Hoppning/dressyr
En tanke som slog mig såsom på huvudet, i många fall har jag stött på folk under min uppväxt och mitt liv med hästar som antingen är dressyrryttare eller hoppryttare som TVÄRVÄGRAR befatta sig med den andre grenen!
En hoppryttare säger "nej, jag rider aldrig ren dressyr…Det är för fjollor" medan dressyrryttaren säger "Aldrig i livet att min häst ska hoppa över bommar!"
Varför är det såhär? Borde inte bägge grenarna ha så mycket att hämta utav varandra? Att löshoppa en dressyrhäst på vanliga färgade bommar borde väl inte orsaka några problem för hästen på kommande dressyrtävlingar?
Och en välskolad hopphäst borde ju ha mer styrka att ta sig över 140 hinder i allmänhet?
Hur ser ni på saken? Vad är din ståndpunkt i frågorna?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Det där tror jag är en myt och något som förekommer bland ryttare i lite lägre klasser.
Du kan inte komma så långt på en hopphäst som inte är välskolad på marken, du måste kunna reglera galoppsprången b.l.a.
Många dressyrryttare drar sig nog just pga skaderisken med att hoppa högre hinder/banor.
Men många gymnastikhoppar sina dressyrhästar på en höjd som inte sliter utan bara bygger…
Som sagt det är min uppfattning
#1 jag har ju alltid ifrågasatt de här "ideerna" varför skulle det vara skadligt för? jag själv ser ju fördelerna med att göra både ock. Det behöver ju inte vara några enorma höjder för en dressyrhäst att hoppa, det räcker med en 50-60 som högst.

Såna där påståenden bygger på okunskap, inget annat. (Snobberi då, möjligen.)
Många tror att en dressyrhäst tar skada av att hoppa, vilket är urbota löjligt om hästen är frisk, och är den sjuk eller skadad så ska den ju varken hoppas eller ridas i dressyr i alla fall.
Det heter att "det sliter" på hästen att göra si eller så, vilket också är trams. Tränas hästen rätt och ges en bra foderstat och tillräckligt mycket vila så finns det inget som heter "sliter" i ekvationen. Att för mycket träning kan vara skadligt är en sak, men en balanserad träning tar inte hästen skada av så länge den är frisk och har en god exteriör som är lämpad för belastning. (Sen kan vi ju diskutera höjdhoppning och huruvida det sliter eller inte, men det är en annan tråd.)
Tyvärr så förekommer fördomar mot andra grenar överallt i ridsporten. Ta Jägersro som exempel, där många travtränare/träningskuskar vägrar prata med galopptränare/arbetsryttare helt enkelt för att de sysslar med olika sporter. Töntigt!
Det tråkiga är att de negativa personerna påverkar sin omgivning så att många av dem tycker likadant och fortsätter föra fördomarna vidare till nästa generation.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Över en viss höjd innebär en större belastning vilket är ren logik. Det är en enorm belastning på frambenet vid landningsögonblicket när höjderna ökar.
Jag har full förståelse för de som inte vill att deras dressyrhästar ska gå de högre höjderna. Vilket man får respektera.
Sen kanske det också är så enkelt att personen är hopprädd eller tycker att det är trist att hoppa helt enkelt. Viceversa på hoppryttaren, kanske inte "dressyrrädd" men tycker att det är rätt trist och markarbetar sin häst med målet att kunna utveckla den som hopphäst..
Bommarbete används flitigt av både hopp och dressyrryttaren..
Min uppfattning är att många unga hoppryttare tycker att dressyr är segt, tråkigt och löjligt, man ska hoppa så högt som möjligt har jag fått höra någon gång.
Men dessa hoppryttare kommer oftast inte så långt vad jag vet, eftersom de struntar i just dressyren.
Tycker man att hoppning är roligare behöver man väl inte lära sin häst piaff och passage, men grundläggande behövs ju ändå för att bli duktig i hoppning. Är man mer intresserad av dressyr behöver man ju inte få sin häst att hoppa banor och höga hinder, men jag tror att det är nyttigt att kunna lite cavaletti och gymnastikhoppning för att lyfta på benen. Jag tror absolut att man kan få ut mycket av att prova på andra grenar än den man utövar mest.

Bara för att man hoppar sin häst för gymnastikens skull så måste man ju inte hoppa över hästens förmåga höjdmässigt. Men det förekommer någon form av allmän sanning att varmblod och fullblod måste hoppa över 1.20 m för att få ut nåt av träningen. Okunskap, som sagt, massor med okunskap. Några hinder på 70-90 cm borde till och med vara bättre för en dressyrhäst eftersom man då inte är ute efter att förfina teknik och mekanik över hinder, utan bara gymnastiserande övningar.
www.stuteriprecious.se

… sen finns det folk som själva är rädda för att hoppa och då håller sig till dressyr =) men skam den som ger sig, jag fick henne till slut till att hoppa 55 cm på Blacky, och jag tror hon tyckte det var rätt kul även om hon inte vill erkänna det =D
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alla hästar behöver varierad träning och hoppning kan vara en del av de. Jag har alltid gymnastikhoppat mina hästar, vissa har varit rena hoppehästar o dom har varit mkt välskolade även i dressyren, de ser jag som självklart
#7 vet inte om det var ett generellt svar eller svar till mig men jag förespråkar gymnastikhoppning.
Sen har jag inte själv träffat på någon hopp eller dressyrryttare som är så svart/vit i sitt sätt att se på det..
De som inte gillat att hoppa själva har oftast haft en medryttare/hästskötare som gymnastikhoppat sina hästar.
Här kommer det hoppas iallfall

#10 Nej, bara ett allmänt inlägg.
Fast jag har träffat MÅNGA som inte vill befatta sig med "den och den" inriktningen, för det är BARA "min gren som gäller". Faktiskt främst dressyrfolk, vilket är väldigt synd, tycker jag.
www.stuteriprecious.se

Jag rider mest bara dressyr dels för att hästen är verkligen en ren dressyrhäst som suger totalt på att hoppa haha ;) Och för att jag inte tycker om de högre höjderna :P Men Py verkligen älskar att hoppa, suger tag i hindrerna som bara den, men sen ser det lite roligt ut också. Har nog någon bild här någonstans.. Det är ju inte roligt att bara rida dressyr hela tiden, inte för mig eller hästen. Man måste ju varva alla olika momenten för att få en välmående häst! Det är min mening.
#14 åh gulingen!

håller med #14, Gulingen!! =D
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Kan lägga till att guling är e. Falleur - Lambert och fröken som hoppar för första gången är e. Don Primero - Looping. Fler bilder kommer på guling i dressyrhäst-bild tråden bara jag har rätt hårddisk =)
Jag är dålig på hoppning, är livrädd för att hoppa. Vet inte varför egentligen.
Shetlandsponnyerna brukar löshoppas ibland eller så leker vi följa john över lite låga hinder =)
Gymnastikhoppning tror jag bara är bra för dressyrhästen, dom flesta bukar också tycka det är jättekul.
#17 - förmodligen för att du hoppar för sällan och inte har fått rätt hjälp att lära dig hur du ska rida an på hinder…
Jag är en ivrig förespråkare för att hopphästar ska ridas väl på backen och att dressyrhästar bör få åtminstone gymnastikhoppa regelbundet.
Jag tror att det största skälet till att dressyrhästar får hoppa för sällan är att ryttarna inte vågar. Jag har faktiskt inte hört någon prata om skaderisken, utan bara fegisvarianten…
Och vad gäller hopphästarnas dressyr så blir det ju kanske inte alltid så förfinat att de skulle platsa på en dressyrtävling, även om hästarna i grunden ofta är lika välridna och lydiga som dressyrhästarna.
(jag blev för övrigt jätteglad när jag såg att min hopphästuppfödning startade dressyr för något år sedan, att han sen kom bland de sista i klassen må vara hänt, han undrade säkert var alla hinder var när han kom in på banan… hans dressyrdebut skedde i LA:4…)
#18 du har nog rätt =) Har faktiskt tvingat mig att hoppa lite, när jag hade ridhästen, men eftersom jag var skraj och nervös, blev hon det med och nitade, vilket inte gjorde min hopprädsla bättre.
Det är det jag är mest skraj för, en tvärnit. Jag litar inte på hästen…

Jag har hört att en häst som går (t.ex) LA Hoppning ska kunna gå LA dressyr.
Själv anpassar jag mig ganska mycket efter hästen, men jag tycker dressyren är roligast!
Med Lenny tävlar jag bara dressyr, han är en riktig fjolla när det gäller att hoppa.
Med Allan är det hippning som gäller, eftersom det passar honom bäst, men han kan bli riktig fin i dressyren även om han (vad jag hört av ägaren) blir smått förrvirrad på en dressyr tävling.
Jag tävlar bara dressyr men försöker att hoppa en gång i veckan ändå. Jag tycker att det kan vara rätt kul ibland och min ponny tycker också mycket om det, så det är för att han tycker det är roligt, det är bra gymnastik, och dessutom blir han så himla less om man inte varierar ridpassen, vilket de flesta hästar blir.
Jag har bara hoppat styr-och-håll-i-dig ponny så jag vet inte hur man gör… Men jag tänkte anlita någon självmordsbenägen till att hoppa mitt lilla djur senare när det blir aktuellt :) Även om hon inte kommer bli någon stjärna anser jag att det är bra att kunna!
När jag var yngre hoppade jag mycket, barbacka 1.10=inga problem.
*ryser* skulle jag aldrig utsätta mig för idag=)
Jag tror att mycket av hopprädslan hör ihop med tilliten mellan häst och ryttare. Så var det iaf för oss, det tog ett bra tag innan vi ens började gymnastikhoppa, men nu funkar det bra. Men jag är ingen hoppryttare och kommer aldrig att bli, men några småskutt skadar inte. :)
#22 precis, det är bra att våra dunderklumpar KAN hoppa, kan ju vara bra om man är ute o rider och kommer till en fallkullen trädstam som ligger tvärs över vägen ^^ Eller man måste över ett dike…

Jag är feg som tusan på vanliga hinder, terränghinder går bättre.
Så min pålle blir hoppad utomhus, löshoppad och nu har jag skaffat mig en hoppintresserad medryttare som ska gymnastikhoppa honom :)
Tror att variation i träningen gör djuren gladare och att det också är ett bra sätt att komma åt vissa muskler/rkoppsdelar att jobba bättre, så det hjälper ju mig i dressyrarbetet är min tanke.
Det är nog som sagt på lägre nivå som sånt sägs…kan inte tänka mig att en 1.40 ryttare skulle säga "jag vägrar att rida dressyr, det är bara för fjollor" xD
Och dressyrryttare som vägrar hoppa - det är nog mest gamla dressyrtanter det gäller va? Men man kan ju löshoppa sina hästar eller låta nån annan göra det så man slipper själv? xD
Själv tycker jag det är jätteroligt att hoppa, men jag är ganska feg och dålig på det :D
#27 - skillnaden är att hoppryttaren säjer "jag rider markarbete för att göra hästen rridbar, stark och lydig" i stället för att säja att h*n rider "dressyr". Det är i princip samma ridning som avses, men benämns olika av olika ryttare.
Fast att det är "mesta gamla dressyrtanter" som inte hoppar sina hästar är nog tyvärr en önskedröm, för de flesta dressyrryttare jag känner - oavsett ålder - undviker att hoppa. Förmodligen pga att de själva är fegisar.

#28 Precis!
Känner många dressyrryttare som vägrar hoppa för att de är rädda, men flera av dem brukar lägga till "Och så är det faktiskt farligt om hästen hamnar fel, de kan skada sig".
www.stuteriprecious.se
#29 precis lika farligt som om de brallar i hagen och landar fel…. undrar hurmånga hästar som egentligen skulle vart invirade i bubbelplast om folk insåg hurlätt de faktiskt kan skada sig bara genom att vara häst….?
Jag är feg på hinder, men en 30-40 cm vågar jag ju hoppa :D oavsett om det är på ridbanan eller i skogen…
Min pållar ska tävlas i hoppning också sen är det tänkt.. men vilka klasser det vet jag inte..
Vill att mina hästar ska ha ett kul liv , tror de presterar allra bäst då, och hade jag inte varit så förbenat rädd för fasta hinder skulle jag gärna rida ngn minmin terräng också..
#28 jag erkänner iaf att jag är en fegis

#30 Hur många har inte trösklar eller en liten höjdskillnad mellan stallgolvet och marken utanför? Det är fullt tillräckligt med 2-3 cm för att hästen ska kunna bryta hovbenet om den trampar snett på väg ut. Allt är farligt, man kan dö varje dag man lever!

www.stuteriprecious.se

#33 hade faktiskt en häst som gjorde de, han snubblade på tröskeln in till boxen som han gått över varje dag i 10 år o han slet sönder djupa böjaren =(

#34 Som sagt var… Trist, men shit happens. Att hoppa med en dressyrhäst är inte farligare än man gör det.
www.stuteriprecious.se