Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettdressyrens-rörelser
Läst 3968 ggr
Zaphix
0

Bakdelsvändning..

Vi tränade mycket bakdelsvändningar igår på träningen. Men jag fick inte till dom alls..
Har fått till riktigt fina förut, men nu går det inte.
Ifrån marken är han ganska dominant och flyttar inte gärna framdelen, men vi håller på att träna på det..

Några tips om bakdelsvändningar?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

LinaN
0

Detta är ju något som jag verkligen inte behärskar alls ^^ Jag vet att det är skillnad på fram och bakdelsvändningar, men jag vet inte hur jag ska åstadkomma dem, inte ens när ridläraren sa åt mig hur ajg skulle göra… jag blir så förvirrad av namnen jämnt….

bakdelsvändning, vänder man PÅ bakdelen dvs framdelen går runt eller tvärt om *snurrig*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[slo]
0

Icke att förglömma spin också, som påminner om en bakdelsvändning :)

Jag är osäker på hur dom ska flytta fötterna i en bakdelsvändning, men i en spin vill man ha "ytter" framfot framför "inre" och snurr runt inre bakben. Testa ha ett spö och peta lite på bogen och se om det hjälper kanske?

Lindbygarden
0

På vilket sätt har ni problem? Vad gör han/gör han inte?

Hästen får inte skruva sitt bakben i bakdelsvändningen och inte heller korsa bakbenen utan ska vända på inner som ska gå  på ett litet voltspår, ytter följer i större cirkel.

till slut ska bakbenen trampa och framdelen gå runt..

Du kan träna på att göra volt tillbaka och sen minska den mer och mer.. du kan även rida på volt med lite tagen bakdel och sen minska volten..

http://www.youtube.com/watch?v=ZBc7ESS935M

Ska se om jag hittar ngn som är än mer centrerad.

Denna kommentar har tagits bort.
Zaphix
0

Han tycker inte om att behöva flytta framdelen.. Sen blir han väldigt lätt överställd. Men ofta blir det en framdelsvändning istället för en bakdelsvändning..

Vi tränar ifrån volt tillbaka och minskar den, men har bilr överställd. Och när jag tar i yttertygeln  för att ställa tillbaka honom så går han bara rakt fram istället. Trots att jag gör som tränaren säger så går det inte. :\

Har testat med spö på ytter sidan, peta på bakldelen så att han inte skjuter ut den. Då går det bättre i alla fall.

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Vore kul om dån kunde beskriva hjälpgivningen lite snabbt? :)

Min och Dackes blogg

Lindbygarden
0

Om du vänder med ledande tygeltag och håll baken på plats med ytterskänkeln..

Vart har du din blick? Har du den åt riktningen eller har du den på hästen? Undrar då det påverkar hur du sitter över hästen och på vilket sittben du lägger din vikt..

Zaphix
0

Har blicken åt riktningen. Men faller nog gärna inåt och fram¨t med vikten.

Min och Dackes blogg

Lindbygarden
0

samma problem oberoende av åt vilket håll ni vänder?

AnnaLundin
0

*försöker minnas hur sjutton det var jag lärde mig, på stenåldern nån gång* (har inte ridit aktivt på några år)

Prova att vända på huvudet och nästa mot hästens inre bakben i vändningen. Jag har för mig att det var så det sades mig… När du vänder blicken så ger du automatiskt rätt vikthjälper för att vända snävt åt rätt håll.

Lindbygarden
0

Faller du inåt  så borde det ju bli att du trycker undan hästen istället och iom det får en framdelsvändning eller att han går rakt ut. Inre benet pressas ngt mot hästen och yttre släpper ngt.. Faller du då också lite fram så stoppar du framdelen på honom..