Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: utrustning
Läst 2353 ggr
Cilla89a
0

vad ska jag göra? *sadelproblem*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja, jag lever ;) anledningen till frånvaron är att jag är sjuuk. så allt går på halvfart.
brimad mår prima, lika snäll som stor, alltså MEGA snäll för han är MEGA stor ;) MINST 175!
riiiktig myspojke.
red första gången igår, i Japps Hubertus allround, men ligger inget vidare :( den är för böjd, släpper bak och hans manke går i framvalvet längre in under sadeln.
och sadelutprvaren kommer inte förrens 8 jan.
så jag vet i tusan vad jag ska göra :( känns inte bra att rida i den..
och nu kommer alla säga, tömkör ;) problemet är att han troligen aldrig är tömkörd.

jag kan själv inte ordna någon sadel, då jag tror han är lite knepig att hitta sadel till.. han har en MEGA manke och den är låång, och jag tycker hubertus sadlar brukar vara VÄLDIGT generösa mot höga mankar..
sedan har han en lång, rak rygg. behöver dessutom mer muskler kring manke och rygg. är 85 grader idag över manken, men behöver som sagt mer muskler!

vet ni någon sadel som passar hästar med 1 meter höga och långa mankar? ;) haha, nej, men den är enoorm..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

gejsa
0

Ring och fråga ägaren vad dom hade för sadel. Dom om någon måste väl veta. :)

Lindbygarden
0

Oj vilken manke!! Kan tyvärr inte tipsa dig om sadel men det finns ju ett gäng som är duktiga på det här ute:o)

Cilla89a
0

#2 eller hur :O jag vet i tusan hur vi ska lyckas hitta en dressyrsadel som inte går i manken :O

Lindbygarden
0

#3 Nej det känns "specialbeställa" eller extrem cutback:o)

MiaMaria
0

Kul att du hör av dig, började fundera på vart ni tagit vägen =)

Ja du ska absolut inte rida i den sadeln du har, rid då hellre barbacka eller tömkör (de lär han sig fort). de jag (utifrån de lilla jag ser på bilden) tycker du kan prova är röösli, dom brukar kunna vara som små underverk med knepiga mankar. Han har ju ganska kort rygg o ngt vek länd så sadeln får inte bli för lång så glöm kilbossor o cutback. Muskler saknas ju def men de fixar ni lätt med en lite för vid sadel och lammullspadd (nämen, de har jag aldrig skrivit förut Cool) och självklart ändamålsenligt arbete =)

Cilla89a
0

#5 tror han haft en röösli innan, men är dem inte för svängda ryggar? :O dessutom är han mycket riden och tycker han har förlite muskler kring manke och rygg för hur pass mycket han är riden, kanske inte passade den andra sadeln optimalt?

Cilla89a
0

#5 barbacka, nu är du bra rolig ;) jag kommer skumpa av så det heter duga ;)

CarCar
0

#7 Då får du lära dig att sitta kvar Flört

MiaMaria
0

Aha han hade en sån =) Nja de e skillnad på äldre o nyare röösli, hur mkt de skilljer i svängdhet törs jag inte svara på då jag har hållt mig till dom äldre (mkt bättre enligt mig, både läder o passform) men de kanske Thunderclap kan svar på när hon kommer, hon har ju riktigt bra koll på de där.

Att han är omusklad kan bero på sadeln helt klart men även ej ändåmålsenligt ridning. Ska fundera på fler sadlar, har lite för mkt i skallen nu =)

ThunderClap
0

MiaMaria säger att det är skillnad på nya och äldre Röösli, jag har faktiskt inte mött någon nyare än 5-10år på annat än håll, så vågar inte säga något om nya riktigt om de ändrat på dem.
Men de äldre är för rakare ryggar, åt det överbygda hållet. Hade själv en ca 15-årig Pilatus i våras, var toppen att rida i även :)

Tänk hellre för svängd sadel och för bred, båda de felen går att padda upp. En för smal eller för rak sadel gör bara ont och begränsar rörelse.

Du kan inte ta en bild uppifrån/bakifrån för att se hur han ser ut på sidorna utav ryggen och kring manken? (tänker om det finns något stöd där alls eller om han slutar rakt ner som en bergstopp)

MiaMaria
0

Fast dom äldre röösli som är permanent stoppade får man inte att passa på en överbygd häst *räcker upp handen o erkänner att jag prövat* ;-) Men dom permanent stoppade är nog säkert 100 år nu =)

Cilla89a
0

#10 jag kan ta en bild, men jag kan säga att det mest är bergstopp över manken, ryggen är därimot bättre..
men i vilket fall som helst, är det BARA röösli som skulle passa? :O den sadelutrpovaren har inga röösli, utan skulle ta Bates, Knights, och Jacson med sig.
man känner ju sig ganska uppgiven, jag vågar ju heller inga köpa en röösli och sen kanske den inte passar :/

MiaMaria
0

Vad e de för sadelutprovare som kommer? Du bor i skåne va?

Cilla89a
0

sadelutprovare som jobbar på Stabestore.
jupps, bor i Skåne.

ThunderClap
0

#11 De får inte vara väldigt överbygda nej.

-------

Rakare sadlar som har plats för manke som skulle kunna vara något jag skulle titta på är typ Albion, Cliff Barnesby, Crown, Wintec/Bates, M&N, Equipe, kanske Tolga? Är lite osäker på mankfriheten på flera utav dem, men skadar ju inte att prova.

Jag har ju rakryggad häst med manke (om än inte gigantisk, men sitter i det lilla sadelläge som finns), lätt överbygd och rör sig mkt i länden så jag rider nu i Böjd sadel. Ligger otroligt nog stilla även om alla skriker över att den släpper fram och bak. Men vad gör det så länge sadeln är balanserad och ligger stilla, är ju bara detsamma som att den slutar tidigare :) Så vore jag du skulle jag inte vara rädd för att titta på mer böjda sadlar för att få utrymme för manken, det viktiga är att den inte ligger i brygga, ligger jämnt över där den ligger an och ligger stilla och hästen gillar den.

Cilla89a
0

#15 jag tycker inte riktigt att jag är så duktig så jag vågar avgöra om sadeln är ok eller ej :/ då kommer jag bara bli nojjig och gå och ora mig över om sadeln ligger bra eller ej.

men här kommer några bilder iaf..

Cilla89a
0

..

Cilla89a
0

..

ThunderClap
0

Aja, men är ju inte så otroligt länge till sadelprovaren kommer :)

Barbacka-pad som tillfällig lösning, jag gillar dem inte, men för tre veckor går det ju, tror hööks har någon billig? Eller fästa stigbyglar i tömkörningsgjord, är inte särskilt bra sitsmässigt, men ger ju stigbyglar som säkerhet om man måste ha det.

Cilla89a
0

en bonusbild ;) kanske inte så rättvis bild igentligen ;)

Cilla89a
0

#19 men i efterhand så tror jag inte att deras sadlar passar :( hans manke är MASSIV och jag var och klämde på deras sadlar idag och min hubertus är betydligt rymligare vid manken än deras hon visade..
har en annan sadelutrprovare jag ska ringa imorgon, hon har större sortiment..  men bara nytt, jag köper hellre begagnat p.g.a värdeminskningen, ekonomisk som man är ;)

men jag ska ta och tömköra imorgon, eller prova ;) longerade i söndags för att se om han hade massa överskottsenergi innan jag skulle sitta upp igår, men han förstod inte vitsen med att longeras, han stod i mitten och glodde på mig som om jag vore helt dum ;)

funkar det bara med tömkörningen är det ju jättebra, för då kan jag tömköra till nån sadelutrpvare kommer hit, och då kanske den bjässen kan sätta lite muskler :P

ThunderClap
0

Han ser ju inte så smal ut över revbenen egentligen, utan bara tunn ut i hull och inte särskilt mkt muskler.

Jag har en galopp-träningssadel (halvbom) som jag kan rekommendera som bättre än barbacka eller med barbackapad som du skulle kunna få låna bara du betalar för portot att skicka den.

ThunderClap
0

#21 Finns ju flera anledningar än bara ekonomi-mässigt som det är bra att ha sadelutprovare som har begagnat, de har oftast mer märken att prova än de som bara har några fåtal.

Men du har väll Ingdams inte allt för långt bort?

Du har väll din syster som kan häst som kan vara med och longera och tömköra i början? Ska ju inte vara så svårt att lära sig ;) Säger jag som inte orkar komma igång och lära min pålle tömkörningen… hum hum.

Cilla89a
0

Han har lite lite muskler ja, men konstigt nog är han väldigt stark i ridningen ändå.. Tror det är för han är så stooor, så kroppen inte riktigt hängt med.. Tror det blir bättre med åldern och när vi kommit igång på allvar med träningen..
Ingdams såg toppen ut :) Ska nog ringa dem imorgon! :)
Joo, jag har en syster, som är totalt ointresserad ;) Ska jag få med henne ut, kommer det kosta :P Ska se om mamma kan hjälpa mig imorgon.. Nästa problem är att tömmarna är ganska korta, så jag kommer få motion, fy tusan att försöka hinna med honom :P

ThunderClap
0

Stark som att han orkar arbeta korrekt?
För ska han orka arbeta korrekt så krävs det ju muskler och är man större så krävs ju större muskelmassa, så undrar lite om han värkligen annvänder sin kropp på ett bra sett i arbetet….

Haha, min syster tar också betalt om jag vill ha hjälp/fotograf eller någonting, är riktigt uselt :P

Bra med att tömmarna är korta är att du antagligen kommer tröttna på att springa och tvingas lära honom att ta ner på tempot och korta sig ;)

Ahnna
0

8 januari är ju nästan precis runt hörnet, så jag tycker inte att du behöver rida alls tills dess, faktiskt. Löslongera, löshoppa, tömkör eller låt honom rätt och slätt vila. Det äre ju bara några veckor det handlar om, det hade varit värre om sadelutprovaren kommer först i mars.

Det blir ju så mycket enklare för dig om du låter bli att slita ditt hår och försöker hitta en sadel nu, när "experten" kommer snart och ger dig råd.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MiaMaria
0

Ja men absolut, ring Ingdams om du ändå bor i Skåne =)

Cilla89a
0

#25 han är ju tävlad LA dress med plac, så han måste ju vara ganska stark, med tanke på att dem har högre kriterier och begär mer av en häst styrkemässigt i LA dress. men sen var det i våras han blev tävlad sist, så det kan ju vara så att han haft det lite slappt sommaren och hösten.
därimot är han bara dressyrriden, han är aldrig riden i skogen, så han har väl inte så stor variation muskelmässigt heller.
men i vilket fall som helst behöver han ju mer muskler helt klart, kanske lite mer protein via fodret med? 

#26 jo, visst går det snabbt, men är så vansinnigt sugen på ett ordentligt ridpass ;) men visst har vi saker vi kan hitta på ändå för att fördriva tiden, han är ju ändå bara en bebis ännu, och en stor sådan så han mår säkert bara bra av lite halvfart. 

#27 har pratat med dem :) 1:a veckan i Jan kommer dem :) dem känns bättre sortiment än Stablestore. dock verkar dem heller inte ha så stort sortiment begagnat :( jag lovar dem kommer pracka på mig en svindyr ny sadel för 30 papp.

-----------------------------

förövrigt tömkörde jag idag :) bara lite lätt i skritt och trav, han förstod det snabbt, men han är lite bekväm, fick vara på han ganska mycket. han är betydligt mer ambitiös i ridningen.
imorgon blir det vila. och sen i helgen tänkte jag att vi skulle gå ut i skogen och gå i backar, kan bli intressant, han har aldrig varit i skogen förut ;)

Cilla89a
0

puttar^^

ThunderClap
0

Jag litar inte riktigt på att tävlingssystemet fungerar, se på vem som vinner allt och hur hon rider… Så för mig är inte tävlingsresultat=god ridning, tyvärr. Så i mina ögon så ser jag hellre till hur han ser ut, dvs han har inga muskler, han bär sig antagligen inte rätt eller så har han släppt allt sedan dess.

Jag skulle vilja göda upp honom övht, han är spetsig över baken och ryggen, så på med både fett och protein skulle jag tro behövs, men det beror ju förstås på vad du ger honom i dagsläget med och lite annat.

Jag har en modig tjej i stallet som tränar 1,20m banor för Piia Pantsu barbacka, de ni!

MiaMaria
0

#30 Vilken tuffing, men varför?

ThunderClap
0

Svårt med sadel till den, vet inte så väll exakt vad som är problemet med att hitta sadel, men gissar på att budgeten är stor del.
Hon har tävlat en del med barbacka padd utav något slag i hoppning, men får inte rida dressyr och om jag förståt det rätt fälttävlandsmomentet i den, så då har hon sadel som sitter halvdant.

Lindbygarden
0

#32 Kaxigt att komma in på hoppbanan med en barbackagjord!Skrattande