Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: unghästen
Läst 2428 ggr
LinaN
0

Första galoppen idag!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är så stolt, idag efter att vi lussat så red vi en runda ner på gärdet och jag tänke att ja va sjutton, jag testar att galoppera!

Sagt och gjort, jag gav galoppskänkel (en aningens överdriven och tydlig) och smacka på och han föll in i galoppen som en klocka! Galoppera kanske en 4-5 steg så blev han så till sig att han bocka, och vore det inte för att sadeln gled så hade jag suttit kvar… *Fniss*

så det var två premiärer idag, en avtrillning och en galopp.

Han har vart jätteduktig, för när jag drutta av och landade som en snöängel mitt på åkern så stannade han, och stod o glodde på mig en massa. men mamma, vad gör du där nere?

Någon som har bra tips på att dels sitta kvar i en bockserie av en levnadsglad unghäst samt fler tips på hur man bör göra med galoppfattningarna när man lär in det?

Bild från Lucia-tåget, njah inte direkt från tåget utan en stund innan. rider i min vikingamantel och har glitter om hjälmen över reflexerna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lindbygarden
0

Hahaha… vä härligt med första galoppen!

För att sitta kvar.. hmm.. bra sadel och korta läder brukar göra susen! INTE dressyrlängd för då skjuter de en ur sadeln så det bara visslar om detOskyldig

ThunderClap
0

heja heja!

Tycker du är jätte duktig, värkar ju gå framåt hela tiden :)

Sitt i balans, rätt längd på stiglädrerna, upp med blicken och var rörlig egenom lederna. Driv framåt i bockningen.

LinaN
0

Haha! jo, härligt sålänge det varade :D

Har relativt korta läder, ska ordna med fler hål så jag har litet mer o välja på. men kortare då kommer jag nästan upp i galoppläder ^^

#2 tack ;) det vart mest stundens ingivelse som gjorde att det bidde en galopp på fältet.

Funderar på om en förbygel och om en svanskappa kommer hindra sadeln för att glida. Vi har ju en bomlös iom att jag vill inte lägga så mkt pengar just nu förrän han vuxit klart, men har ögonen på en bomlös dressyr för 11500kr. men det är minst ett halvår tills den ekonomiska utsvävningen :D

Känns skönt o ha avklarat första avtrillningen, det har vart en sådan tanke som svävat omkring litet ett vag "när?" men de fick sig iaf ett gott skratt de som vart med, en av dem är den som mest tjatar efter att man ska åka av. ^^ o var gång han berättar hur jag åkte av dess värre blir det ;)

så numera är jag känd som läderlappen i stallet :D

Lindbygarden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

läderlappen??

ser Linaframför mig iförd cathood och mantel!*mohahaha*

Peppe
0

Blicken är väldigt viktig, tittar du ner så ligger du snart på backen ;) kör han ner huvudet så se till att ta upp det (om huvudet är i högläge så blir ju inte ryggen rund så han kan inte göra några "ostbågar") och driv, som dom har sagt här tidigare ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ThunderClap
0

Har missat då jag inte läst så nogrant: på vilket sett glider sadeln? Varåt glider den? Vet du varför den glider?

Jag undviker för allt vad jag kan svanskapor, det är en rättså otäck sak enligt mig, men har man inget annat val så kan det vara något. Men på unghäst så helst inte och känns mer tvivelsamt med bomlössadel är min första känsla utan att ha tänkt egenom det eller något…

LinaN
0

#6 när han är väldigt glad och hoppig så har sadeln vid ett par tillfällen vid longering/tömkörning glidit, sidledes runt ner på magen. Men då spände jag inte sadeln lika hårt som jag gör nu.

och nu har jag ändå spänt rätt ordentligt, men jag misstänker att jag behöver spänna ännu mera när vi väl jobbat en stund. Att det kan vara pga det som sadeln började glida, för den ligger ju annars väldigt stadigt även den är bomlös.

Hade det inte vart för att den gled hade jag suttit kvar på honom genom den bockningen.

ThunderClap
0

#7 Man ska ju inte spänna för kung och fosterland och jag brukar inte vara för att dra åt mer, men hellre dra åt mer runt magen än svansskappa enligt mig. Eftersom du har bomlös, är framvalvet rätt för hästen?

Antiglidpad är annars bra lösning, finns rätt biligt med att få riktigt bra. (Har en kompis som har en Jacson som hon säger kostade 150kr i butik och den värkar bra, är själv på väg att köpa sådan, svart mkt tunn)

En rejälare brösta/förbygel hjälper antagligen en del och skadar absolut inte om den är rätt anpassad/rätt model (tänker att de är ju oftast skapta för en annan model utav häst än honom, så gäller att hitta en som passar hur han är byggd) så det är ju ett harmlöst sätt att få sadelnatt sitta kvar.

Jag är ju inte riktigt pro bomlöst heller, försöker att inte sitta och säga att det är därför det glider för bomsadlar glider ju med om man har platt rund rygg utan manke eller annat…

exitingsvillemo
0

Spänn ett stigläder runt halsen på honom, som du kan hugga tag i om du skulle behöva ngt att hålla dig i =)

LinaN
0

#8 håller med dig helt o fullt, jag spänner in i omgångar och från bägge sidorna på hästen. Har resår i bägge ändarna så jag tycker det är viktigt att inte spänna o spänna från samma håll hela tiden. Men om jag spänner som vanligt så kan jag ju alltid spänna ett hål sen när man travat o jobbat en stund, så man inte glider med sadel o allt.

Och precis som du säger även bomsadlar kan glida. Det där med framvalvet har jag inte funderat på alls, men jag tror inte att det är utbytbart på den sadeln jag har just nu… Ska forska litet i det.

OCh sen det du säger om bröstor! gissa om det har gnavt mig! har hittat en i syntet/fuskpäls på börjes för en billig peng som är ställbar, men den är väldigt rak…. tror ju inte att den är det bästa och då är det ju en w-brösta. Sen vanliga hopp-bröstor kan ju vara svåra att hitta i en bra storlek för jag tror att en FS kan vara precis på gränsen… har en kompis som skulle leta igenom sina gömmor o se om hon hitta sin gamle brösta så jag kan prova iaf.

#9 usch inte stigläder, det är för tjockt o hålla i ^^ Har en gammal halsrem till en martingal som jag använder, den är smal o fin och passar i handen även man håller i tyglarna, men denna gången hann jag inte ta tag i den ^^

Ahnna
0

Grattis, till båda de tagna oskulderna! Skrattande

Håller med ThunderClap. Samt att bomlösa sadlar inte brukar ligga särskilt bra på runda ryggar överhuvudtaget, dessvärre. Har hittills inte träffat någon som kunnat säga att deras bomlösa sadel aldrig glider, trots antiglidpaddar och tryckutjämnande schabrak. De är ju liksom inte skapta för att sitta i ett läge, eftersom de saknar bom.

Spontant tycker jag att det är fel väg att gå att först skaffa bomlös sadel och sen lägga till svanskappa och förbygel för att få den att sitta kvar. Varför inte prova ut en bomsadel istället och slippa både glid, svanskappa och förbygel helt och hållet? Är budgeten om ett halvår nära 12.000:- så lär du definitivt hitta en bomsadel som passar som en smäck. Flört Inte för att tala om för dig vad du ska göra, det bestämmer du ju helt själv förstås, men bomlösa sadlar funkar nog inte på alla typer av hästar. Tanken är god, men sitter den inte still så passar den inte och inga extra tillbehör kan få den att ligga rätt ändå.

Hoppas det löser sig!

Angående att sitta kvar i bockserier… ERFARENHET!!! Skrattande Jag har efter 20 års ridning på allt från knasiga ponnyer till galoppörer och spralliga kallblod lyckats lära mig att sitta kvar, men därmed inte sagt att det aldrig förekommer några avramlingar här… Oskyldig

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
0

#11 drömmen är ju att ha råd med den bomlöse sadeln tills i sommar sen eller iaf till senhösten nästa år… vill ju debutera dressyr och då måste man ha en sadel av "Engelsk typ" så då går det inte med min skogsmulle-bomlösa. ^^

Men jag är INTE intresserad av en bomsadel, för det betyder att jag måste byta sadel en gång i kvartalet till en gång i halvåret eftersom hästens storlek varierar så kraftigt under årstiderna… och med MÅSTE menar jag att det är det bästa att göra enligt många sadelprövare, vi har en tjej i stallet som åkt 2 gånger o prövat ut sadlar sedan de fick hem hästen i juni.  och jag är inte tillräckligt skicklig för att pilla med fish-inlägg mm. Så jag är rätt inställd på bomlös ändå, men jag kommer ju vända mig till Kaupre och se om de har någon utprovare i närheten. Kaupre håller ju väldigt mycket högre kvalité på sina bomlösa än tex pfiff…. med prisskillnad på närmare 9-10 000kr så SKA kaupre vara bättre :)

Man får ju fylla i formulär o grejor för att de ska kunna välja ut den bästa sadeln åt en. och det är med hästens mått, vad det är för ras typ av rygg, mkt svängd, litet, rund, svankig, runt musklad osv osv…

Och som jag sa innan ^^ hade inte sadeln glidit hade jag NOG suttit kvar ^^

Men jag ska fundera vidare… jag har ju alltid valet att rida helt barbacka eller med denna sadeln o ev med brösta tills jag sparat ihopa pengarna som behövs för att köpa min drömbomlösing ^^

ThunderClap
0

#10 Har du inte utbytbart framvalv i sadeln kan det ju vara som så att det som sitter i inte alls passar honom, är ju inte lika illa som på en bomsadel med fel bom, men är den för smal vilket ju är stor risk med på sådan typ utav häst som han är så kan den ju klämma och är den inte rätt så hjälper den inte det lilla den kan emot tex glid-problemet.

Borde ju gå att få tag i bröstor/förbyglar i XFull utan allt för stora problem? Min tanke är att han däremot har lite andra bogar än hästarna de oftast är skapta för (halvblod) och att remmarna därför kan lägga sig fel emot honom. Eller för den delen inte passa att spänna in på sadeln, hur ser din sadel ut på den fronten?

Håller i min tur med #11 om att de ofta (jag har aldrig sett eller hört talas om någong gång där bomlös sadel legat stilla på rund rygg) inte ligger bra på runda ryggar (och de ligger inte bra på spetsiga ryggar heller).

LinaN
0

#13 ska forska i det här när jag kommer ut i stallet idag. pilla litet med sadeln o se om ajg hittar nått obskyrt hål som man kan gräva o kika i ;) och med spännmöjligheterna för förbyglar och dylikt… det får kollas över men jag vet att jag har iaf 2 öglor framtill på framvalvet som är avsett för nån form av förbygel iaf.

och som både du o nr #11 säger så är det en del hästar som INGA sadlar passar på. Hade en sån på en ridskola där jag red utanför Höör för några år sedan, det fanns varken bomsadel eller bomlös som kunde ligga bra på henne… allt gav tryck eller gled av och hon hade ändå en ganska normal rygg ^^

ThunderClap
0

Du har inget märke/model på sadeln? tänkte att man borde kunna slå på nätet efter det annars, både om den är öppningsbar (eller om man kanske kan göra den det) och vad för något som finns i.

Visst finns det hästar som det inte är lätt/inte går att hitta sadlar åt, men annars är det risk att man bara inte provat rätt sorts, är det en ridskolehäst så är det ju vanligt att de helt enkelt inte har råd att lägga ner mkt tid och pengar på att hitta rätt till just den hästen.

LinaN
0

#15 just den ridskolan var bra, de siktade på att ha så bra sadlar som möjligt på hästarna :D och få gick med inspänningstyglar om de inte absolut behövde det. Men nu har vi spårat från ämnet en del ^^

Jag tror ju mer på en bomlös för 11 600kr än en sokm ajg köpte för 2200kr, det är inte en pfiff, ska se om jag hittar nått märke, brydde mig inte så mkt på det när jag köpte den. planen var ju att ha den under inridningen. och senare uppgradera.

ThunderClap
0

Vad är det för någon bomlös du satsar på att köpa? Är du säker på att den passar och kommer att ligga stilla (har du provat ut framvalvet på den du tittar på att köpa?)?
Bara för att den är dyrare betyder det inte att den kommer ligga stadigare, ALLA bomlösa sadlar har det här problemet.

Jag tycker det låter så läskigt när folk är lite nonchalanta med vad de har för sadel under inridningen ärligt talat, vad är tanken med det?  Visst att man då har en häst som kommer förändra sig en del i kroppen och man utsätter sadeln för en del risker, men det är ju ändå den första inlärningsperioden där hästen skolas under ryttare, det känns för mig kolosalt viktigt att det blir Rätt. Jag känner lite som så att ska man göra någonting med hästar, vilket är ett djur som inte har särskilt mkt att säga till om, utan lever på att matte/husse gör bäst den kan, då ska man värkligen jobba och försöka se till att göra Rätt för sitt djur…

LinaN
0

#17 en sådan här från kaupre. och någon utprovning av framvalv har vi inte börjat med eftersom jag vill att en sadelutprovare från kaupre kommer till mig och provar ut på plats. känner inte att jag vill ha ut någon ännu, dels pga ekonomin och dels pga att det inte är aktuellt ännu.

Kan inte mycket mer än hålla med dig, men hade jag lagt på den bomsadel jag köpte åt honom som ändå var XXvid så hade den gjort honom mer skada i ryggen än den bomlösa jag har nu, jag sålde bomsadeln för att kunna köpa denna. Jag försöker göra det bästa av situationen, det finns de som inte ens skulle reflekterat över saken. Jag reflekterar och försöker ivf.

[slo]
0

#17 Jag håller med dej, men jag måste ändå säga emot dej Tungan ute

Hade jag haft pengar, självklart hade en sadelutprovare fått komma och kontrollera varannan månad eller liknande och bytt ut den kanondyra sadeln jag hade ägt i så fall, om den inte passar. Men nu har jag inte det, och köpte en bomlös som passar hyffsat hela vägen, istället för en med bom, som passar bra vid inköpstillfället men ett halvår senare kanske sitter så illa så den gör mer skada än nytta… Förstår du vart jag vill komma?

Bomlösa kräver lite mer av ryttaren, dom ligger inte stilla och har inte samma stöd som en med bom. Men istället för att se det som en nackdel - sadeln ligger inte stilla utan flyttar sig om jag skulle vilja det, gör ju bara att jag måste vara noga med mina vikthjälper och dessutom verkar det lätt för hästen att förstå vad jag menar, för hon gör oftast vad jag ber om.

ThunderClap
0

#18 Namn på "bomvidder" betyder ingenting (så som "normal", "vid" osv), vet du hur vid den var i grader? En sadeltillverkare kan kalla sin 85grader vida sadel xxvid om den så vill, men då är den för smal för de flesta hästar ;) Medans andra varierar på att kalla sina allt ifrån 95 till 115grader vida sadlar för "vid". Eller för den delen eftersom hans största problem vid sadelutprovning antagligen är bredden, vet du hur vid han är i grader ungefär (tänker om han är mer normalt kalblodsBred eller onormalt bred så att det faktiskt inte finns sadlar så vida)?

#19 Hästen kommer ju se lika dan ut i skeleltet. Sedan kan den bredda sig i muskler och hull, men en bra utprovare bör kunna se hur en unghäst kommer växa till sig och ge dig en sadel som den kan växa i, dvs du ska inte behöva byta sadel var och varannan månad, då har du fått fel sadel/sadlar utprovade till dig och blivit lurad ;)
Dvs räcker med en utprovning, en gång och det går ju att köpa sadel märke och model begagnat sedan för att få det billigare.
Jag håller med om att bomlös sadel är ju bättre än ingen sadel om man vill rida och har svårt att ha råd med bättre, är inget underligt med det. Men jag känner lite som så att har man ändå häst, vilket kostar rejält med pengar för de flesta, att få en sadel som är bra är en engångskostnad som man besparar sig själv rättså mycket på sedan, absolut om man har en unghäst som man ska utbilda och vill få det rätt med för att kunna träna i framtiden.
Som min hovslagare nu sa till mig här om dagen, vill jag få det rätt eller vill jag bara få det gjort? Kostar ju ändå så jäkla mkt att ha häst och att få det haldant gjort kostar också rätt bra med pengar, så kan lika gärna kosta på mig att åka in och få det ordentligt gjort.

ThunderClap
0

Jag är nyfiken på Slo, vid vilka tillfällen anser du att du har annvändning utav att din sadel flyttar på sig?
Håller i övrigt med dig om att man saknar stöd och stabilitet och det krävs massor mer ifrån ryttaren för att lyckas rida då, så man kan se det som en utmaning om man vill ;)
Jag anser själv att jag är så pass usel ryttare som knappt klarar mig med bra utrustning så det är överkörs att lyckas utan det för mig :P

Jag tror alla hästar som får ärlig chans följer vikt och naturlgia säteshjälper direkt, dvs har de sadel som förstör komunikationen eller inte tillåter rörelse, egna fel eller att ryttaren stör på något annat vis kommer det ju inte att ske. Jag har tex inte alls skolat min häst någonting, fungerar utmärkt att rida för säteshjälper ifrån dag ett, däremot så upptäckte jag att det inte gick att leva på bara naturliga säteshjälper, har varit tvungen att lära in på sistonde vad tygelhjälper och skänkel betyder, men vi har tagit oss runt i alla gångarter ute som inne bra utan det, för att pålle kan följa vikt/sätes-hjälper :) Gör däremot att andra som sitter upp på honom får lite problem kanske eftersom han saknar skolning totalt för själva hjälperna som folk är vana vid :P

[slo]
0

Jag märker ju om jag sitter fel, med för mycket vikt åt ena eller andra hållet. Nu utgår jag ifrån mig, och min sadel rör sig bara i sidled. Jag vet att jag inte rider så bra, men min balans är jag nöjd med och det fick jag veta när jag bytte till bomlöst om inte annat :)

MiaMaria
0

Kul med premiärer, men ajaj för din kropp. Håller inte med Lindby här, dressyrsadel med långa läder då sitter mans om klistrad ;-)

Lindbygarden
0

#23 hahaha… skulle jag vilja seOskyldig

LinaN
0

Glömde kolla sadelns konstruktion igår, men ska kika på det idag, hade ju vart suveränt om det finns ett koppjärn eller vad det heter som man kan byta ut…

Men jag personligen ser allldeles för många fördelar med en bomlös för att i dagsläget vilja ens fundera på en bomsadel. sen är han ju visserligen idag som en ritkigt grovt halvblod över ryggen och inte så kallblodsbred som nordisen i vårt stall och hon är bred, hon rids med barbakagjord eller helt utan. Hennes ägare har gett upp att försöka hitta en bomsadel och hon tänker itne4 specialbeställa en heller.

ThunderClap
0

Det är inget kopparjärn, det är ett framvalv som man helt enkelt brukar ta ut och byta till ett annat framvalv, brukar ju ligga så gott som löst i stoppningen i sadlarna :/

Hur bred är hennes nordsvensk för att hon ska ge upp och tro att man måste speciall beställa?
Jag har ärligt talat aldrig själv träffat på någon häst som varit för bred för att sadel ska kunna hittas, utan det handlar om ägare som inte har nog med kunskap eller rätt intresse för att jobba för att få det rätt.

LinaN
0

#26 vad hon gör och inte gör är väl helt och hållet upp till henne, hon kanske inte har intresset av att rida i bomsadel o sonika struntar i det? hon har sagt till mig att hon gett upp och det går lika bra utan. Så vem är då vi att döma över hennes beslut. gör det henne till en sämre hästägare?

ärligt talat har detta spårat ur en del…från början handlade det om en första galopp och en allmän avdruttning pga att sadeln gled. så om vi försöker återgå till ursprunget.

koppjärn/framvalv, det är inte så lätt att hålla reda på alla begrepp. Men jag ska iaf kolla på det. går det att byta så är ju saken biff. :)

ThunderClap
0

Klart det är upp till henne vad hon väljer att göra med sina ägodelar, det tror jag jag inte har sagt något annat om, jag bara fiskar efter hur folk tänker. Min utgångspunkt var att jag inte förstår hur man om man har något träningsintresse eller vill kunna ställa några ärliga krav på hästen alls inte anstränger sig mer för att ta hand om sitt djur på bästa sätt.

Varför får inte trådar spåra ur så länge man fortsätter disskutera ett ämne som iallafall är hyffsat relevant för sajten?
Är en utav sakerna jag skrikit och gapat om mest inne på Ridsport :/ Hur ska man kunna disskutera någonting om det inte får gå ifrån grundfrågan alls?

Har du kommit fram till vad som finns i din sadel?

Kom på att i ett par bomlösa sadlar jag stött på så har framvalvet inte suttit alls fast på något vis, utan bara legat där löst under ett blixtlås/lite tyg i stort sett, medans på andra sorter har de suttit fast väldigt väl, undrar hur mkt nytta det första gör ;)

LinaN
0

Jag kikade på min sadel idag, och jag drog, pillade o lirkade litet. frampommeln eller vad man ska kalla den är i (höll på att skriva wellpapp :S) glasfiber och borde vara utbytbar…. frågan är bara hur var och när….

Men vi gjorde också en annan upptäckt, att jag har mesat med att spänna sadelgjorden, testade att spänna in mer än vanligt när jag satt upp, sen spände vi igen en stund senare när jag ridit och i vanliga fall spänner jag till hål 5 men nu spändes det till hål 8. och skillnaden att sitta i sadeln blev enorm! sadeln låg mkt mkt stadigare, känslan av att "det lutar/glider" försvann och jag kände ryggen på hästen igen, det kändes nästan som om jag satt barbacka fast med stöd fram o bak.

Så jag ska testa o se vad som händer nu om jag spänner mera. eller ja, spänner så som vi gjorde idag.

Galoppera på ridbanan idag, fick först fel galopp men han fick beröm för att han fattade den överhuvudtaget, bytte varv, gav galoppskänkel, fortfarande väldigt överdriven för tydlgihetens skull, och han fatta rättt, vi galoppera ett halvt varv, sakta av, travade o berömde, bytte varv efter en stund och sedan galopp i "ursprungsvarvet" och han fattade rätt galopp igen…. och honom har jag ridit en 10-tal gånger nu…  Han är så sjukt duktig lillkillen.

Så imorrn blir det vila o mys o sen i övermorrn litet longering tror jag alt att vi eventuellt skrittar ut själva på lilla rundan.

ThunderClap
0

Haha, hur löst har du din sadel egentligen i vanlgia fall? ;)

Är det någon resår på gjorden? Skulle isåfall undvika det med bomlössadel där man behöver dra åt…

LinaN
0

#30 inte tillräckligt uppenbarligen ;)

det är resår i bägge ändar men den är ny och hård… har hellre en elastik som följer hästen än en stenhård rem som sitter där den sitter för går luften ur honom med en gjord som inte har resår så glider det ju garanterat ^^

dock ska man vara noga med resårgjordar att spänna lika mkt på bägge sidor så jag ska ta o ändra "inställningarna" på stropparna… :D

Thorsson
0

För det första, ett stort grattis ifrån mig! Gud vad kul! :D
För det andra, korta lädrerna några hål, upp med blicken och ställ dig i fältsits när du fattat galoppen, rumpan ur sadeln så den kan han inte få ur ;)

LinaN
0

#32 fast står jag upp så trillar jag av utan att han gör nått :D

Men kan säga som så, han har ju världens goaste galopp! hann ju med att känna efter idag när jag galopperade i bägge varven. Han är så duktig.

[slo]
0

#32 Jag säger tvärt om, sug tag med sitsen så kan pålle hoppa och studsa bäst den vill, rumpan är kvar i sadeln :)

Ahnna
0

#34 Fast "suger man tag" med sitsen så åker knäna obönhörligen upp och då sitter man inte bara fel utan väldigt riskabelt inför nästa bock. Det är bättre att räta upp bäckenet och ryggen, hitta balansen i mellangärdet och följa med i hästens rörelser utan att varken motverka dem eller öka på dem. Lulligt uttryckt, javisst, men när man väl sitter där så klarnar det förhoppningsvis! Skrattande

Skulle inte korta lädren ytterligare, däremot försöka få en mer lodrät sits, vilket kan innebära att lädren måste längas nåt hål. (Utan att det för den sakens skull blir långa dressyrläder.) Hälen ska peka ner, ner, ner. Flört

www.stuteriprecious.se

MiaMaria
0

#34 Håller med =)

#35 Tror Jonas menar att man sitter djupt och säkert i sadeln, så tänker jag när jag hör de iaf =)

Lindbygarden
0

jag vill inte ha ngn rumpkontakt.. har varit med om en bralltur där första bocken sköt upp mig ur sadeln..satt djupt men har ingen sugklocka i baken *fnissarhysteriskt*..

Upp jag for  för att sen lagom möta nästa brall rätt i baken på nedvägen! Wihiiiie vad jag foooooor!! åh va ont det gjorde i ryggen..

Efter det reser jag mig alltid ur sadeln, drar upp huvudet på hästen och har mkt mkt svikt i knäna.. då stannar jag iaf kvar på hästryggen

MiaMaria
0

#37 meningen är att du ska ha sånt sug i sitsen så du sitter kvar i sadeln juu ;-) Utan sugklocka ;-)

Ahnna
0

#37 Med den tekniken skulle du flyga av min donna som en projektil! Skrattande Det enda som hjälper med henne är att sitta upprätt i sadeln, med lite bakåtlut och svänga snävt åt ena sidan. Hon brallar med alla fyra ben åt olika håll, HÖGT upp i luften och kastar sig framåt och uppåt i en aggressiv serie av bockningar och stegringar. (Men bara när hon är extra pigg, annars är hon from som ett lamm.)

www.stuteriprecious.se

Lauth
0

Jag tycker personligen att man alltid ska arbeta sin unghäst i lätt sits i galoppen. Han har inte arbetat upp så mycket muskulatur i ryggen så att man bör sitta på den än.

Sitter själv inte ner i galoppen förens hästen är minst 4 år.

Så fort en unghäst inte arbetar i korrekt form sitter man faktiskt och nöter på ryggraden.. Därav att långa skritturer på unghästar är ett big no-no.

Så lätt sits, kontakt med munnen och om det händer något såsom en brall. Rid framåt! en häst som går ärligt framåt har inte tid att bralla.

LinaN
0

#40 glädjeskutt :) Min lille kille uppvisar väldigt ofta när han blir glad och han blev glad första gången när mamma sa att "jag får springa!". Som när han tex ska bocka eller busa när man skrittar så börjar han med att skaka på huvudet för att säga "håll i dig nu nu kommer det glädjeskutt" visst det är inget jag uppmuntrar och jag brukar säga till honom med rösten så slutar han, men han har ändåfått visat vad han tycker.

MiaMaria
0

#39 de va ett fullblod du hade va?? Känner igen förklaringen ;-)

Lauth
0

Glädjeskutt är ok så länge man själv är med. Har en busig halvblodskille som gärna busar med matte också =)

Det hela brukar sluta med att vi skrattar åt varandra.

Thorsson
0

#33. haha, okey =)
#34. fast jag blev tillsagd så när jag frågade om råd på RiF. :) När jag red min fjording, som bockade ibland :) Fast kanske är bäst om man försöker hitta sin dragningskraft till saldeln om man sitter ner. :)

Lindbygarden
0

#39 och #42 hahaha… jag är inte bockarnas drottning det skall gudarna veta och ett fullblods om vänder ut och in på sig själv sätter jag mig inte påOskyldig

Tycker mig känna igen lille Musse i den beskrivningen Mia *haha*

Ahnna
0

#42 Japp… Oskyldig Skrattande Idag var hon faktiskt supersnäll, inte en enda bockning trots mycket vila på sistone och tråkig hage som hon inte kan springa av sig i. (På grund av underlaget.) Men man spänner sig lite varje gång hon drar upp huvudet för man vet att SNART kommer det! Foten i munnen Den där extrema urladdningen som bara fullblod kan komma med.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#45 Jag tror, bara en teori, att mitt fullblod togs ur galoppträning på grund av sina extrema bockserier när hon är pigg. Sitter man i galoppsadel när pållarna skuttar sådär tre höghus upp i luften så stannar man inte kvar på ryggen särskilt länge, tyvärr. Att hon inte har fått av mig ännu beror nog snarare på att jag blir så rosenrasande att jag inte vill ge henne den tillfredsställelsen att lyckas få av mig när hon brallar sådär. Men det har varit nära, MYCKET nära! Skäms (Hon brallar ju inte för att bli av med ryttaren heller, utan för att hon är piggelin.)

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

#46 haha, känner mycket väl till dessa fenomen hos fullbloden. Dock bockade aldrig mitt sto, men däremot fanns det spöken överallt och brevlådan som hon gått förbi 1 miljon ggr vart livsfarlig den 1000001:a gången…

Ahnna
0

#48 Jaså? Sån är inte mitt fullblod, faktiskt. Hon blir ytterst sällan rädd för saker, men de få gånger som hon faktiskt reagerar på nåt så skuttar hon 3 meter i sidled på en nanosekund ungefär! Tungan ute Man blir så glad, inte… Men det är skönt att ha en häst som inte bryr sig om att det flyger upp fåglar ur buskarna bredvid eller att det kommer crosscyklar farande förbi en i skogen och sådär. Hon är stabil, min tjej! Skrattande

www.stuteriprecious.se

[slo]
0

#35 Neje, ner med rumpan i sadeln, ner med hälarna, en hand på hornet med tyglarna och den andra sliter man av sig hatten och håller balansen med Cool

#36 Precis så menar jag!

#41 Så gjorde Shannon första galoppen också, ner med skallen och ruska runt lite, lätt i baken ett par gånger och sen tvärstopp + vändning. Men jag satt allt kvar :D Visst är dom underbara ibland :)

Lindbygarden
0

Hade jag haft ett horn att hålla i så är det ju en annan femmaOskyldig

IdaT
0

#51 Hööks säljer ett väldigt fint handtag för att man ska kunna hålla sig i sadeln… Oskyldig

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Lindbygarden
0
exitingsvillemo
0

#49 dom där super hoppen åt sidan är klassiska Skrattande

Min pärla struntade högaktningsfullt i crossar, traktorer och annat farligt. Men en kotte på marken kunde vara livsfarlig

Ahnna
0

#54 Skum häst! Tungan ute Min blir lyckligtvis inte rädd för kottar och fladdrande löv, men vildsvin som bökar och stökar i skogen när det är mörkt (sådär lagom nära hagarna) tycker hon är lite småäckliga, faktiskt.

www.stuteriprecious.se

MiaMaria
0

#45 synd att du inte kunde provrida honom ;-) kom just o tänka på när du kolla när jag hoppade honom på banan i Aspås en gång, hur många gånger va jag inte när marken då?? ;-)

Peppe
0

#54 känner igen det där =)
var en stor maskin ute och röjde i skogen för nåt år sen när jag var ute med Peppe. maskinen fanns på högersidan av vägen och precis när vi går förbi så skyggar Peppe för en rishög på vänsterkanten istället =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ahnna
0

#57 *Fniss!* Skrattande

www.stuteriprecious.se