Mineraler och Vitaminer
Vad ger ni era hästar för mineraler och vitaminer? Och varför ger ni dessa?
Jag ger mina Krafft miner grön - för att säkra kaclium dock behövs inga större mängder och balansen är god.
Jag ger också e-vitamin och tokosel då fodret inte innehåller tillräckligt.

Jag ger min shettis Eggersmanns mineraler.. Men kommer inte på vad dom heter mer nu
Tillsammans med mineralerna och min musli så blir detta en bra foderstat för min shettiskille! Så därför får han dem.
Jag ger KRAFFTS blå mineraler ca 1 dl/dag, för han är i växande och då tycker jag det är bra att ge litet extra då det ändå kommer ut om det blir överskott. varför kraft blå? för att de ingår i stallhyran. ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag ger Krafft miner blå.
Utöver det så ger jag kalk och ett par fodersorter som innehåller en del extratillsatser, så får en hel del där egenom.
Har någon örtmineral, typ Dr. Schaette eller ngt, som mamma hade spanat in. Så ja, det är väl därför han har den, är inte så insatt, men den skulle tydligen vara bra för något…haha xD

jag ger b-vitamin och e-vitamin utöver müslin, b-vitamin för en fin päls och för att det är lite kul att pyttsa (
), e-vitamin för att vi håller på med mycket muskelbyggande och stärkande nu efter konvalecensen
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

… ja och med e-vitaminen så följer ju selen som han behöver =) funderar på att köra på tokosel sen. just nu har jag e-vitamin i både flytande och pelletsform, men det är bara den flytande som innehåller selen. så e-pellets och tokosel sen! =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#2 Golden mineral kanske? Hade det förut jag med, men det blev så dyrt. Här kan man nämligen bara köpa eggersmann i lösvikt *suck*
Ger Krafft miner grön, det stod på burken att det var "standardmineraler" och det verkade gå ihop med resten av foderstaten.
kanske ska svara själv också =)
Mina får B-vitamin höst-vinter-vår, för pälsen fällning/sättning.
E-vitamin får dom vuxna vid behov.
Hästen får inga mineraler, men gurkmeja och nypon för lederna. Och B-vitamin vid pälsfällning/sättning.
B-vitaminer ska min få från o med i februari hade jag tänkt. Mest pga han vart så seg med fällning och pälssättning på våren…. och han ser ut som en möglig raggmunk… vill ju gärna att han ska se riktigt fin ut i pälsen till senvåren och under sommaren.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

B-vitaminer ger jag. Pga pälssättning/fällning :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

#8 Näe det är några andra! Typ Mineralbricks av nåt slag=)
Våra har fri tillgång på mineraler (i granulatform) då jag tror på att hästen äter det den behöver. Mängden mineraler som går åt per dag varierar också väldigt från dag till dag. Några vitaminer får de inte förrän till våren då vitaminerna har minskat så mycket i höet så att de behöver tillskott.
Inge extra B-vitaminer på hösten men lite på våren vid pälsfällning.
Ska väl tillägga att jag också ger tiamin, gurkmeja, B-vitamin och extra salt utöver saltstenen.

Krafft miniral blå..
Medarbetare på Dressyr.ifokus