Hur hantera fördomar?
Vad säger man till folk som hävdar att hästar är dumma som låter människor rida på dem? Eller folk som säger att dressyr är djurplågeri eftersom det tvingar hästen att utföra en massa onaturliga rörelser? (Vilket är lögn, men det vet ju inte icke-hästfolk.)
Jag stöter rätt ofta på såna här IQ tapet-kommentarer från folk som aldrig satt sin fot i ett stall men som ändå är självutnämnda experter på hästar; de sparkas, de bits, de är dumma och de äter bara en massa dyr havre. Minsann, så är det för det har deras föräldrar alltid sagt, och så vidare…
För att inte tala om alla som är övertygade om att hästar alltid sparkar på bilar, cyklar och barnvagnar när de går förbi.
Jag borde kunna "trycka dit" såna människor eftersom jag vet att jag kan så mycket mer om hästar än de gör, men av samma anledning så får jag nästan alltid tunghäfta och vet inte i vilken ände jag ska börja. Man har ju oftast bara en bråkdel av en sekund på sig att komma på nåt riktigt bra, innan den andra personen anser sig ha vunnit diskussionen och slagit fast att hästar verkligen är dumma.
Så, vad gör man? Vad säger man?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Något i stil med: Hästar är inte dumma och det hade du insett om du kommit i kontakt med en..
Men det är svårt dedär… när man ska komma på något snabb.

Dessvärre så räcker det inte att bara hävda motsatsen, man måste ha nåt slagkraftigt som verkligen går in i deras tjocka skallar…
Verbalt, alltså.
www.stuteriprecious.se
Jag brukar inte ge mig in den där typen av diskussioner alls..
Men jag skulle be om konkreta exempel och forskning som styrker det de påstår.. Om de inte kan detta så är det ju bara att kontra med att deras påståenden säger mer om deras egen förmåga än om hästens..
alla anpassar sig efter en "ledare" även vi.. eller är vi också dumma som följer lagar och vår regering?
Dressyr KAN vara skadligt, onaturligt och farligt (tänker då främst på rollküren eller felaktigt användande av hjälptyglar mm)
Men passage, piaffe, courbette, levader mm är något som finns naturligt hos hästen när den visar upp sig. Man kan inte lära en häst något som inte finns naturligt hos dem. En häst som lär sig apportera är väl i sig onaturligt men att leka är det inte, apporteringen blir en lek.
Sådana här fördomar finns det gott om… klassikern är ju "De bits fram, sparkas bak och är obekväma på mitten!"
Många hävdar när någon säger såhär att en häst skulle aldrig acceptera att man red på den om den inte ville det själv, vilket är en sanning med modifikation. Det finns de hästar som blir misshandlade till att man ska kunna rida dem, men det finns också de som blir inridna på ett fint naturligt och lugnt sätt med stor tillit till människan.
Jag har mött på sådana dära självutnämnda experter, som även hävdar att hästarna borde släppas lösa och vara fria som det är menat. i dagens samhälle hade det aldrig funkat…. Men det spelar ingen roll vad man säger de kommer inte ändra sin ståndpunkt ändå. Och det är väl det jag brukar säga till dem.
"Det spelar ingen roll vad jag säger, du har redan din uppfattning och är inte öppen för att tänka om."
Det är det mest slagfärdiga jag kommit fram till.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Eftersom dom flesta människor (ej häst folk) är relativt rädda för hästarna kan man ju om möjlighet finns erbjuda dom att ta sig en tur på hästen eftersom dom nu verkar kunna så mycket xD
Man skulle kanske kunna spä på fördomarna ytterligare, hålla med och dra ut på det ännu mer tills det blir helt osannolika propotioner. När det sen slutar med "seriöst, är det verkligen så?" kan man enkelt avsluta med "om du inte vet det själv bör du inte ha åsikter om det" :)
Jag vet inte, jag håller mig utanför diskussioner överlag när det är människor med förutfattade meningar med i spelet… Tråkigt att stånga huvudet i en vägg.
#6 det vart iof en intressant approach, ska nog testa med det ^^

#7 (& #6 för den delen) Låter ju som den historien om en kvinna som åker fast för fortkörning =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag anser själv inte att hästar är vidare smarta, så där kan jag inte hjälpa till precis.
Frågan för mig är mer hur seriös den andra personen som påstår detta är?
Dressyr överlag är rätt onaturligt för hästar, men det är det mesta som tamhästar gör och ustätts för dygnet runt, liksom alla andra tamdjur, anser de här människorna att det är helt fel att ha alla typer utav djur? För visst, man har ju inte valt att köpa och hålla ett djur för dens skull, utan för sin egen skull, liksom att det är människor som antagligen gjort så att det djuret föds övht. Men det behöver ju inte betyda att det är direkt dåligt för djuren, vilda djur har det ju knappast särskilt bra alltid heller ;)
Eh, låt folk tycka vad de vill och vara idioter, man kan inte göra så mycket åt det och det är inget att hetsa upp sig över så länge de inte gör något.
Hästarna på mitt jobb sparkas fram, bak och på mitten och bits som sjutton :/ Hade en till anställd som blev sparkad idag, så känner inte alls att det är vidare osant just nu. Men det har att göra med vart/hur de här hästarna bor.
#9 fast nog tycker jag att hästar är smarta allt. På vilket vis anser du att dom inte är det?

#10 Allt beror ju på vad man jämför det med och vad du sätter för värdering i order det disskuteras. Jag tänker på ren mental förmåga oftast när jag annvänder ordert intelligens/smarta, sån som mäts i IQ, så som språk, att lösa problem, abstrakt tänkande, plnering, resonemang, förmåga att lära osv. Jag jämför sedan med människor, vilket kanske är lite orättvisst att jämföra med stjärneleven i klassen och inte medelmåttet.
Jag har faktiskt för en gångs skull en bra länk att ge :) Evolution of the Brain and Intelligence utav Gerhard Roth & Ursula Dicke. Det är ingen direkt forskning, utan mer en bra hyffsat lättlast och intressankt artikel om intelligens emellan olika arter.

#11 Jag vet inte vad du har för hästar, men nog finns det många intelligenta individer som både löser problem, hittar på saker och nästlar sig ur svåra situationer genom att vara påhittiga. Jag har 5 stycken i stallet just nu som är så, samt 1 som är lite mindre "tänkande" och lite mer "instinktiv/allt är farligt tills motsatsen är bevisad". (Inte min häst.) Min erfarenhet är att ponnyer, små kallblod och fullblod är "smartare" än varmblodsraser, om man nu ska hårdra det. Men dels är jag partisk eftersom jag har jobbat mycket med just ponnyer, små kallblod och fullblodshästar, och dels så kanske det bara är jag som inte fungerar ihop med varmblodsraser lika bra som med andra, och därför kanske jag inte kan uppskatta deras intelligens lika mycket…? Knivig fråga. Jag vill tro att de flesta hästraser är lika smarta och kluriga.
När man t.ex. ser en häst köra in huvudet i en trägrind och lyfta bort den från gångjärnen, sätta ner grinden genom att sänka halsen mot marken ett ögonblick och sedan knalla ut ur hagen, då kan man inte längre hävda att hästar är osmarta. (Alltså, inte ens folk som inte kan nåt om hästar.)
www.stuteriprecious.se
Hästar är intelligenta, både rent intellektuellt men även socialt. En häst läser en människa bättre än vad vi läser dem…
En osmart häst är den som alltid är människan till lags, busar sällan och bara lufsar på. Däremot hästen som segar eller krånglar sig ur jobbsituationer är den smartare av dem två. För en häst som krånglar sig ur situationerna är ju ändå så pass smart att han inser att gör jag såhär så slipper jag jobba…. och visst, där kommer den medfödda latheten in… ^^
Men precis som Ahnna säger, när man sett hästar göra flertalet "knepiga coh galna" grejor så börjar man ju undra….. Hade en notorisk boxdörrsöppnare, och boxen var en standardbox med sån där fjädersprint som man drar ut o släpper, dne öppna han med tänderna. knöt man ett grimskaft om boxdörr och boxvägg så nog tusan knöt han upp den och sen öppna sprinten….
En shettis la sig på eltråden medan hans kompis gick ut och sen travade de bygden omkring och uppvakta grannens tävlingsponnysto. elen vart på och det var inget fel på aggregatet, men han bedömde att den lilla stöt han fick genom vinterpälsen vart uthärdlig om han fick leka Mulle-mustang.
så att säga att alla hästar är korkade är rätt korkat…. det är som att säga att alla amerikaner är korkade…. mång är det kanske eller är det bara fördomar?
Jag tycker nästan tvärtom att de hästar som anpassar sig lätt är smartast då de faktiskt slipper obehag iform av bestraffning eller tjurig ryttare.o)
Har en fölunge nu som är en av de sensetivaste halvblod jag träffat och han är enormt lättlärd.. Tycker det är ett tecken på intelligens att de vill vara med lära sig och klura att de snabbt märker vad som fungerar och inte fungerar..
Han dyker bla i sin grimma själv på morgonen för då får han komma ut snabbare och får di av mammahäst..
sen är det som lina skriver.. de läser av andra arter bra mkt bättre än oss.o)

#13 Amerikaner är inte mer korkade än vi är, procentuellt sett. De är också människor, jag lovar.
(Återigen är jag kanske bara partisk…?)
Jag skulle vilja säga att en häst som inte krånglar också kan vara smart. Den vet att den får en jobbigare tillvaro om den bråkar, så den sällar sig. Eller så älskar den att jobba! Det är inte alla hästar som är lata och ovilliga.
Appropå boxöppnare så har jag ett sto som förra året lärde sig hur man öppnar ponnyboxen om den stora boxen bredvid är öppen. Dessa boxars dörrar stängs nämligen mot samma stolpe och när båda boxarna är stängda så stadgas stolpen upp maximalt. Är bara ponnyboxen stängd så vet mitt sto att man bara behöver knycka till höften mot mellanväggen, för att stolpen och hela mellanväggen ska bågna så att låset på ponnyboxen går upp. Jag trodde att hon lyckades med det av en slump, tills hon gjorde det 3 gånger i rad. Sedan dess stänger jag alltid den stora boxen om hon står i ponnyboxen, även om den stora boxen är tom. 
www.stuteriprecious.se

#12 Jag har fullblod nu (som är extremt korkat däremot jämfört med de flesta hästar), har hållit på med mkt halvblod, travare och ponnyer tidigare.
Och visst, att de är nyfikna och försöker lösa små problem i sin vardag är ju mer intelligent än att de inte gör någonting alls, men de är fortfarande inte vad jag skulle kalla intelligenta djur som ligger över medel eller nära människo-intelligens.
Jag tycker mig också se en tendens till att varmblods och framförallt halvblod är mer korrkade/blonda i sitt uppförande än framförallt vissa ponnyraser som visar mer hjärnaktivitet.
Om ni som anser att hästar är smarta jämför med tex apor eller hundar, hur tycker ni att hästar ligger till då? Anser ni att hästar överlag är nära människo-intelligens?

#16 Jag jämför inte hästars intelligens med människors, eller någon annan art. Intelligens är ett hjälpmedel till att lära sig saker, oavsett vilket djur som har det. Att en häst lär sig stå still när man tar på och av grimman är ett tecken på intelligens. Eller att de står vid grinden och väntar när det är fodring. Eller att de trampar om när de kommer fel mot ett hinder. Och så vidare. Att de visar att de har lärt sig av sina erfarenheter och av det vi människor lär ut är tecken på intelligens. Försök göra samma saker med en noshörning eller myrslok så kommer du inte hälften så långt i inlärningen.
Hur menar du att du jämför hästar med apor och hundar? Lägger du en banan på marken och ser vilket djur som lyckas skala den först?
www.stuteriprecious.se
Jämför man med människor är de inte intelligenta ..
Ska man jämföra mellan arter och det har gjorts mängder av tester.. så ligger inte hästen lika högt som apor och delfiner etc..
MEN jag tycker det är fel att säga att en art som kan samspela och hitta lösningar för att få ett gott liv är dum..
"
"Hur menar du att du jämför hästar med apor och hundar? Lägger du en banan på marken och ser vilket djur som lyckas skala den först?"
Jag är rätt övertygad om att Thunder menar på det sätt jag beskriver ovan.. det finns en ofantliga massa tester och forskning gjord på olika arter.. Sen får man också tänka på att det skiljer mellan rovdjur och bytesdjur..
Rent generellt kan jag väl säga att hundar har en typ av intelligens medan hästar har en annan.
En hund litar på sin människa till 100% (förutsatt ingen misshandel) och gör vad människan ber av honom även om han inte förstår. Hundar enligt mig är det mest osjälviska djuret som gör ALLT den kan för sin människa.
En katt litar på en människa lika mycket som människan litar på katten… en katt gör som han själv vill oavsett vad människan vill eller kräver. En katt är en utomordentlig manipulatör av människor.
Hästen litar på människan till ganska så höga procent, men står sig själv fortfarande närmast. och av dessa tre djuren är hästen den enda som är ett bytesdjur av naturen.
Alla har sin typ av intelligens, men av dessa 3 djurarter är hunden enligt mig minst mentalt begåvad, den gör allt för sin människa utan att ifrågasätta, hästen gör mycket men ifrågasätter en del, katten ifrågasätter alltid och får som den vill allt som oftast.
Men det går ju att dressera katter till allsköns saker, sålänge katten anser att den själv tjänar något på det.
Men skulle man bo ihop med sin häst och träna den på samma sätt som en hund är jag övertygad om att den skulle bli mer hundlik i sitt beteende.o)
Vet inte om jag tycker att en hund är mer intelligent än en häst.
Olika sorters intelligens, Ja.
Mina hundar har t ex sprungit in i eltråden flertalet gånger och fått stötar, dagen efter har dom glömt det. Hästarna däremot går på tråden en gång och lär sig av sitt misstag (kalla det hästminne).
Så just angående det så tycker jag att hästarna uppvisar högre intelligens än vad hundarna gör.
Däremot kan jag hålla med om att vissa hästraser verkar mindre intelligenta än andra. Halvblod tycker jag för det mesta är ganska korkade. Inte i inlärning kanske, mer "dum-snälla". "Jaja, jag gör som du vill, jag har ingen egen uppfattning om saker och ting".
Självklart är inte alla halvblod så, men många.
Fullblodsraserna och vissa ponnyraser är de som jag anser vara de intelligentaste raserna.
Sen hänger ju väldigt mkt på vem och hur hästen uppfostras….
många hästar fostras till att vara neutrala hobbymaskiner och är relativt neutrala personligheter, medan andra har sina egna ideer och extrema personligheter…
Vi har bara extremer i vårt stall, halvblodet som tidigare ville döda allt han såg nu attackerar han bara nångång ibland, travaren som mördar alla med blicken om man närmar sig hennes box, travaren som en gång var utdömd och klassad som farlig som nu är gosigare än gosig, halvbodet som är så mammig och dominant att det förslår, samt nordsvensken som är ett helt kapitel för sig själv… samt mitt fyrbenta pucko som är som han är ^^
tror att mkt hänger på dem som hanterar hästarna.

Jag har hört att det är pga hästarnas "osmarthet" som vi kan få dom att göra allt som vi ber dom om.
Att dom helt enkelt är för korkade för att protestera.
Men om man nu ska jämnföra olika raser, Visst protesterar en shettis mer än ett halvblod?
Betyder det då att dom små ponnyerna är smartare?
Eller handlar det om uppfostran?

Nej, shettisar protesterar inte mer än halvblod. Det är inte en fråga om ras om en häst protesterar, utan om situationen. Däremot är det många som låter shettisar och andra små ponnyer bete sig som de vill, för att de tror att man inte behöver uppfostra små hästar. Jämför med alla ouppfostrade småhundar som finns, som inte blir tillsagda alls när de hoppar på människor. Gör en stor hund samma sak får den en utskällning som heter duga. Så jag säger som min kompis brukar säga; de som anser att en viss ras är dum eller svår har helt enkelt blivit genomskådade av hästarna. Hästar ÄR smarta, de kan läsa vår sinnesstämning hur enkelt som helst och se igenom våra falskheter.
Jag förväntar mig inte att mina hästar ska börja prata tyska och göra min deklaration åt mig, men de är likväl inte dumma djur som saknar intelligens.
Nej, hästar är inte för dumma för att protestera. Snarare så pass smarta att de förstår om vi är snälla eller dumma mot dem. Vore de för dumma för att protestera så skulle varenda kotte kunna rida in en häst, vilket bevisligen inte stämmer. Vore de för korkade skulle vi inte ha problemhästar som protesterar på grund av felhantering.
www.stuteriprecious.se

#24 Aja det är iaf vad jag hört, inget jag har hittat på själv.
Somsagt så är det en fråga om uppfostran.

#17 Varför inte jämföra intelligens emellan djurarter? Hur kan man annars jämföra och kalla något smartare än något annat? Du kan ju omöjligen säga att något är smart eller icke dumt när du inte jämför det med något annat.
Ett tecken på intelligens eller att den kan räkna ut något betyder ju inte för den sakens skull att man kan klassa det som intelligent/smart. Självklart kan de tänka, sedan är frågan hur pass mycket tankevärksamhet de är kapabla för.
Att det sedan finns djur med mindre intelligens gör att hästar klassas som smartare än noshörningar tex (jag har för mig att myrslokar är rättså smarta?), men hur högt har hästar till de mer intelligenta djuren på toppen utav kurvan för att få kallas "smarta" och inte bara vara medel?
Jag jämför olika djursorters intelligens genom att läsa forskning om de djuren och deras intelligens och att själv studera och komma fram till vad jag anser mig ha sett.

#19 Vad menar du med olika typer utav intelligens?
De enda olika typer utav intelligens jag känner till som man mäter är nämligen IQ och EQ och det senare är ju mer djur-vänlig-intelligens eller vad man ska säga, men det är de flesta djur bättre än människor på. Men det är inte den typ utav intelligens som man normalt set pratar om…
Tillit har ju inte så mycket med intelligens att göra… Att hundar är sucker-ups för människor är ju för att vi avlat stenhårt och uppfostrar dem till det. Skulle man börja plocka fram den egenskapen hos katter skulle man genom ett par hundra års hårt avlande ha katter som var lika följsama. Det är igen, inte intelligens, utan en social egenskap och hur djuret naturligt fungerar.

#21 Till dig med, vad menar du med olika sortes intelligens?
Jag vet flera hästar som inte lär sig utav direkt fysisk smärta, så som min egen som är en super-idiot och stoppar el-tråden i munnen för att matte håller i grinden, hoppar bakåt för att det gör ont och kommer fram och gör om samma sak igen ;)
#22 Nu blandar du nog ihop ordet personligheter och att vara uppfostrad som så att man tänker själv och tar för sig framåt vs inte, dvs fritt tänkande och nyfikenhet och i hur stort utbredning djuret utövar det utefter uppfostran.
#28 hahaha… ja då är man kanske lite lite mindre smart om man gör det igen.. Såvida man inte har ngn form av elchocksfetisch

Funderar på om han inte gillar piskor också lite grand efter den teorin ;)

#27 Det verkar inte vara någon idé att diskutera saken vidare, eftersom du enbart jämför djuren med mänsklig intelligens. Som jag sa tidigare, jag förväntar mig inte att de ska börja prata med mig, det är de inte fysisk skapta för, men de läser mitt kroppspråk och ger mig signaler som jag kan tyda = de kommunicerar och det gör inte ointelligenta varelser. Sen får du kalla dem dumma om du tycker det, baserat på att de inte är lika smarta som du själv, men du kan inte övertyga mig om att de är osmarta överlag för jag har för många egna erfarenheter som motstrider ett sånt uttalande.
www.stuteriprecious.se
Vad jag menar med olika typer av intelligens?
Ett rovdjur såsom katten eller hunden har en rovdjursinelligens, de kan kalkylera smartaste vägen att ge sig på det bytet de sett ut.
Hästen har en gräsätarintelligens, den kan "planera" sin dag genom att veta där finns bra gräs och där finns vatten, såhär överlver jag idag.
nu utgick jag ifrån att djuren lever vilt i vildmarkerna. klart de itne har mer tidsbegrepp än att det blir ljsut, mörkt, varmt, kallt men de kan läsa av naturen bättre än vad vi kan…
håller med #31 där, och om man nu tycker att alla som inte är lika smarta än sig själv så har man ju ganska snart idiotförklarat majoriteten av de människor man har runt omkring sig också… både i internetvärlden och i det mundana med familj och vänner… alla är ju inte akademiker eller högutbildade…. ^^

#31 & #32 Jag jämför inte bara med människor annars om ni läser egenom igen. Men försöker få fram hur ni anser att de (hästar) ligger till egentligen, för ni måste ju jämföra med något.
Jag tror inte jag någonstans här skrivit att hästar överlag är dumma djur. Jag har skrivit att den häst jag har nu är riktigt korkad och jag har skrivit att jag inte kallar hästar intelligenta.
#32 Att djur tänker på olika sett efter hur de är skapta är jag med på, men jag skulle inte kalla det olika typer utav intelligens, det är bara olika sett att se på världen och annvända sin hjärna.
#33 Jag tycker fortfarande inte att du kan jämföra olika arter med varandra. Människor kan göra saker som hästar inte kan och hästar kan göra saker som människan inte kan.
Jag kan lära mina hästar vad som är rätt och vad som är fel i deras beteende. Ex är det rätt att gå fram för skänkeln och fel att bitas…
Däremot kan jag nog inte lära mina hästar att stanna vid rött och gå vid grönt, eftersom vi uppfattar färger på olika sätt (vet inte om hästar ser skillnad på rött och grönt) men det har ju inget med ointelligens att göra utan helt enkelt att vi är konstruerade på olika sätt.
Olika arter har olika förutsättningar så att jämföra dessa tycker jag blir lite fel.
Jag kan absolut göra en uppdelning om vad jag tror .. finns ju en jäkla massa arter som jag inte har en susning om
I jämförelse med vår intelligens och förmåga så tror jag att apor och delfiner ligger bland de högsta.. Elefanter är mkt intelligenta också.. har bla sett hur de vakar och sörjer dina döda..
Sen tror jag att grisar ligger ngt högre än hundar ..
tror att hästar och kor e ungefår lika intelligenta eller på samma nivå..
åsnor e nog lite klurigare än hästar..tror jag:o)
sen är jag så fräck att jag tror att kattdjuren ligger snäppet under… vet inte varför riktigt men det känns som att deras rovdjursinstinkt är såpass djut rotad att det lite mer av reptilhjärnan som styr där.. vet inte vad jag grundar det på egentligen men jag tycker att kattdjur överlag är svårare att interagera med..
sen ligger ormar och krokodiler etc långt ner..