Ett bra skänkelläge?
Ämnet kom upp i annan tråd så vi grenar ur det!
Ja tips på hur man ska få skänkeln att ligga där den ska samt att få tårna att inte stå på "kvart i tre".
både uppsuttna övningar " att tänka på" och övningar utan häst vore toppen!
Något jag har funderat på att att skaffa en såndäringa stor yoga/pilatesboll och dels träna balans på när man sitter hemma o glor på tv för har man två lösa stigläder med byglar kan man ju lägga dem över och sedan balansera på bollen….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Sitsträning och åter sitsträning ;-)
#2 hehehee jo det är sant!:O)
Men finns det några specifika övningar, är det något område som är särsklit svagt?
#3 i senaste numrena av hästfocus (tidningen) har de tagit upp både yoga och pilates för att stärka kroppen…. jag kanske ska ta upp mitt yogande igen… *fundera* även orientalisk dans ska vara bra för ryttare har ajg hört för ma nfår ännu mera pejl på sina höfter och höftrörelser.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
absolut nyttigt!

Fast just skänkelfel brukar komma ifrån späningar i kroppen är min uppfattning. Kan inte komma på något fall alls där skäneklfelet varit just BARA skänkel och inte ha något med sätet och sitsen i sig att göra. Får man ordning på själva grundsitsen, sätet och är avslappnad därifrån så håller sig extremiterna eller vad man ska säga på plats…
En sak som ofta glöms bort är att vi ryttare faktiskt kan ha fötter som pekar åt olika håll av naturen. Min tränare (när jag var aktiv, för ett antal år sedan) tjatade hela tiden på mig att jag skulle vrida ut tårna, för att få en starkare skänkel. Problemet är bara att mina tår pekar aningens inåt redan från början så det var liksom en fysikalisk omöjlighet för mig att vrida ut tårna och samtidigt ha resten av benet bra intill hästen… Likadant så är mina fotleder väldigt stela, så "trampa ner hälen" är också mer eller mindre omöjligt för mig - jag kan inte böja fotleden särskilt mycket…
Att jag sedan har en bedrövlig grundsits kan jag bara "tacka" mina första ridinstruktörer för, som inte jobbade hårdare med sitsen för sina elever. När jag började rida om 8-åring hade jag inte så mycket egen initiativförmåga att jag förstod hur viktig sitsen skulle bli i framtiden…
#7 Det är sant, vi kan också vara utåttåade precis som hästarna..Dvs vridna både från höft, knä eller fotled.

Träna ryggen och magmusklerna och rid för instruktörer som verkligen jobbar med sitsen och pekar ut vad man gör fel och hur man ska ändra på det. Jag har samma problem som #8, jag fick inte heller lära mig rätt från början. Fick lära mig massor om teknik över hinder (eftersom jag hopptränade mest förut) samt hur man gör en bra anridning, hur man tränar serier och kombinationer, etc. Men min sits fick jag inte lära mig att förbättra, och det "lider" jag för nu, när jag har ridit i snart 20 år och fortfarande sitter som en säck potatis i sadeln. *mummel*
Stretching av höften är också viktigt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Tror att det var/är ett stort problem iaf på ridskolorna att man inte får lära sig grunden rätt..
Vi red alltid med stiglädren upplagda.. Vad gav det, jo att man knep sig fast och hade mycket svårt att slappna av i benet. Med påföljd att det var jätte svårt att rida med lädren nere sen..
Dessutom belv resultatet att skänkeln blev vriden..

#11 Jag hade svårt att bromsa heta hästar i början, eftersom jag inte hade fått lära mig hur man bromsar med sitsen. Fick lära mig att rida med alldeles för mycket hand på ridskolan…
www.stuteriprecious.se
#12 Japp samma här.. fanns inget som hette sitsinverkan överhuvudtaget.. tänk om man fått lära sig det från början vad lätt allt skulle varit då..

#13 Precis! Det är såna här dagar som jag funderar på att bli instruktör, men det brukar rinna av mig efter ett tag… 
www.stuteriprecious.se
Och jag älskar att få instruera, är mycket bättre på det än på att rida, faktiskt…
När jag har haft egna grupper på ridskola (även när jag vikarierat) har jag jobbat väldigt mycket med att få eleverna att sitta så rätt som möjligt, eftersom jag vet hur handikappande det är att inte få lära sig det rätt från början…
#15 Dig skall jag ju lägga till listan också!