lyssna på sin ryttare. Säger du broms så ska den bromsa, säger du öka så ska den öka etc. Så skänkelvikningar (gärna sick-sack så h*n lär sig att först lyssna på dina signaler innan h*n agerar), öppnor/slutor (har ni inte kommit dit än så kan du flytta för skänkeln utmed långsidan), volter, men framför allt övergångar.
Jag vet av egen erfarenhet att det inte finns några speciella övningar som bromsar upp dem och får dem att tänka på andra (fullblodsraser är ju den mest intelligentaste kategorin så det krävs mycket för att kunna tillfredsställa dem.. ;)) utan det är gammalt hederligt dressyrarbete som gäller, att få hästen att lyssna på dig. Det kan vara tråkigt, jobbigt, enformigt, oinspirerande etc. men när det väl gett resultat så ångrar man inte allt arbete för en sekund, är det inte det som är så fantastiskt med ridning? :)
Lycka till med fullblodet, hur det än går så tror jag att hästen kommer bli jättefin för de är fantastiska hästar oavsett om de går i fin form på en dressyrbana eller brallar loss på en raksträcka!

#4 Exakt min poäng, hon måste ju lära sig nån gång att man inte FÅR springa som en galning jämnt även om det är skitroligt. Lydnad var ordet, sa Bill… 
Men nåt måste det ju finnas att göra för att öka tankeverksamheten och minska motorn en stund…? Cavaletti, markbommar på volt, whatever… Inte?
Vi har inte kommit till slutor, men öppna gör hon rätt bra och det brukar jag alltid köra lite oavsett var vi är. Dessvärre funkar inte sicksacken, för hon lär sig blixtsnabbt att "ställa om" när hon känner att jag flyttar höften. Hon inväntar liksom inte signal från mig att NU gör vi en öppna, utan hon försöker vara steget före istället. Så jag brukar göra öppna till höger, rakt fram några steg sen öppna till vänster. Alternativt öppna till höger, sen snett över vägbanan och så öppna till höger igen, bara för att bryta det där beteendet att hon tar för givet att vi ska tillbaka till vänster direkt.
www.stuteriprecious.se

#4 Och visst har du rätt i att de är underbara och väldigt intelligenta!
Har din startat?
www.stuteriprecious.se
Men hurmkt är du ute i skog o mark? ojämn skog o mark? min lugnade sig oerhört när han fick tänka på vart han satte fötterna…
Cavaletti på långsidorna, lägg upp dem i serier och blanda skritt med travbommar…. så hon måste tänka sig för o anpassa steglängden.
Röda bommar är travbommar och blå bommar är skrittbommar. kom just på den här övningen så jag vet inte om den fungerar ^^

Ja ok, mycket cavaletti tror jag på som i inlägget ovan, var allt för morgontrött att jag inte tänkte på det ;) Då blir det mycket att göra och mycket att tänka på vilket kan få dem lugna, bara det att målet är ju att få dem lugna även utan bommar också. Så hur kommer det se ut när de tas bort kan man ställa sig?
Ja där ser man, fullbod alltid steget före ;) Du hanterar det bra tycker jag ändå i och med att du försöker få henne att lära sig att vänta på dina signaler. Ett knep du kan ta till när du gör sick sack skänkelvikningar är att flytta några steg, byt gångart, rakt fram, flytta åt andra hållet/fortsätta flytta åt samma håll/lägg volt. Vad som helst som dyker upp i huvudet i den stunden så att det inte blir ett mönster som hon lär sig utantill. Fast du ska vara glad att du har en så arbetsvillig och samarbetsvillig häst för det kommer du ha stor nytta av i framtiden när ni kommer upp på högre nivåer men så här vid grunderna så är det inte alltid man uppskattar det precis ;)
Japp, min häst är startad 6-7 gånger med dåliga resultat. Han kämpade och kämpade men var helt enkelt inte tillräckligt snabb trots att hans syskon och pappa varit mycket framgångsrika. Numera hoppas jag på en framtid som fälttävlanshäst och det ser mycket lovande ut, är redna bättre än fyraåringarna på dressyren efter tre träningspass för instruktör :O
#8 man kan ju plocka bort vissa bommar eller hela serier, kanske lägga på snett igenom spåret mm. så det varieras från gång till gång.
lägga in många halter, och kanske lära hästen ett specifikt kommando som betyder att nu får hon busa (dvs springa o springa o springa) så mycket hon vill under en viss tid.
Nordsvensken i vårt stall o hennes matte gör ju så ibland. Hon får ett kommando på kortsidan, full galopp på långsidan och halt i första hörnan på kortsidan. och det bränner av mycket av hennes överskottsenergi och hon tycker det är jätteskoj samtidigt. Hon är en workaholic det stoet… När de andra hästarna i stallet galopperar travar hon oftast fortfarande… men hon rids mkt med halvhalter och halter.

#7 Jag är bara ute i skog och mark, förutom precis nu från den här veckan eftersom jag skaffade ridhuskort i tisdags. Så hon är van vid att traska fram mellan stockar och stenar, men hon är lika piggelin ändå. 
Ska till ridhuset idag igen och öva på bomserier m.m. så tack för tipset!
#8 Jag tror att om hon lugnar ner sig med bommar så kommer hon lugna sig överlag, inte enbart när det finns bommar. Det hon behöver är ju att bli mer uppmärksam på hjälperna och om bommarna kan hjälpa den processen lite så hoppas jag att hon kommer fortsätta vara uppmärksam på hjälper även utan bommar sen. Men det återstår att se.
Vad är det för stam på din då? Tyvärr räcker ju inte alltid bra blod, men han kan bli en alldeles förträfflig fälttävlanshäst istället. 
Plockade fram "Strömsholmsmetoden" igår och började läsa lite om olika övningar. (Det är några år sen jag läste den sist, så jag hade helt glömt att halva boken består av olika hoppövningar och cavalettiövningar.) Ska som sagt till ridhuset idag och försöka göra verklighet av några övningar med bommar.
www.stuteriprecious.se
Strömsholmsmetoden är jättebra! Har boken här hemma och bläddrar i den då och då..
Strömsholmsmetoden? Förklar tjejer, för den ovetande 

#12 Det är en bok om hopplära skriven av ett gäng kända tränare och ryttare.
www.stuteriprecious.se
Rider en travare som lätt kan bli het, särskilt när man rider ute och tillsammans med en annan ryttare… Haha, då är det kört…
Nej, men när jag rider i paddocken brukar jag köra på vanliga cavaletti så han fokuserar på att sätta hovarna rätt istället för att rusa. Och sen just lägga volter. Sedan försöker jag har låga händer och lugna honom med rösten när han blir helt uppe i varv. Utomhus kan man får göra ett antal förhållningar och volta honom innan han går ner i varv, men jag antar att det är sådant man får jobba på.

Min är e. Itsabrahma. Vad är din?

Kom just hem från ridhuset. Hade 3 travbommar vid B, en upphöjd galoppbom vid E och en likadan vid C.
Pållan var sjukt okoncentrerad och gick inte i form för fem öre förrän sista kvarten av ridpasset. Som vanligt uppmärksam på sidförande hjälper, men det såg nog inte särskilt snyggt ut…
Det var ett annat ekipage i ridhuset samtidigt och sånt brukar göra min tossa lite knäpp, milt uttryckt. Men på det stora hela var hon rätt snäll, inte så många krumsprång och bakutsparkar för en gångs skull.
Att trava över bommarna var tydligen jättesvårt första gången, men sen hittade hon rytmen och då gick det jättebra. Hon längde fint och verkade fokuserad, men så fort hon lämnat bommarna bakom sig accelererade hon igen, så det blev många förhållningar.
Galoppbommarna var först väldigt elaka och gjorde så att hon snubblade (för det kan ju inte ha varit hennes eget fel!) men så fort hon började se sig för och lyssnade på mig så kunde hon galoppera över dem i lugnt och sansat tempo och landa i rätt galopp utan alltför mycket tempoändring. Alltid nåt! Provade att rida på båda bommarna efter varandra, alltså med en ganska snäv sväng emellan eftersom den ena låg mitt på kortsidan och den andra mitt på långsidan, men ridhuset är nog inte tillräckligt brett för att hon ska orka göra såna övningar ordentligt ännu. Hade ridhuset varit några meter bredare hade det nog funkar väldigt bra, men idag blev det lite knyckigt och överilat istället. Hon accelererar så mycket efter första bommen att svängen till den andra bommen blir för snäv för att hon ska kunna behålla balansen och galoppera över bom nr 2 lugnt. Det kändes lite "omhoppning" ett tag, men övning ger ju färdighet… 
På det stora hela är jag nöjd med sista kvarten, men inledningen var vääääldigt skakig och ofokuserad. Får se om det blir några fler resor till ridhuset den här veckan, eventuellt blir det lite hoppning och fler bomövningar på söndag.
www.stuteriprecious.se
#16 Det är ju en bra början! Du ska se att hon fokuserar mer och mer sen
Men det är jobbigt när de blir för heta..

#17 Lägg till att hon pullar, kastar sig upp i luften, kickar och bockar också.
Som sagt, hon har en "attention span" som en 2-månaders baby…
www.stuteriprecious.se