Tävlingsskrock?
Finns det något tävlingsskrock egentligen?
Jag har hört att man ska ha ett visst antal knoppar när man tävlar, eller åtminstonne så ska det vara jämnt/ojämnt antal knoppar (men jag minns aldrig vilket) för annars kommer det gå illa.
Det är litet som att man inom teatern aldrig säger lycka till inför en pjäs, utan istället säger "bryt ett ben."
Vad finns det för spännande tävlingsskrock? ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag har sysslat med teater i över 10 år och har aldrig hört någon säga "bryt ett ben" i Sverige, däremot i England och USA. Tror att det handlar mer om tradition och folklore än något annat, och samma sak med knopparna.
Har hört att det ska vara ojämnt antal för att det betyder otur annars, men i så fall borde väl inga knoppar alls vara ännu värre? 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
också hört ojämt antal knoppar…
#1 vi har alltid sagt det i mina skolor, både på låg, mellan, högstadie och gymnasie. :)

#3 Kanske är skillnad på skolteater och amatörteater/professionell teater? Bara en tanke, alltså. Jag vet inte.
www.stuteriprecious.se

Ojämt antal, men jag har aldrig lärt mig om pannluggen räknas eller inte så jag får de alltid ojämt, beroende på om jag ränknar med den eller inte ;-)
Har inte så mkt skrock för mig, kanske att jag måste sadla själv då isf, om de räknas, men så e jag alltid.

#4 Tillägg: När jag gick teatergymnasium var det heller ingen som sa så, så det beror kanske på vilken skola man går på.
35 Jag gör alltid allt själv, så de få gånger jag får hjälp på tävling blir jag nervös för att jag inte har nåt att göra! 
www.stuteriprecious.se

På tal om knoppar jar jag alltid hört att ston ska ha jämnt antal knoppar och hingstar/vallackar ska ha ojämnt antal knoppar för att det ska je tur…
Jag hade alltid ojämnt antal på min hoppeponny :) Och efter jag ramlade av på en galopptävling pga inte dragen övergjord sadlar jag helst själv :P
Eftersom jag har fått för mig att allt ojämt betyder otur (mental ohälsa eller nåt
) så skulle jag nog fläta jämna antal flätor om jag flätar.

- Det där med om det ska va jämt eller ojämt antal knoppar ändrar jag lite från gång till gång beroende på hur många det blivit :P
Jag kom på en annan sak som det alltid skrockades om på ridskolan när jag var liten. Om man har halm eller spån i svansen när man sitter upp så kommer man att trilla av.
(Vilket jag motbevisat åtskilliga gånger själv då jag sällan borstar eller ens plockar bort halmen ur svansen på min totto. ;) eller så gillar jag leva farligt. *fniss*)
#11 Ja det har jag också hört, men med en sån karatesvans som kommer på köpet när man skaffar kallblod så inser man snart att det inte stämmer ;)

Jag fick alltid höra på ridskolan att om någon rem på tränset hängde lös så skulle man ramla av. Av principskäl så har jag alltid alla remmar och söljor på rätt ställe när jag rider, men på sistone så har jag ridit två gånger med en sölja på sidostycket som har glidit ner en centimeter, och bevisligen har jag inte ramlat av på grund av det.
Tror att såna där "varningar" kommer av att ridlärarna vill att eleverna ska borsta ordentligt och se över sin utrustning noga innan de rider. Skrämda barn lyssnar bättre…
www.stuteriprecious.se
#13 och brända barn luktar illa ;) för om någon glömde göra den där kollen och den sen drutta av, tro tusan att alla andra ungar var o kollade två gågner extra inför sina lektioner :D