Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettdressyrhästen
Läst 4741 ggr
exitingsvillemo
2008-12-18 01:03
0

Sto/Valack/Hingst

Vad har ni för erfarenheter? Passar sig ngn bättre på dressyrbanan än ngn annan? =)

Är ngn lättare att lära?

Jag uppskattar att se en riktigt hingstig hingst på dressyrbanan! Dom har en sådan hållning som bara tar andan ur än, vilket många valacker saknar.

Ett mycket feminint sto kan också vara en fröjd för ögat, med sina gracila rörelser.

Vad har Ni för erfarnheter?

AnnaLundin
2008-12-18 01:53
0

En bra häst är en bra häst oavsett kön. Det finns maskulina valacker med massor av utstrålning och det finns "könlösa" hingstar. Det finns ston som dansar fram och ston som inte gör det.

Sen är det lite olika att jobba med hästar av olika kön, en valack beordrar man, en hingst ber man och till ett sto ansöker man om samarbete… (fritt återgivet ur minnet, vad Kyra sagt nån gång…)

exitingsvillemo
2008-12-18 01:58
0

det har du absolut rätt i.

Och Kyras komentar är oslagbar =)

Själv så gillar jag nog mest att arbeta med ett sto, vet inte varför. Jag kanske helt enkelt inte har ridit någon valack som verkligen har DET ännu.

Lindbygarden
2008-12-18 09:13
0

Håller med Anna helt..

Ahnna
2008-12-18 10:19
0

Faktiskt så håller jag inte med om det där citatet om olika kön och hur man får dem att göra saker. Har hittills aldrig stött på ett sto som är så krångligt att man måste lirka fram nåt, och de hingstar jag har sysslat med har varit väldigt enkla att bara säga till "nu gör vi såhär". Valacker är jag inte så förtjust i alls, tycker att de flesta är alldeles för loja och oengagerade. (Klart det finns undantag, men jag har nog träffat för många "tråkiga".)

Jag föredrar helt klart att jobba med hingstar, oavsett gren. Ston funkar jag väldigt bra ihop med, så det har jag också gärna, men allra helst hingstar. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
2008-12-18 11:42
0

#4 - Jag tycker också att valacker kan vara rätt trista, de gör som de blir tillsagda helt enkelt. Men det är ganska många som gillar just det…

Hingstar är _mer_ ifrågasättande än valacker, även om de oftast inte är särskilt svåra att jobba med.

Många ston funkar alldeles utmärkt, men det är betydligt svårare att övertyga ett sto som inte "har lust" att göra det man ber den göra, än det är med en valack eller en hingst. Har man stoet "med sig" så är det i mitt tycke den allra bästa hästen - jag föredrar att jobba med ston, men man måste veta vad man ger sig in på.

Ahnna
2008-12-18 12:35
0

#5 Ja, precis. Är man öppen för stoets signaler och lyssnar istället för att sätta sig emot så tycker jag att det brukar gå ganska smidigt att arbeta ihop sig.

(Jag har sett några hingstar som VERKLIGEN inte ville vara med på noterna och det var inte så mycket ryttarna kunde göra just då, annat än att hänga med och försöka avbryta ritten. Det var i hoppning.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

MiaMaria
2008-12-18 13:12
0

Ja de e ju helt upp till individen men jag tycker allra bäst om hingstar, de e lite mer raka rör. Annars bekommer de mig inte så mkt. Riktigt stoiga o tjuriga ston har jag inte mkt till övers för men måste man så måste man o då får vi slå våra tjuriga huvuden ihop o försöka komma överrens ;-)

Kyras ord: En hingst frågar man, en valack säger man till och till ett sto får man skicka en ansökan i 7 exemplar =)

LinaN
2008-12-18 14:34
0

Min erfarenhet är att vallacker kan gå förbi samma brevlåda 100 gånger, men den 101 gången så blir plötsligt brevlådan ett köttätande monster… ofta har de helt "ologiska" ideer om en del saker o ting som tex att bli rädd. Dock har jag inte mycket för lojja vallacker, det ska vara litet go och mycket personlighet o tankeverksamhet.

Ston får gärna vara väldigt egna, speciella och griniga på rätt sätt. Ston i dressyren får man alltid jobba mycket mera för att få vad man vill, iaf enl mina erfarenheter. Ston kan man alltid förvänta sig att de är som de brukar…

hingstar, nu har jag bara ponnyhingsterfarenhet och fullblodshingsterfarenhet.  men hingstarna ber man saker av, så även om stona i hagen bredvid paddocken brunstar så kan hingsten han göra sitt jobb. Däremot ett sto som är mitt uppe i brunsten kan bli ståendes på ridbanan o inte flytta en tum….

vallacker o hingstar är mer pålitliga ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

exitingsvillemo
2008-12-18 15:09
0

#5 det är så jag menar. Du har helt rätt i det du skriver om ston. Ett sto som jobbar "med" dig är den trevligaste kmraten man kan hitta.

Däremot kan man aldrig vara riktigt säker på om stoet är med dig eller emot dig, är olika från dag till dag, vilket är en del av tjusningen. Det blir aldrig slentrian med ett sto =)

Hingstar tycker jag också mycket om, även om jag har en enorm respekt för en hormonstinn hingst omgiven av brunstiga snärtor ;o)

Valacker, nä det är inte min grej. Dom är tråkiga (finns undantag naturligtvis) men de flesta valacker är tråkiga, där kan man prata slentrian…

AnnaLundin
2008-12-18 16:48
0

#8 - inte alla hingstar klarar av att koncentrera sig på arbete om det finns brunstiga ston i närheten….

Peppe
2008-12-18 16:51
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gillar inte ston alls och har inte varit i kontakt med så mycket hingstar så det blir valack med hingstkaraktär för min del =)

Men ska jag ha shettis så är det helt tvärt om, då ska jag ha ett sto att avla på och så småningom skulle jag kunna tänka mig en liten hingst (eller sent kastrerad valack så han ser ut som en hingst) till bruksponny.

Visserligen var Peppe precis som ett riktigt stoigt sto, vi sa många gånger att han nog blivit född i fel kropp =) men sen vill jag å andra sidan inte ha nån ny Peppe-häst, fast jag skulle kunna tänka mig att ta tillbaka Peppe bara för att det är han =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cilla89a
2008-12-18 18:21
0

jag går bäst ihop med valacker, kanske för dem ston jag träffat varit riktigt tjuriga och omständiga. tycker bara det är drygt att hålla på och "fjäska" för att få dem på min sida ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Flaxii
2008-12-18 22:11
0

Jag säger som #12. Fast sen kan ju det också bero på att de två ponnyer som jag haft/har har varit valacker. Men jag tror inte att könet påverkar direkt, kanske åt det negativa hållet om ett sto är brunstigt då.

ThunderClap
2008-12-20 00:36
0

Personligen gillar jag oftast ston bäst att rida i längden, men hingstar eller valacker för stunden.

Min erfarenhet är att man överlag inte ber hingstar, man beordrar dem. Ston får man truga och kompremissa med och valacker kan man göra lite hur som helst med, de förlåter oftast bättre.

exitingsvillemo
2008-12-20 00:59
0

#12 fjäska? Fjäskar du för ett sto, då har du gjort bort dig Flört

Ett sto måste man vara bestämd med, men samtidigt måste man läsa av dom innan man gör något alls. Kolla av humöret för dagen liksom =) Att gå in i en kamp med ett sto som är på allmänt dåligt humör (PMS-besvär;)) är ganska lönlöst. Räkna inte med att du går vinnande ur den striden, dom kan vara envisa som syndenSkrikandes

Det är en del ggr när jag kommit ut i stallet för att arbeta någon av stona, som jag bara har slängt en blick på henne och vänt och gått in gen =) Vissa dagar funkar det bara inte, då är det bara onödigt att gå in i ngt som man vet kommer sluta med 2 tjuriga fruntimmer.

Men är dom på bra humör kan dom plocka ner månen åt dg om du ber dom Kyss

Det kanske är som dom säger: En gång ett sto, alltid ett sto =)