Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: allmänt
Läst 3869 ggr
Ahnna
0

Bästa dressyrboken?

(Saknar kategori för böcker, hörrni! Flört)

Spin-off på tråden om bästa DVD:n. Vad finns det för bra dressyrböcker att läsa?

Jag gillar Bent Branderups böcker och Anders Lindgrens "Dressyrskolan" eller vad den heter.

Har nog inga fler renodlade dressyrböcker, men i Jan Jönssons bok "Fälttävlan" och Heinz von Opels bok "Fälttävlan - Dressyr, Terrängritt, Hoppning" så står det mycket matnyttigt även för den som inte tycker om att hoppa.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

I "Hopplära - Strömsholmsmetoden" står det också en del som inte bara passar hoppryttare.

www.stuteriprecious.se

LinaN
0

Min nuvarande dressyrfavoritbok är Katrin Wallbergs "Skola din häst" oerhört bra bok som jag kommer recensera framöver här efte rnyår när jag hunnit läsa ut den ^^

annars är bra böcker sally swifts två om centrerad ridning samt dansa med hästar av Ferdinand hempfling.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

ThunderClap
0

Jag är väldigt förtjust i "Balance in Movement" utav Suzanne von Dietze, vet inte om det är någon här inne som missat det? SkämsOskyldig

Har annars hemma "Workbooks from the Spanish Ridning School" av Charles Harris, Sally Swifts två böcker (vet inte om hon har fler än två, men finns två lite vanligare), Reiner & Ingrid Klimkes unghästbok och Proffsryttarens ridlära som jag gillar.

#2 Jag har jätte svårt för Katrin Wallbergs bok! Jag brukar komma rätt bra överens med många "barock"/AR ryttare större delen utav tiden, men den boken går värkligen tvärt emot mig så att jag inte förstår alls vart hon kommer ifrån eller vad hon vill :S
K F Hempfling gillar jag oftast inte, men jag förstår iallafall vart han kommer ifrån och vill komma och på en hel del sidor så är jag med om vad han gör, men K Wallberg förstår jag värkligen inte…

LinaN
0

#3 Katrin skriver på ett sätt som jag kan ta till mig, men Hempfling har en del poänger o en del gillar jag inte alls. Jag har ett stort behov av att lära in visuellt med mkt bilder, så böcker utan bilder är inget som fungerar särskilt bra för mig.

Men boken "balance in movement" har jag vart litet ute efter… tycker den verkar intressant. Sally swift har iaf 2 böcker översatta till svenska vad jag vet.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

exitingsvillemo
0

"Ridlära" av Bo Tibblin, är en bok som vi fick genom skolan. Lättläst bok med bra skrivna beskrivningar hur man utför grunderna för dressyr. Samling, sidvärtesrörelser mm.

Ahnna
0

Katrin Wallbergs bok gillar jag också, men äger den tyvärr inte. Ännu. Jag förstår precis vad hon menar och vart hon vill komma, men det kanske beror på att jag har gått lektioner för henne och känner till hennes filosofi…? Hursomhaver så sväljer jag ingens teorier med hull och hår, utan försöker lyssna på många olika och skapa min egen "lära". Hittills har det funkar rätt bra. Flört

Hempfling gillar jag inte, däremot. Har förvisso inte läst hans böcker, men har sett nån video för en massa år sen. Det mesta tycker jag är vanligt, hederligt hästvett som vilken hästmänniska som helst egentligen borde ha fått inpräntat mellan ögonen för länge sen, men som tyvärr glöms bort i många stall och framförallt på ridskolorna. Jag läste en bok om hästens betéende när jag var typ 8-9 år, skriven av en etolog, och den förklarade på ett mycket enkelt sätt hur hästar funkar och varför. Vet man det så behöver man inte Hempflings utsvävningar om mentala broar mellan häst och människa, etc. Det kanske funkar för andra och det må så vara, men jag tycker bara att han tar hutlöst mycket betalt för sånt som går att få helt gratis genom att sätta sig i hagen en eftermiddag och titta på hästarnas beteende i flocken. (Nu låter jag sådär ruggigt arrogant igen, men jag försöker bara uttrycka min åsikt. Hur andra tänker är upp till dem.)

Det är inte bara Hempfling som jag stör mig på, det finns flera, men det hör inte riktigt hit, sorry… Skäms

www.stuteriprecious.se