Dressyr iFokus

Dressyr

Etikett: övrig-dressyr
Läst 1123 ggr
LinaN
0

*film* Backa i svansen (TT)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hitta den här på youtube också…

Att backa när någon drar en i svansen. Väldigt bra sak att lära in om hästen av någon anledning nångång skulle fastna i en buske eller ett träd. Dock så mitt huvudbry blir då hur går det när man ska borsta svansen? I mitt lekmannaskap så anser jag detta vara en undergiven övning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Alexandra89]
0

Är säkert bra att kunna ^^ En tanke bara, om man ska massera hästen och man då ska dra i svansen, kommer den backa då också?

Zaphix
0

Fast lär man hästen att backa genom att ta på bogen/nosryggen så kan man ju fortfarande borsta och klappa där. Det är ju alltid viktigt med sk. "friendly game" när man håller på med sånt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Alexandra89]
0

Fast det är ju skillnad på att trycka på ett ställe och att sedan stryka/dra handen där. Vad är skillnaden på att dra i svansen och dra i svansen?

LinaN
0

#3 röstkommando kanske? ;)

Om en häst backar på kommandot "Back" framifrån och från sidan så borde ju hästen även backa vid drag i svansen och kommandot back. Min tycker det är skönt när jag drar honom i svansen ^^

[Alexandra89]
0

Ja kanske det.
Ja det drar ju ut ryggen :) Men har för mig att hästen bör vara varm innan man gör det.

LinaN
0

#5 det stämmer, men det är så sällan jag gör det och då inte för själva stretchen utan det blir som en del när jag kliar honom under svansroten o runt rumpehålet…. han älskar o bli kliad på de mest udda ställena.

[Alexandra89]
0

Ja endel har kul ställen att vilja bli kliade på. En häst jag masserade löft på benet som en "kissande hund" för att det var så mysigt på insidan av låret ^^

Ahnna
0

Är det inte en dominant handling om hästen backar mot dig? De gör ju så mot varandra i hagen ibland om någon kommit för nära en dominant häst.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
0

#8 men den undergivna hästen drar ju knappast den dominanta i svansen först…? ;)

Man får helt enkelt läsa av hästen, vad är lämpligt och inte….

Ahnna
0

#9 Nej, men en dominant häst viftar inte med armar/spön och säger "stegra" heller, ändå gör hästen som den blir ombedd. Jag tycker att hästen i videon ser lite ovillig ut, som att den tänker "Men jag vill ju inte backa på dig!" ungefär. Hade den inte haft respekt för henne så hade den nog bara backat rakt bakåt, kanske till och med hotat att sparka? Det är därför som jag tycker att det borde vara en ganska dominant grej, att backa mot den som ska vara ännu mer dominant.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Zaphix
0

#10 Jo, hästar flyttar ju från varandra om de är undergivna, inte mot varandra. Därför känns inte den här övningen super direkt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

exitingsvillemo
0

#10 Jag håller med, tycker också att den här är en dominant övning.

En häst som backar mot en annan häst, hotar.

Egentligen är nog denna övning t om mer dominant än t ex stegring.

Stegra kan ju hästen göra utan att hota, vid lek osv, men att backa har jag aldrig sett ngn av mina göra under vänliga omständigheter.