Vad bör en 6mån kunna?
Precis som rubriken lyder. Vad tycker du ett föl på 6 mån bör kunna?
Har som sagt fått hem ett hingstföl på 6 mån som nästan är helt ohanterad.
Vad borde han kunna? Hur ska vi lära honom? Finns det några övningar som gör att han litar mer på oss?
Har haft honom hemma hos oss i lite mer än en vecka. Och det har redan blivit skillnad.
Är det för tidigt att börja träna? Tex, gå promenader, kunna stå i stallgången, täcken osv? Väldigt tacksam för svar!
Som 6 månaders bebis så är vardagssakerna de viktigaste.
Han ska gå att leda ordentligt, han ska inte springa över folk, inte sparkas och bitas. Börja stå på stallgången uppbunden under uppsikt, lämna aldrig en fölis utan uppsikt som är uppbunden… senast idag så hittade min 3½ åring på jävelskap när han lämnades utan tillsyn medan jag mockade…
Acceptera att man klappar och tar på honom överallt, samt borstar. Börja lyfta hovarna mest för sakens skull, kanske kratsa litet försiktigt med en krats. Gå promenader kan man ju göra korta sträckor både med och utan sällskap.
Täcken kan man börja vänja dem med hjälp av ett shabrak eller ett ländtäcke till vuxen häst. Fölisen behöver ju egentligne inget eget täcke ännu sålänge det finns mat och möjlighet att röra på sig samt skydd i hagen.
Hoppas det hjälper litet :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Första morgonen när han skulle ut ur boxen tog det nästan 30 min att få på honom grimman. Och gick inte att fånga honom i hagen, man fick sätta sig ner på huk 5 meter från honom så kom han fram tillslut.
Men nu kommer han fram frivilligt och hälsar, dock är grimman lite läskig fortfarande men det går betydligt mycket bättre.
Tack för tipsen!! :)
en 6 månaders fölunge bör kunna lyfta fötterna och acceptera att bli verkad. Har han aldrig blivit verkad?
När min fölunge skulle vänja sig vid grimman så fick hon ha den på både ute och inne under n ågra dagar, tills hon helt och fullt hde accepterat den. Sen fick hon vara naken på nätterna men inte i hagen.
Första gången jag band upp henne hade jag henne i boxen bredvid mamman. Det är ju synd att dom inte har börjat med sådana saker innan dom delade på dom, för det brukar vara enklare att lära nya saker med mamman som tröst.
Täcke satt jag bara på och samma där, i boxen.
Satte helt enkelt på täcke och släppte henne i boxen för att minimera ytan litegrann, utifall hon skulle få ett spel. Men det fick hon inte.
Som sagt, täcke är han inte i behov av, men det kan alltid vara bra att vänja dom medans dom är relativt små.
Det du ska börja med är att binda upp honom, så du kan sköta honom på ett säkert sätt. Rykta, kela, lyfta fötter mm mm.
Du behöver inte promenera honom, den dagliga ledningen in och ut från hagen räcker nu i början, till ni har lärt känna varandra lite.
Men sätt gränser redan här, inte springa över dig osv. Det ger dig en bra grund att arbeta på senare när ni ska ut och promenera.
Lycka Till med din lilla kille och lägg gjärna ut ett kort på honom =)

#3 - Han har grimma på sig i hagen, men utan inne i boxen.
Hur hård kan man vara mot honom, det där med gränserna. Skulle mitt gamla sto gå på mig eller springa över mig skulle jag bli tokig. Men hur ska man visa honom vad som är fel? Är rädd att vara för hård eller att vara för mesig. Hur gör ni?
Lägger in en bild på honom. Bilden är tagen samma dag som han kom, alltså första gången i boxen.
Liten skruttunge =) Eftersom jag hade min fölis från dag 1 kanske det blev enklare för mig och veta när gränsen var nådd och hur mycket jag var tvungen att säga åt henne innan hon förstod.
Men gränser ska du absolut sätta, redan nu, det betyder inte att du är hård.
Han ska inte bitas, inte sparkas, gå ordentligt i grimma och grimskaft. Du behöver inte gå på honom på samma sätt som du gör med din vuxna häst. Hon VET var gränsen går och därför kan du kräva mer av henne.
Det du ska lära din fölunge är ju just var gränsen går, vad som är tillåtet. Om du leder honom och han springer förbi eller över dig, så backa honom några steg. Backa honom tillbaka till den possition du vill ha honom. De räcker oftast.
Är du försiktig med dina hjälper redan nu, så behöver du inte använda så stora hjälper i framtiden heller =) Men hjälperna ska ju ändå inte vara så svaga att du inte får den effekten du vill ha.
Dom ska vara tydliga och konsekventa.
Tycker du fått bra svar här redan.
Tänk på att han är en bebis och att ni har lång tid på er att göra nya saker så stressa inte.
Vanlig visitering räcker tycker jag samt du leder honom in och ut från hagen. Jag har själv ett hingstföl hemma och jag är väldigt tydlig med gränserna. Hur jag visar? Genom att via kroppsspråk stöta bort honom. Föl är så mottagliga att det räcker att bara markera med kroppsspråk.
Det viktigaste tycker jag är att han har någon kompis att leka med, annars kan han bli odräglig och ledsen pga för lite stimuli.
Lycka till, han är jätte söt!
Då tråden är mer generell så hänvisar jag vidare till ridsport. Men skriv gärna dressyrrelaterade trådar.
Bla så undrar jag om han kanske är dressyrstammad, hur hans framtid är tänkt, dressyr eller hoppehäst/ både och eller annat?

Mkt är redan upptaget men just att lära honom stå uppbundet så tar du grimskaft virar de ett varv runt gallret och håller i änden meddans du borstar honom eller liknande. Ni är fortfarande i boxen. Bara håll i ändan, vill han dra håller du emot och driver honom framåt mot grimskaftet med rösten men tänk på o släppa efter direkt när han tänker framåt. Du får aldrig bli dragande i grimskaftet när han bara är och står stilla.
När du leder honom så håll inte hårt o strikt, dom flesta går bättre om dom får gå på lite frihet, dvs håll inte i grimskaftet precis under grimman utan låt han ha 50 cm, han får inte känna sig låst utan fri men under ditt ledarskap. Noggrant att du är tydlig och konsekvent som #5 skriver.
Antagligen är han lite blyg nu i början, säkert precis avvand o flyttad. Världen är upp o ner o dig har han knappt träffat innan. Så de gäller o bygga förtroende, gör de försiktigt, de e så himla lätt o pajja allt man byggt upp, men de e ju upp till individen.
I fjol hade jag som mest 11 fölisar, vissa hanterade från start o vissa kom när dom va mellan 4-6 månader o nyss avvanda.
Han såg rar ut! Stam? Bliviande mankhöjd? Vill veta allt om honom =)
Btw, gallret i boxen ser rätt farligt ut, lågt o glest, men de kanske bara e som de ser ut?!

Han är bara en bebis, jag tycker inte att man behöver tränas särskilt mycket alls. Lyfta benen, bli borstad, ha på sig grimman och ledas, typ. Allt annat har du massor med tid att träna och öva, du behöver verkligen inte ha bråttom. 
Om man tittar på ston som går med föl så är det ytterst sällan de tillrättavisar dumt beteende. Fölen tillåts bita, gnaga, klättra och hänga på sina morsor utan reprimander. Jag tror inte att vi människor behöver vara värre när fölisarna är sådär små som din är - jag menar inte att du ska tillåta att han klättrar på dig, men föl lär sig om nya saker genom att smaka på dem så om han nafsar eller "känner sig för" med tänder och mule så behöver du inte bli arg, inte ännu. Det är han för ung för att förstå utan att ta illa vid sig. (Kan leda till att han blir mer skeptisk mot människor om han är känsligt lagd.) Det jag gör när mina fölisar nafsar är att jag lugnt och metodiskt leder deras uppmärksamhet åt ett annat håll. Till exempel tar fram en borste och sätter den mot ett framben eller liknande. Biter de till rejält, på pin kiv som föl gör ibland för att testa gränser, så är det en helt annan sak och då schasar jag bort dem ifrån mig. Har hittills inte haft några problem med dumt beteende från mina bebisar, varav den äldsta är 8 månader. (Henne har jag börjat ställa lite mer krav på nu, som att hon ska stå still när jag verkar utan att någon håller i, att hon ska låta bli att nafsa när jag säger "nej" och sådär. Lite mer "skola", helt enkelt.)
Min poäng här är att din lille fölis är pytteliten fortfarande, 6 månader är ingenting. Man kan inte kräva saker av honom, bara pocka på hans intresse och lära honom att lita på människor. Sätt dig ofta i hagen och låt honom komma fram utan att du plockar fram någon grimma. Klia lite på honom och gå därifrån. Gå tillbaka en stund senare och gör samma sak. Sträck inte fram händerna mot huvudet om han blir rädd utan håll handen en bit ut från kroppen och låt honom komma till handen och nosa om han vill och törs. Håll gärna grimman i handen också så att han får nosa på den, men utan att knäppa på grimman på honom. Grimman ska inte betyda obehag och krav, utan ska vara en naturlig del av umgänget med människor. Den blir lite som ett "arbetstecken" som betyder "nu ska vi göra nåt kul". (Metod som man ofta använder på hundar, där man har t.ex. ett visst halsband när man ska spåra och ett annat halsband när man ska träna agility. De lär sig skillnaden väldigt fort.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se