Varför så viktigt att kritisera?
Passade precis på att prata med min sambo om detta med filmtrådar, att kritisera ryttare, hingstar mfl och behovet av detta.
Tänkte om han kunde ge sin syn på det hela som "icke häst och ridsportsintreserad" Han har ändå stor inblick i träningspsykologi och hur det fungerar.
Han är fd Elitidrottskille, har varit med i landslaget i tiokamp( Carolina klüfts gren), har flera SM medaljer och är tränarutbildad på Bosön. Har tränat upp ungdomar på elitnivå och är fantastiskt duktig på att få alla att prestera maximalt med positivt tänkande.
Jag vet ju att det fungerar då hans adepter lyckades oerhört bra under hans ledning och han är otroligt duktig på att motivera och stärka sina adepter..
Hans enkla svar var;
"varför måste man kritisera????
Kan man inte istället belysa det som är bra och i det fall det behövs istället påvisa på en metod som kanske kan fungera bättre?"
Det handlar ju helt enkelt om psykologi och positiv förstärkning, visst finns det mkt som är skit men om man fokuserar på det som faktiskt är bra och eftersträvar detta kan man faktiskt lyckas mycket bättre..
1.Så hur vill ni ha det och hur vill ni lära er?
2. Varför måste man kritisera?

Skillnaden är ju att vi jobbar med levande varelser som inte kan tala om när det känns fel och jobbigt. Att se folk rida och behandla sina hästar som skit går inte att vända ryggen åt och säga "Vad fint det ser ut när ni gör si och så". All kritik är inte elak, det borde han som tränare också veta. Genom att bara tillåta trevliga kommentarer så uppmuntras dålig ridning och dåligt beteende eftersom det då inte ges tillfälle att påpeka vad som behöver förbättras och vad som behöver sluta ögonaböj. (Det förekommer ju trots allt ibland att okunniga och naiva hästägare visar bilder och filmer på saker som är strängeligen förbjudet när man har med levande djur att göra. Dessa måste man ju tillåtas säga åt på skarpen om det är det som behövs.)
Publika forum på nätet är lätta att misstolka eftersom tonläge och betoningar inte hörs i skrift, men det är smällar man får ta om man ger sig in i diskussionerna. Jag tycker inte att det behöver bli otrevlig stämning för att man tillåts säga vad man tycker, vad det än må vara, så länge man är hövlig och saklig.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag tycker att man kan tänka sig för hur man framför saker och ting.
Hos oss inne på hamster kommer det upp frågor som "kan hamstrar leva fler än en tillsammans?". Svaret är nej, de slåss till någon dör.
Men jag kan alltid välja hur jag vill framföra mitt svar. Jag kan vräka ur mig något spryrdigt och nedsättade, likväl som jag kan säga det på ett snällt sätt.
Väljer jag den griniga utvägen kommer troligtvis inte denne medlem känna sig välkommen längre, vågar inte fråga och det kanske går på tok för dennes djur?
Väljer jag den trevliga vägen har denne medlem förhoppningsvis lärt sig något nytt, och väljer att fortsätta att lära sig?
Vi är alla nybörjare i vad vi än ger oss in i. Sist jag satt på en häst är drygt tio år sedan. Allt jag minns är väl hur man håller tyglarna och spänner sadeljorden ;) Men skulle jag börja med häst igen så hade jag tyckt ett forum som handlar om hästar hade varit toppen. Ännu bättre var det om jag fick snälla svar på mina sk "dumma" nybörjar frågor, så jag kan lära mig något och gå vidare.
Håller med #1 att ibland kan det bli sådana missuppfattningar när vi skriver över nätet då vi inte hör tonläget på det vi läser. Om jag är osäker på hur jag ska tolka ett svar som negativt eller positivt, frågar jag helt enkelt hur personen menade.
#1 Självklart ska man ju säga till om det går emot djurskydd etc..
Men det är inte det det handlar om just nu utan att vill man belysa det negativa eller det positiva?
Sen har ingen av oss propsat på att alla ska tycka lika heller..
MEN överlag inom hästvärlden eller ryttarvärlden ska jag kanske säga så är det mycket kritik.. Det är fel och det är fel etc etc.. och jag tror personligen att det vore bättre att fokusera på det som är bra och komma med ngt konstrutivt gällande det som behöver förbättras..
Man tillåts absolut att skriva vad man tycker.. det handlade återigen om en sågning av EN häst.. Inget annat har plockats bort!
Tycker det är intressant när vi skriver att vi vill ha en trevlig stämning så ska det vändas till ngt negativt..
En fråga.. är ni villiga att skriva under med ert fullständiga namn i de fall ni skriver ut kritik mot tredje part?

#0 Menar du seriöst att han aldrig till sina elver ger negativ kritik över saker de bör förändra?
Och anser du som hästmänniska att det värkligen är ett fungerande koncept när man tränar hästar eller ekipage?
Jag vet hundmänniskor som pratar på samma sätt, att de tex inte säger ifrån till sin hund när den försöker hoppa upp och anfalla andra människor, för de ger ALDRIG negativ bestraffning till sin hund, utan de står och försöker joddla och pipa med en leksak för att få hundens uppmärksamhet istället…
Det är för mig lite detsamma. Sedan behöver man inte annvända negativ kritik särskilt mycket eller inte alls vid behov, men det behövs ju till och från, både med ryttare som lägger till sig fel man bör säga till om och med hästar som faktiskt har sina egna huvuden.
Självklart måste man både ge positiv och negativ kritik, man kan inte enabrt ge negativ kritik och tro att djur eller människor mår bra utav och tar utebliven negativ kritk/bestraffning som något bra. Och absolut när man är en tränare som jobbar med att få någon att utvecklas och är den person som står och ger någon annan feedback, då måste man kunna ge båda sorters kritik för att den personen ska kunna utvecklas, tror jag iallafall, jag har aldrig sett något annat heller.
Sedan är det rätt stor skillnad på att vara ute bland folk och träna en person eller ett djur och sitta och disskutera en liten bit utav sin sport på ett forum… Det är inte precis detsamma.
Jag reagerar direkt att det helt enkelt inte går att se på ridsporten på samma sätt som andra sporter och hans tänk tyvärr inte fungerar inom framförallt dressyren som sedan även är en bedömningsspårt, vilket i sig sedan är lite mer specifikt ju.
Ahnna tar upp flera väldigt bra saker, håller med henne!
Jag ser ett disskutionsforum som någonstans där man både kan få svar på sina frågor och där man kan utvecklas och lära sig mer egenom att disskutera och se hur andra ser på saker och beskriver hur de själva gör. Genom att jag säger att i mina ögon ser det ut så här när X rör sig och utav de kunskaper jag har så ser jag på det på det här viset och någon annan i sin tur ser något annat och sitter på annan kunskap och därav gör andra slutsatser utav det hela så kan man disskutera sina olika sett att se saker, hur man kommer fram till det och lära sig vad andra ser, kanske förändra sitt eget sätt m.m
På forumet i sig så tror jag på att man på ett disskutionsforum bör kunna säga i stort sett allting, sedan får man tänka lite på hur man lägger fram det, men man bör kunna säga det, för det är en åsikt som man sedan kan utveckla och få igång disskutioner med.
Kan vi inte föra fram negativ kritik eller är rädda för att hela tiden gå över olika gränser så kommer det inte bli några disskutioner, utan bara fråga-svar-trådar…

#5 Mitt namn är knappast särskilt svårt att slå upp, jag är inte precis särskilt annonym när jag har min hästs namn som annvändarnamn ;) Så nej, jag anser att jag allt jag skriver skriver jag redan under med mitt namn och om någon gärna vilj så är det mkt enkelt att få fram mitt hemoch mobilnummer för att ringa och skrika på mig.
Men det är ingen som sagt att man inte får lov att tänka och tycka olika..
Men återigen så läggs det för mkt vikt vid det negativa och inte det positiva!
Jag kanske felformulerade mig, man måste även belysa det som behöver förbättras men då gör man det på ett konstruktivt sätt..
MEN i instruktionssyfte lyfts utövare fram som de anser ha god teknik etc etc.. Inte läggs det vikt vid det är fel och det och det och det..
Om han skulle ha kritik som grund för din träningsmetodik så skulle det sluta med ytterst dåliga resultat..
Utan det handlar om att lyfta fram gör så här istället och känn efter.. Höj handen lite där , lägg armbågen ngt närmare kroppen..
Jag är helt övertygad om att hans träningsmetoder skulle gå ypperligt att tillämpa inom framförallt dressyren då han utövat flera teknikgrenar och där är detaljerna oerhört viktiga!! Det är de som är avgörande om du vinner eller ej..
MEN framförallt var det detta "fenomen" att sitta och kritisera andra på ett forum.
Så du kan tänka dig att skriva under med för och efternamn och inte bara din hästs namn? Det är alltså bara en fråga…
Ingen har sagt att ingen kritik alls får lov att ges utan gör det på ett konstruktivt och trevligt sätt…
Jag kan ha varit för snabb med att ta bort hingsttråden men då jag ansåg att det var väldigt skarp kritik mot både hingst och ryttare så ansåg jag det nödvändigt fram till att vi vet hur vi ska förhålla oss till dessa..
Ska vi bjuda in tredje part? ska man kunna skriva under med sitt namn vid kritik av tredje part?

#9 jag tror att jag inte ser att disskutera det positiva som lika utvecklande. Kanske är det svårt att hitta bra exmpel att vara positiva om för att man blir för petiga? För det håller jag däremot med om, iallafall jag om inte alla kanske borde jobba på att ta fram fler positiva exempel. Kanske starta en tråd med det här filmklippet njuter jag utav att se eller något sådant…
Om vi startar fler trådar som är positiva, gör det att du tycker de negativa blir mer okej? Jag är okej med de negativa trådarna utan de positiva när jag disskuterar (skulle aldrig klara av det ifrån en tränare medans jag rider däremot), så jag kanske inte ser behovet utan att någon säger till mig..?
Min träningsmetodik är inte detsamma som min disskutionsmetodik ;) Kanske för att jag mest hållt lektioner för barn där man värkligen måste sätta en helt annan ton på saker… För jag är med dig i att jag nästan bara disskuterar negativa sidor här.
Nu har jag knappt någonsin varit på någon annan sorts träning där träningen hålls utav en tränare annat än olika typer utav ridning, yoga och skolgymnastik så jag vet inte hur ett träningspass för en tex fri-idrottstränare kan tänkas se ut, men jag har svårt att tro att det är särskilt likt ett träningspass för en ridtränare annat än i andra bedömningssporter…
Fast inom vilken annan sport har man forum där man disskuterar själva sporten, och då menar jag inte olika lag eller resultat i sig, utan själva utövandet?
Det finns inom de flesta sporter inte sådan bred på hur sporten kan utföras som inom ridsporten, så man har oftast inte fullt så mycket att disskutera.
Det finns bara X antal sätt att springa emot ett hopp och X antal tekniker att göra själva hoppet. När det är disskuterat finns det väll inte så mycket mer att disskutera.
Jag kan helt klart tänka mig att ha mitt egna namn+efernamn som annvändarnamn. Jag lystrar inte till mitt eget namn då namn inte betyder någonting för mig och jag heller inte lägger de på minnet, så skulle alla heta sina namn istället för saker eller mer fantasi-fulla så skulle jag få problem med att hålla isär personer, så jag gillar att de flesta har egenpåhittade namn, det är för mig den stora anledningen till att alla inte heter Eva Karlsson, Jenny Andersen eller Ulla Ståhl här i mitt huvud, för då skulle Jenny inte kunna se skillnad.
Fast det kanske iofs vore en bra sak att inte känna skillnad på andra på forumet, utan skriva öppet lika dant till alla, ingen disskriminering liksom, hihi.

Jag har inga problem med att skriva mitt fullständiga namn i mina inlägg eftersom jag står för mina åsikter. 
Men hur är det på andra forum? Är det dålig stämning där för att folk kritiserar andra ibland? Jag surfar runt rätt mycket på olika hästforum och visst, det är vissa trådar som är otrevliga, men det beror oftast på att det fanns en fjäder som någon eller några gjorde en väldigt stor och aggressiv höna utav. Tills moderatorerna/sajtvärdarna gjorde sitt jobb och sa ifrån.
Jag tycker att det är lite väl drastiskt att bjuda in den som kritiserats eller diskuterats, för är man så pass officiell som ryttare eller hingsthållare eller whatever så får man tåla att folk diskuterar ens levebröd. Har man dessutom skrivit en bok eller blivit tränare på hög nivå så har man ju redan stuckit ut hakan och sagt "Jag kan det här, jag är expert och tycker att du också borde lära dig det som jag kan." Var man rädd för kritik från hobbyryttare på ett internetforum så hade man nog inte gett ut sin bok eller skaffat sig elever. Men för all del, vill ni bjuda in de som diskuteras på forumet så gärna för mig. Men jag tycker att det är onödigt. 
Det här är ett trevligt forum, tycker jag, men det blir varken mer eller mindre trevligt för att ordet blir fritt och man får säga exakt vad man tycker. Återigen, så länge man är schysst och inte ägnar sig åt ordbajseri.
www.stuteriprecious.se

Tillägg: I tråden med filmer där hästar rids med skarpa, felanvända bett och så vidare, hur ska man kunna diskutera det på ett positivt sätt? Där har ju trådskaparen, oavsett vem (det är inte en pik i sidan åt LinaN), redan visat att denne tycker att det är fel att använda såna bett eller att det är fel att rida på det sättet, etc. Vad ska vi som svarar säga då? Om man har en annan åsikt eller har annan fakta som motstrider filmen eller bilderna så måste man ju kunna föra fram dem. Min poäng är att såna trådar börjar negativt från början med en inställning från trådskaparen att till exempel "bett är fel" eller "dressyr på hög nivå är fel" eller "dressyreliten kan uppenbarligen inte rida rätt" eller whatever. Det är ju redan i sig en negativ ton och oavsett på vilket sätt man säger emot så blir det ju två läger där den ena sidan tycker att trådskaparen har rätt och den andra sidan tycker nåt annat. Är det rätt att lägga ut filmer och bilder på kända ekipage i syfte att klanka ner på deras ridning? Är det rätt att lägga ut filmer och bilder på okända ekipage i samma syfte?
Jag tycker att det är bra att felridning och felhantering inom tävlingsdressyren belyses, men på vilket sätt gör man det bäst så att det inte blir negativa trådar där folk blir ohövliga mot varandra?
www.stuteriprecious.se
Jag tror att det för min del myket hänger på att det inom ridsporten länge har varit mycket fokus på vad som är dåligt.. Hur många har inte suttit på läktaren och hört alla dessa "soffryttare" kritiksera de ryttare som är inne på banan, hur många av oss har inte ridit för ngn ridlärare som inte alls är pedagogisk..
För min del handlar det väl lite om att faktiskt även belysa det som är positivt och inte endast negativt..
Sen kan man lägga det på så många olika sätt.
#11 Jag håller till fullo med om det och jag var också inställd på det, sen har ämnet varit uppe på ridsport samt även alla foton som .(hemskt ledsen men minns inte vad han heter ryssen) visar alla hästar som felbehandlas av bett.. Jag håller också till fullo med om det du skrev i dit inlägg där om att det är ögonblicksbilder..
Gällande vår sajt så handlar det främst om att stämma i bäcken så att vi hela tiden håller en schysst nivå sen om du och jag Ahnna diskuterar ngt eller Thunder och "Ulla" het och med olika syn det gör ju absolut inget..
Tanken med att eventuellt bjuda in tredje part var faktiskt för att höja det ytterligare ett snäpp så att man lär sig ännu mer.. Det kan ju faktiskt finnas en tanke bakom som vi inte känner till.
Jag tycker inte att det är ok att klanka ner på någons ridning och inte heller att skriva att Ankys ridning skulle vara dressyrens baksida..
Däremot att ha åsikter kring ngt som är allmänt vedertaget och ställa sig undrande det tycker jag är ok..
Jag undrar fortfarande vad det är som händer och vad man uppnår med hyperflexion för det har jag verkligen ingen koll på.. Dock ser det inte trevligt ut..
Jag tänker upprepa vad jag har skrivit i tråden Positivt på dressyr.ifokus!
Dessa två stycken har jag klippt ur ilängg jag har skrivit där och det är ju precis det som Lindbygarden beskriver - fokusera på hur man kan göra det som är dåligt bättre utan att direkt kritisera! Kritik gör bara att mottagaren blir ledsen och vänder taggarna utåt. En hjälpande hand gör motsatsen. (jag har fetmarkerat en mening, bara)
-----
"Det är inte meningen att det ska vara bara medhåll, men om man nu vill kritisera något så kan man göra det i vänliga ordalag. I stället för att skriva "Det är inte konstigt att hästen går illa, din sits är bedrövlig, byt tränare!" kan man formulera sig som att "du skulle nog komma åt hästen bättre om du rätade upp dig litegrann och lyckades släppa ner knäna från hakan, be din tränare hjälpa dig med detta"."
"Om nu "Lilla Stina" lägger ut en film där hon är stolt över att ha lyckats genomföra sin första bakdelsvändning, så måste du kanske inte börja med att berätta för henne att "du gör fel, för din häst går ställd åt fel håll". Du behöver inte heller tala om att "Åh vad duktiga ni är", utan vill du nödvändigtvis skriva något så skriv hellre "nästa gång blir det ännu bättre om du jobbar lite på att få hästen att vara ställd och böjd åt höger när du vänder åt höger". Dvs skriv inte vad som är fel utan vad man ska göra för att det ska bli mer rätt."
-----
En positiv ton i det man skriver gör att stämningen på hela forumet höjs, att forumets besökare trivs med att vara här. Blir det för mycket kritik så blir det en mer negativ stämning generellt och inte alls lika trevligt att komma hit - oavsett om man är den som utsätts för kritiken eller om man bara läser ändå…
#12 Alexander Nevzorov. och som föredetta anhängare måste jag säga att jag förstår vad han gör men gillar inte riktigt hur andra anhängare nyttjar sig av den kunskapen de får…. De flesta (o även jag) blir militanta bettmotståndare, men det finns så mkt mera… Han red med bett i åtskilliga år tills han insåg hur han skulle göra för att klara sig utan bett… Många år av troligtvis sura och även bra erfarenheter. Hans skola är inte för alla, men de flesta som nosat på filosofin har fått med sig erfarenheter och kunskap att iaf tänka på vad man gör.
Ankys rollkurande har alltid stuckit i ögonen på mig, men jag är inte mer än människa och formulerar mig kanske litet dumt ibland. Kanske är det pga min diagnos med kognitiv inlärningsstörning, eller så är det bara att jag är så jäkla tankspridd med härrörande till min diagnos dyskalkuli. Vilket låter jag vara osagt, för det kanske helt enkelt är den mänskliga faktorn och standard "svensson-alzheimersen" som alla dras med ibland som spökar.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#12 Tror att vi är inne på precis samma spår.
Håller med dig.
#14 Jag är militant emot inspänningstyglar och inspänningsfästning av tömmar under tömkörning, så jag vet hur det är att dagligen se folk göra sånt som jag aldrig skulle peta på ens. Att du, eller någon annan, ogillar bett är helt okej för mig, så länge du inte missionerar dina åsikter på ett otrevligt sätt och försöker föra över dem på mig och alla andra. Att uttrycka din åsikt har du ju naturligtvis rätt till, precis som jag, men när det blir fanatiskt (vilket det kan bli i såna diskussioner ibland, dock inte från dig hittills!
) och religiöst på ett sätt som gör andra illa till mods så har det gått för långt. Det är en sak att säga "Jag skulle aldrig använda ett bett och ser ingen anledning för någon annan att göra det heller" och en helt annan sak att säga "Du skadar din häst genom att använda bett så i mina ögon är du inget annat än en djurplågare!" Förstår du vad jag menar? 
Jag skulle till exempel inte starta en tråd med texten "Inspänning är djurplågeri!" och visa bilder eller filmer på folk som missbrukar inspänningstyglar. Däremot skulle jag kunna tänka mig att visa samma bilder och filmer under rubriken "Är det här verkligen bra för hästarna?" och därmed försöka inbjuda till en diskussion istället för att bara propagera för hur skadligt och dåligt det är. För mig är det där skillnaden mellan dålig och bra stämning ligger. Där man tillåts uttrycka sin åsikt, vad den än må vara, utan att trycka ner andra eller få någon illa till mods. Det är trots allt många i åldern 8-12 år som läser på iFokus och försöker lära sig av oss som kan lite mer. Det minsta vi kan göra är väl att hålla våra sinnen, och trådarna, öppna för andras åsikter än våra egna. Jag personligen diskuterar i alla fall inte här enbart för att glänsa med mina kunskaper, (
) utan för att lära mig av andra också. 
Svammel, svammel, är yr i bollen idag så det kanske inte blir så sammanhängande text…
www.stuteriprecious.se
#15 håller med dig till 100%.
Man kan framföra sin åsikt på olika vis och borde därför välja det trevligaste

Har inte orkar läsa allt ni skrivit utan jag skriver som svar på första tråden.
Jag skulle aldrig ta att en tränare bara står o säger bra, duktig, bra där osv. Jag vill veta vad jag gör för fel för att jag ska kunna rätta mig. Sjävlklart vill jag även ha beröm när jag gör rätt men de måste va en balansgång. Har ridit för tränare som är av alla de slag, både dom lagoma, dom för mkt berömande och dom som bara står o gapar o skriker o tror på så sätt att saker ska bli bra. Men de e ju upp till var och en om man stannar inne i ridhuset eller om man tar sitt pick o pack o åker hem eller om man återvänder till den tränaren.
#17 - Man måste ju kunna skilja på kritik eller att ge konstruktiva råd. Kritik är när man bara talar om vad som är fel, medan de konstruktiva råden talar om vad man ska göra för att det ska bli bättre.
Oavsett vad det handlar om så ger kritik en negativ klang och de konstruktiva råden en mer positiv ton. På ett diskussionsforum där det dessutom inte går att avläsa nyanser i tonfall, måste man tänka på att det ska vara trevligt för andra att vara här också.
Något jag lade märke till i mitt inlägg nr 14 så missade jag den här biten med att visst är jag en militant motståndare, men jag har också börjat inse att för mig är bettet ett nödvändigt ont, jag besitter inte den kunskapen som Alexander N besitter, jag KAN INTE rida in en unghäst på hans principer som det är idag, men kanske om 20-30 år när jag fått en massa ny kunskap och massvis med erfarenhet så…
Ville bara tillägga det ^^
Men ser jag någon som missbrukar sporrar, bett eller spö så är inte jag sen att säga ifrån. ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#18 De är ju de jag menar
Men att ge konstruktiva råd är inte samma sak som att kritisera..
Självklart kan man inte bara berömma det är ingen som sagt.
Men man kan lägga fram det på olika sätt..
Erik har aldrig sagt till ngn av sina adepter när jag varit med på träning att ngt de gjort varit dåligt..
Han korrigerar bara genom att ge handledning inte genom att säga att ngt är dåligt eller fel..
Ex 1 Nej nej nej, nu kom du helt fel! Din blick är på tok för dålig…
Ex, Bra händer! Tänk på blicken så blir vägen ännu bättre.

#21 Jag hade nog lärt mig mer av en kombination av dina exempel: "Du kom helt fel nu för att du inte ser dig för, gör om samma en gång till och titta ordentligt vart du är på väg."
www.stuteriprecious.se
#22 Jag tog två ytterligheter:o)
Jag tycker inte att det har kommit fram här i tråden att det är skillnad på att ge konstruktiv kritik till någon som ber om det respektive att kritisera någon som inte ber om det.
Konstruktiv kritik bör ges till den som har gjort något fel. Att kritisera en person som förekommer i till exempel en film utan att denne har bett om det, eller ens finns på sajten, tycker jag inte är konstruktivt och bra. Om någon däremot lägger in en film av sig själv och ber om kritik, då ser jag inga problem att framföra såväl positiv som negativ konstruktiv kritik.
Att ta emot kritik kan vara svårt nog om den ges enskilt. Att ta emot den inför öppen ridå är det få som klarar utan vidare.
Vänliga hälsningar
Niklas
#24 Helt riktigt!
Film och bildtrådar där man själv ber om tips och råd är rätt vanligt på forumen och är självklart helt ok.
Upprinnelsen till tråden grundar sig i kritik av tredje part dvs någon som inte har en aning om att deras häst eller de själva blir kritiserade på ett forum..
Sen är det givetvis också viktigt att man även formulerar sig på ett trevligt sätt gentemot en eventuell "ge mig tips-trådskapare".
Kanonbra att detta kommer upp till diskussion då jag upplevt speciellt på en annan site här i fokus att så fort någon är glad över att ha lyckats med något eller då de vill visa sin fina, "söta" häst/ponny så kommer alltid någon med en kritisk åsikt. Helt onödigt i dessa fall.
Om man däremot ber om kritik eller om man rider för instruktör så gör man ju det just för att få kritik och för att man vill bli bättre. Men även om man vill få kritik för att bli bättre så behöver man beröm också. ALlt skall ges vid rätt tillfällen, precis som det skall göras då vi uppfostrar och tränar våra hästar.
Vi människor är inte alltid så olika djuren.