Så glad! Öppna!
Idag när en tjej i stallet red Harry skulle hon göra en volt, och han fortsatte korrekt böjd i kroppen och på 3 spår rakt fram i en jättefin öppna i en kanske 4-5 steg! Det var alltså inte öppna som var syftet utan en helt vanlig stor mittvolt. Så jag blev så förvånad.
Han är så rolig att ha med att göra ibland. :)
och nu är det bestämt att vi ska tävla och debutera dressyr i april/maj på den träningstävling i dressyr (samt hoppning som tidigare planerat) mest för rutin och för skojs skull så det är LC1-programmet jag måste lära mig och sen ska vi efter vilan nu i januari träna på övergången trav-halt och igångsättningen halt-trav.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Nu är jag jobbig :P
För jag ser det som en olydnad eller att något gick fel/att ryttaren gjorde något fel (stor chans hon satt fel med vikthjälerna/sittbenen).
Det är ju en naturlig rörelse, är bara vi som försvårar det, så inget underligt att han gör det ;) Är ju inte ovanligt att se hästar i hagar utföra dressyrrörelser, är ju bara att de kompenerat ihop och råkat göra de momenten som ingår i rörelsen samtidigt.
Vad modig du är som planerar att åka ut och tävla :) Men är ju bra att ha mål som pressar en att hålla igång och komma någonstans med träningen, jag skulle behöva det med…

Det blir lite knasigt ibland, minst sagt!
Jättekul att du fick se ännu mer av hans potential, även om det var av "misstag".
Öppna är för övrigt väldigt bra att göra precis när man lämnar en volt - gör först en liten 5-metersvolt och rid som om du skulle rida två varv. Men precis när ni kommer in på varv nummer två ger du sidförande skänkel med innerskänkeln samtidigt som du sitter på inner sittben och för yttertygeln litegrann mot hästens hals. 2-3 steg räcker, styr sedan rakt fram och beröm.
Jag tittade nyligen på LC-programmet och konstaterade att de där avsaktningarna på medellinjen i travserpentinen inte kommer gå så bra med min häst! Måste öva massor på det innan jag törs ge mig ut och tävla! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Va kul! Ska bli jätte spännande att få följa er! Massor av bilder vill vi ha
#1 du får vara precis hur jobbig du vill ^^ Ibland har Lillkillen litet svårt att förstå exakt vad det är man vill och därför tar jag hjälp av den här tjejen, hon är väldigt duktig och sitter mkt bra och framförallt hon väger mindre än mig och är starkare i kroppen och orkar hålla om och rida ^^
Så hon hjälper mig att förtydliga hjälperna och sen tycker jag det är skoj att se min häst arbeta. Även om jag vill ha en lägre/längre form på honom nu.
Och även om det var ett misstag så tycker jag att det visar på hans goda vilja att försöka göra rätt samt att han visade att han kan. Jag ser ju aldrig honom busa eller stajla i hagen, är ju alltid alla andra som ser det. aldrig jag… *muttra*
#2 de där avsaktningarna i serpentinen känns jobbiga. och framförallt den där biten med att man slopat halten och häslningen i början, det har jag jättesvårt att vänja mig vid.
#allihopa, jag ska försöka få med mig gubben ut o fota nästa gång vi är i stallet dagtid, sen så planeringen är viktig, även om det inte går bra så ger det ju rutin och erfarenhet. och i bästa fall får vi ju en rosett :)

Haha, min 4-åring som jag ridit sedan i våras är det fortfarande knappt tal om någon form med, din pojk har så väldigt mycket lättare för sig låter det som :) Min har ju svårt att lära sig gå taktmässigt värkar det som :/
Brukar vara jobbigt att orka trava engagerat hela programet egenom, kan tänka mig att din som är lite större och tyngre i modelen kan behöva att man övar på det en del i träningen innan programridningen.
#5 han har väl ingen form att tala om ännu, men han börjar få med sig bakkärran och är mer engagerad baktill än han var från början, nu har han en stadigare och taktmässigare skritt även om den kunde vart bättre. Traven är helt ok efter en galopp för då kommer han igång en aningens :D
Dock så är han kort både i över och underlinje eller vad man ska säga, jag vill att han börjar länga sig i över. ska titta om jag hittar en bild som ligger nära sanningen i vilken form han har när han går i skritt och trav, i galoppen rundar han och länger överlinjen litet mera.
Men han kan ju också gå på detta viset ^^
Om han nu nödvändigtvis måste gå högt med huvudet så ser jag ju gärna att han går såhär, eller iaf mer åt detta hållet, en uppresning med mkt bakbensaktivitet, men han är inte tillräckligt stark för denna höga formen ännu. Utan planen är att jobba mer på lina och töm nu det närmsta och få honom att sänka huvudet så han jobbar i en lång-låg form som bebisar ska jobba i.
Men han har ju börjat visa massor av humör nu lillen, han busar och bockar och blir skitglad när han får galoppera, hans svaga varv är höger för där genar han gärna i hörnen men vänstergaloppen går han nästan ända ut och böjer igenom fint.