Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettutrustning
Läst 3884 ggr
exitingsvillemo
0

Benskydd

Använder ni skydd när ni tränar?

Vilka benskydd gillar ni bäst? Vilka ger bästa stödet?

LinaN
0

Jag personligen är litet kluven till benskydd, ena sidan av mig vill att hästen ska lära sig av sina misstag och sluta stryka eller slå i själv samtidigt som andra sidan inte vill ha fula överben eller sårskador…

Nu har ju min en del överben och andra "skador" sedan han vart yngre, och han slår i mindre och mindre, men frågan är ändå om jag inte ska sätta på honom åtminstonne strykkappor fram. Bak verkar det inte förekomma någon strykning ännu, men han är inte tillräckligt skolad för att jag ska kunna avgöra om det finns ett behov eller ej.

Men jag tycker att när man har litet dyrare hästar, så kan man gott vara litet mera rädd om hästens ben, inte som med min som redan är vadderad i ett visst mått av hovskägg… ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lindbygarden
0

Vid löshppning och hoppning använder jag senskydd och strykappor bak.

Vid dressyr är det naket eller damask/lindat..

Jag vet faktiskt inte hur bra stöd lindorna egentligen ger, hur stort det alltså är..

Men många hästar kan slå på sig och stryka sig lite samt har de mycket gång och/eller är unga så är det inte helt ovanligt. En del kan även behöva boots.

Sen när de stärkt sig håller de många gånger bättre koll på hovar och ben..

Jag tycker att det är en billig försäkring mot skador och använder gärna skydd/lindor + boots

exitingsvillemo
0

Shettisarna använder jag inga skydd till, av den anledningen att jag inte har hittat några som passar storleksmässigt.

Om någon kan tipsa om damasker som passar shetland, snälla gör det.

CarCar
0

Jag brukar använda senskydd fram när jag hoppar. Rider jag ut och vet att jag ska trassla mig runt i lite otillgänglig terräng brukar jag sätta strykkappor på honom.

Ibland har jag lindor när jag rider dressyr men det är mest för att jag inte ska glömma av hur man lindar bra, inte för att han behöver det.

MiaMaria
0

Jag använder alltid benlidor vid ridning på banan. Vid uteritt och vid undantagsfall på banan så är de heltäckande skydd som gäller samt boots.

exitingsvillemo
0

På min förra ridhäst använde jag heltäckande senskydd och boots vid uteridning.

damask eller lindat på banan.

Maliiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag tränar dressyr hemma med min shettis så använder jag helskydd fram och naket eller lindat bak. Har fått tag på såna fina helskydd till shettis nämligen:) Lägger in en bild där man ser lite iaf hur dom ser ut!

exitingsvillemo
0

vill också ha, vart har du hittat dom?

Maliiin
0

Hos Eva Ottosson! Dom är 16 cm höga! Så bara å mäta dina pållarFlört Kostar 270 kr tror ja så inte så farligt pris på dem heller!

Kolla in på www.dovestadhastcenter.se Hon har ingen webbutik men det går bra å ringa henne så kan hon skicka dem:)

Hon har även små små gummiboots som passar shetland. 99 kr st tar hon för dem om jag inte minns felGlad

LinaN
0

Men gu så söta benskydd! :D

tänk att det görs så smått! o tack o lov att de gör det! för småttingar stryker sig också!

Maliiin
0

Ja dom är inte stora dom inte:D Å då e de ju heltäckande skydd med! Men det är verkligen kanon! Mera till smått säger jag bara!

Lindbygarden
0

Välkommen CarCar!Glad

CarCar
0

#12 Har du inte hittat mig förrens nu? Jag var ju bland dom fem första medlemmarna Flört

Lindbygarden
0

#13 hihih jo.. jag klurade på välkommen tråd mm .. men kom fram till att det nog var "lättast" att säga välkommen så här.. För förhoppningsvis ska det ju bli ett gäng människor som blir medlemmar och vill vara här.. Då blir det många "välkommen-trådar"Glad

ThunderClap
0

Jag har alltid skydd på idioten jag har nu, även i hagen en del. Han slår sig hej vilt, inte för att han naturligt har sådant steg att han slår i sig själv, utan för att han har dålig koll på benen, snubblar en del och inte lär sig utav att slå i sig själv eller hinder :/

Klarar sig ok utan skydd bak, men måste ha både senskydd/ordentligt lindad och boots fram för att han inte ska komma tillbaka med nya sår…

Jag gillar egentligen få benskydd riktigt mkt, men kör på Eskadrons senskydd eller Veredus carbongel senskydd alt lindar och helst med padd och resårlindor.

Anoziz
0

Vid dressyr är det alltid lindat och vid hoppning/uteritt är det antingen senskydd och strykkappor eller helskydd vid uteritt!

exitingsvillemo
0

Eskadrons senskydd gillar jag med, dom som täcker även i fram.

lindar jag så blir det combilindorna, med fleece och resår.

Boots är ett måste när brodden åker på. Finns inget trökigare än balltramp.

goldmedal
0

Vid hoppning använder jag benskydd, vid dressyr/uteritt/annat använder jag inget, möjligen att benskydden åker på vid uteritt.

Peppe
0

Jag tar på benskydd/lindor när jag orkar :P har egentligen inget större behov av det men det är vackert på ridbanan med benlindor, hehe

Fast när det är snö och broddarna åker i så har han alltid benskydd och boots både fram och bak, allt i vitt =)

i hagen har han boots på alla 4 när broddarna är i. man får väga fördelar och nackdelar mot varandra när det gäller Blacky, pest eller kolera. han är väldigt känslig så han kan inte ha benskydd dygnet runt och jag har lite olika typer av boots som jag varierar mellan för att trycket inte ska ligga på samma ställe jämt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

hestellen
0

Jag har alltid benlindor när jag rider/tömkör. Ska jag bara göra nåt lättare som ut o skritta eller ta ett lugnt tömkörningspass på banan brukar jag ta benskydd. Alltid runt om förstås, både med lindor o skydd. benskydden är vita o jag använder oftast vita benlindor då jag har tio milj set. Men då o då blir det nån lila eller svart=)

Som #19 så har jag också boots när jag har broddar!

Tycker som nån sa att det är en väldigt billig försäkring. Det är ju så lätt att dom blir rädda o slår sig eller springer ner i diket eller nåt om man är ute.

Lindbygarden
0

Välkommen hestellen!Glad

Due-Boje
0

Jag lindar alltid mina tävlinghästar, men unghästarna får gå med skydd. För säkerhetsrisken framför allt. Man vill inte kravla runt benen på en unghäst plus att en lös linda på en 4-5åring känns sådär… Men, mina favoritskydd är ANKY skydden som ger stöd även under kotan. Även Professional Choice har såna och de är kanske lite lättare att hitta här hemma i sverige =)

Zaphix
0

Jag använder senskydd fram, strykkappor och boots bak när vi hoppade förut.

Nu har vi lagt ned hoppningen, så nu lindar jag ibland men använder alltid boots bak.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Någon som vet var man får tag på STORA strykkappor, av modell låga? behöver antingen stora L eller XL. och inte mer än 150kr/par.

Han stryker sig bak har vi kommit framtill.

ElinH
0

Jag rider alltid med senskydd på frambenen och ibland bakskydd (ni vet sånna som skyddar kotan).
På mammas häst brukar vi alltid ha bakskydd, han hade boots på både fram och bak tidigare men det är inget han behöver längre under ridning så de har vi bara på när han är i hagen. Snubbelpelle är expert på att trampa på sig och slå i sig…

En bra och billig försäkring på hästen att använda benskydd!

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Flaxii
0

När jag rider dressyr så är det alltid boots på fram, då han lätt trampar sig, och antingen naket på benen, lindat eller damasker. När jag hoppar och rider ut har jag senskydd runtom, plus boots fram då.