Viktiga papper? Klubbtävlan?
Vad behöver man för papper för att tävla på klubbtävlingar? Jag har ju ingen koll what so ever på vad som gäller då jag inte tävlat mer än blåbärshoppning och dressyr på ridskolehäst på ridskolan en gång.
Grönt kort, det har jag… men vad behövs mer för papper? har för mig att man måste ha nått sorts papper för hästen och ett anant för sig själv som ryttare… hästens papper är livslångt medan ryttaren måste förnya varje år…. (så mycekt minns jag av mitt gröna-kort-utbildning från -97)
Eller slipper man en massa papper förutom grönt kort och vaccinationskort/pass när man tävlar på klubbnivå? och gäller det då enbart ens hemmaklubb eller även på andra klubbar?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Vår klubb brukar inte titta på några kort alls, men det jag kan tänka mig är vanligt är Grönt kort och möjligen vaccinationsintyg om du inte står uppstallad på klubben.
Jag har aldrig hört talas om någon klubb som begärt att se ryttarlicens, mätintyg, pass och liknande på en klubbtävling, det gäller dock från Lokala tävlingar och uppåt.
De papper hästen har som är livslångt är hästlicensen som du behöver för att få tävla lokalt och uppåt (vet dock inte riktigt vad som gäller om man har pass) och ryttarlicensen köper du till dig själv varje år. Hur mycket ryttarlicensen kostar beror på vilken nivå du tänker tävla på.
Hoppas det hjälpte! :)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag kan ingenting om några papper, min kunskap ligger endast vid hästpass
har aldrig varit intresserad av att tävla.
Kan ngn tala om vad allt betyder och innebär?
Allt från grönt kort till licenser…
När mitt halvblod tävlade KM visades inget papper på hästen upp iallafall.

medlemskort är det enda som krävs för klubbisar. från lokal och uppåt ska du ha grönt kort, licenser, vaccintyg. för ponny krävs även mätintyg tror jag.
#3 Justdet, medlemskort är ju också bra att ha :P
#4 Exakt, men hur det är på tävlingar i högre klasser vet jag faktiskt inte..
/ ElinH

Behöver man hästlicens för att tävla lokalt nu?
Det har jag aldrig haft på någon häst förut. Däremot ryttarlicens/kusklicens.
LinaN, de allra flesta klubbar brukar vilja se pass om hästen inte är känd inom klubben sedan tidigare, och i passet ska ju alla vaccinationer stå. Olika klubbar har olika regler, vissa vill se Grönt Kort och medlemsbevis, andra inte.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
ok, tack!
men då ska jag inte behöva hosta upp pengar till licens på honom ännu då… och medlemskap i klubb är ju inte nån idé förrän efter årsskiftet.
Gröna kortet har jag och fullvaccinerad är han, vilket finns i hans pass så det borde inte vara några problem. ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ingen som har svar på frågan i #6? Har ju inte tävlat lokalt på några år, vore ju bra om man är förberedd med hästlicens innan man ger sig ut, om det nu behövs.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#9 Jag har aldrig använt det när jag tävlat lokalt i alla fall. Bara vaccinationsintyg, grönt kort, ryttarlicens och mätintyg. Men då har jag bara tävlat ponny utanför klubben.
Har du pass så ordnar sig i alla fall den saken :) Kolla i TR annars?
/ ElinH

nej man behöver inte ha hästlicens för lokal nivå