Dressyr iFokus

Dressyr

Etiketttömkörning
Läst 2028 ggr
Anna
0

Stolt och lycklig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är jag såååå stolt över Wilda! Det var nämligen tömkörningsdebut idag, blev så inspirerad igår av alla tömkörningstrådar här inne så jag tänkte att jag skulle testa…

Kom till stallet vid halv 3 och skulle hämta henne. Hon kom i full galopp rakt emot mig med öronen spetsade (för ett halvår sedan hade jag blivit livrädd och flyttat på mig men nu tvärstannar hon mitt framför mig och nosar mig i händerna).

I paddocken knäppte jag på henne gjorden. Fick använda två longeringslinor som tömmar då jag inte kunde hitta några tömmar i stallet, får köpa!

Sedan fick mamma, medhjälpare för dagen, leda runt henne medan jag gick bakom henne och höll i tömmarna. Jag gick och pratade, visslade och rörde lite på tömmarna hela tiden så hon skulle vänja sig vid att ha någon bakom sig.

Sedan när hon fattade hur hon skulle göra kunde mamma släppa henne, men hon fortsatte att gå bredvid någon meter ifrån henne utifall hon skulle bli rädd eller liknande.

Iallafall så gick det sååååå mycket över förväntan! Underbara lilla ponny, vad hon är duktig! Vi lyckades t.o.m trava en långsida i båda varven utan några som helst missöden. Hon fick massa gott när vi var tillbaka i stallet kan jag lova…

Och jag känner att hon borde få ett eget schabrak nu, ett vinröttrosa eller ett olivgrönt kanske… Får kika runt lite :)

Ville hur som helst bara skriva av mig min stolthet! Det var första gången hon blev tömkörd och oj vad hon var lugn och duktig. Trodde hon skulle bli stressad och inte förstå någonting alls.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
0

Så söt, "Hm vad är det här för något?"

Filmade lite smått också men det var så mörkt så det syns knappt.. Ni får se film nästa gång istället :)

annaattlid.se

LinaN
0

Haha! :D

visst är den känslan underbar när man kommer igång och det fungerar! :D Skoj att se att det är fler än jag som är i startgroparna med unghästar :)

Är hon longerad? då är det lättare o få dem att gå bra på töm på volt också. Jätteglad för er skull! Grattis till framstegen :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Anna
0

#2 Tack! :D

Vi har nyss börjat longering också, hon kan om hon får draghjälp av någon som går lite utanför volten/snett framför henne. =) Innan har hon inte kunnat alls, så allting går framåt! :D

annaattlid.se

[slo]
0

Oh vad roligt! Fast longerlinor är inte alls fel att tömköra med, jag tycker det kan vara skönt att ha delade tömmar… Mindre risk att trassla in sig och vurpa :)

exitingsvillemo
0

Vad kul att det går framåt för erSkrattande Duktiga Wilda!

Peppe
0

Tömmerna ska vara delade vid tömkörning, även om många inte har det ;)

jag tömkör också med longerlinor, funkar ganska bra =D

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Anna
0

Jo visst funkade det med linorna, men det blev MYCKET pyssel med hur jag skulle fästa i bettet. En av linorna har nämligen inget knäppe då den gått sönder, så jag fick göra någon sorts temporär lösning där.. Och den andra linan är så kraftig så den gick knappt igenom ringen på gjorden, haha!

annaattlid.se

Lindbygarden
0

Va underbart! Jätte duktiga är ni, ska bli jätte kul att följa er så du får vara snäll och hålla bilduppdaterade ocksåGlad

Anna
0

#8 Ohja, jag glömmer aldrig kameran när jag är i stallet :) Om jag inte har med nån av mina "fina" kameror har jag åtminstone den lilla…

Och tack! :)

annaattlid.se

ThunderClap
0

Vilken maffig bak hon fått! Börjar synas ordentligt att det är paint och connemara-blod i henne.

Har du tömkört något förrut? Tänker att det inte är så illa att få fram vad man vill till orutinerad unghäst om man själv inte är så van, var inte illa gjort isåfall :)

Anna
0

#10 Hon är inne i en växtperiod också tror jag bestämt, hon har blivit rätt överbyggd jämfört med vad hon varit innan. Men jo nu börjar hon bli lite biffigare, jag försöker hoppas att det är muskler istället för fett Oskyldig Och så får man inte glömma bort att hon har en decimeter vinterpäls också ;)

Har aldrig tömkört förut så jag är jätteglad att det gick bra! Mycket att hålla reda på med tömmar och pisk. Nu ska jag bara försöka engagera henne så hon bjuder framåt mer själv, hon är lite svår att få igång ibland.

annaattlid.se

LinaN
0

#11 så snart hon lyssnar på stopp och svängar så kan du ge dig ut i naturen, då kommer det mycket bjudning på inget alls! Kanske öka litet kraftfoder också? För när de börjar jobba krävs litet mera energi, för de gör av med mycket när de sedan tänker ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lindbygarden
0

Det är vanligt att unghästar kan vara lite "småtrötta".

Anna
0

#12 Precis så jag tänkt också =)

Här kommer ett par bilder från idag!

annaattlid.se

Anna
0

….

annaattlid.se

Anna
0

puss! :D

Film kommer snart…

annaattlid.se

Anna
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är filmen!

Och jag veeeeet att man ska ha hjälm, jag har alltid hjälm annars! Glömde den i stallet idag och kände inte för att gå och hämta den när vi väl var framme och "påspända", för det är en bit mellan paddock & stall.

Och jag måste verkligen bli bättre på att läsa av henne, jag vinglar mer än vad hon gör ;)

annaattlid.se

Lindbygarden
0

Jätte duktiga är ni! Tänk på säkerhetsavståndet bara utifall hon skulle bli busig och bralla till..

Skönt att ha en paddock att vara ute och arbeta i!

Anna
0

#18 Jag vet, kommer på mig själv hela tiden med att gå för nära, så då backar jag några steg, och kommer på mig själv med att gå för nära igen efter 5 minuter… Hm. Tror det är när jag undermedvetet försöker mana fram henne, hon är lite "loj".

Paddocken är jättebra - däremot inte använd så mkt så det växer rätt mycket växter i den, vilket distraherar Wilda då hon bara vill äta hela tiden :P

annaattlid.se

Lindbygarden
0

hur går det med tömkörandet?

Anna
0

Hon har fått vila en vecka nu, tror hon har en växtperiod då hennes bakparti dragit ifrån lite och hon är lite kinkig. Så vi går lugna promenader nu ibland bara.

Det är även 15cm snö här nu och lite svårt att jobba i paddocken, så jag drar igång det när hon är lite mindre kinkig och underlaget blivit lite bättre :)

annaattlid.se

Lindbygarden
0

låter som en god plan:o)

[slo]
0

Snyggt, jag tycker du till och från har en bra position i förhållande till hästen, snett bakom :)

Sen kan du ju prova att lägga ner yttertömmen runt rumpan, så hon lär sig att det inte gör något att ha grejer runt svansen, benen och bakom rumpan som killas. Men spara det tills du fått koll på styrningen och sånt ;) Jobba på!

Anna
0

#23 Haha tack! Hon går väldigt sakta nu också, hon brukar inte bjuda så mkt i paddocken, ute bjuder hon mer. Vi tränar endast på att stanna och svänga i skritt än så länge, så framåtbjudningen får komma när den kommer =)

Det med tömmen har du rätt i, det ska jag göra någon gång!

annaattlid.se

Lindbygarden
0

Har det blivit någon mer tömkörning det sista?

Anna
0

Nej, jag har haft fullt upp med slutspurten i skolan senaste veckorna.

Ska dit imorgon, om hon är på bra humör ska jag tömköra, annars promenad bara =)

Lovar att uppdatera såfort vi har gjort något mer!

annaattlid.se

Lindbygarden
0
Peppe
0

akta bara när du lägger tömmen runt baken så du inte har den sträckt, då kommer hon ryckas i munnen för varje steg hon tar. själv lägger jag aldrig tömmen runt av den anledningen, men vet andra som gör det och tycker att det funkar =)

för att vänja henne kan du i stället sätta en extra lina endast i gjorden =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Anna
0

Idag var hon seriöst så underbart duktig så det var heeeelt sjukt!!

3e gången hon tömkörs, FÖRSTA gången hon tömkörs i skogen. Hon bjöd kanonfint framåt, skrittade & travade utan några problem med spetsade öron, drog inte överhuvudtaget, svängde när vi bad henne… Åh min duktiga tjej!! Är så stolt!

Vi träffade t.o.m en älg och hon rörde sig inte ur fläcken. Älgen var skitstor, typ 8-10m bort, och Wilda bara tittade lite på den några sekunder innan hon fortsatte gå framåt.

Inte heller prasslande presenningar eller stora traktorer eller faktumet att det blåste orkaaan irriterade henne. Hon traskade på där i skogen i ca 1,5 timme - lika glad hela tiden. Och höll man ett jämnt och försiktigt tryck i bettet på henne så längde hon överlinjen och sökte sig framåt/nedåt helt själv sålänge hon orkade (vilket förvånade mig då jag aldrig sett henne jobba på det sättet förut). Så jag tror hon tyckte det var riktigt kul!

Tack Linda (Thorsson) som var med och hjälpte till :D

Tyvärr inga bilder idag, får bli nästa gång…

annaattlid.se

Marija
0

#29 Vad kul att det gick så bra :) Skönt med en häst som är så cool när det dyker upp nya saker, speciellt när hon inte är så gammal ännu!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Lindbygarden
0

#29 Jätte kul!!!!