Tillskottsfoder
Vad ger ni för foder utöver grovfodret?
Tips på foder för en normalt arbetande hobby/dressyrhäst som ska hålla bra hull?
Mina hästar här hemma ( digivande fölsto och unghästar) får alla lusern, soja,havre, mineraler, e-vitamin och tokosel. Sen får två av dem betfor. Mammahäst får också olja.
Överlag är en stor grovfodergiva att föredra före kraftfoder men om man nu prompt ska tillskottsfodra och det är energi man vill åt så tycker jag havre och betfor är ett bra fodermedel. Sen har du också lusernetpellets ( egentligen ett grovfoder och mycket bra för hästens mage och matsmältning) som har ett lite högre smältbart råprotein än havren. Lite lägre energi har det dock.. Kanske lusernstrå som är melassprep kan ha högre energi.
Jag fodrar på KRAFFTs miner blå som det är nu, men funderar på att köra på deras röda istället. ska höra med stallägaren om det finns möjlighet att byta sen. Eller om jag ska göra som en tjej i stallet och bara köra på att pytsa o blanda själv. Men det vet jag inte om jag orkar ^^
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Det beror helt på grovfodrets värden. Jag lägger i första hand till lusern och helhavre samt betfor. (Och mineraler.) Hur bra hull den håller beror som sagt på det sammanlagda värdet av smrp, MJ m.m. Steg 1 är en analys av höet, tycker jag.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Gav senast havre och betfor i grund, vid behov b-vit, lusern, korn. Vissa fick speciallfoder men de utifrån ägarnas önskemål
Jag ger bland annat kornkross, men har läst att det kan orsaka gallor. Hur stor risk är det?
# Varför skulle krossat korn ge gallor och inte helt korn?
De gånger jag vart i kontakt med Gallor är det pga att hästen gått mycket och sen fått stå. Inte på grund av fodret för i så fall hade mi ntravare gallor pga havrekrosset. :S
Någon annan som vet mera om frågan?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#5 Har hört detsamma.. Men vet inte exakt vad det beror på. Vissa säger att hästar kan vara överkänsliga mot korn, tror dock att stärkelsen i kornet är mer svårsmält än i havre.
Helt korn ska man nog undvika att fodra med då kärnan är för hård..

överskott av protein kan ge gallor bla

Vissa hästar är känsliga mot stärkelse och får då gallor av både korn och havre, oavsett om det är helt eller krossat. (Havre och korn innehåller mycket stärkelse.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#6 Vad som gäller för helt korn har jag ingen aning om.

jag ger salsas havrefria müsli till Blacky för att den passar bra till höets höga kvot =) har funderat fram å tebax om jag ska börja med betfor men jag tror jag skippar det då Blacky är lite rund *host*
#1 innehåller melass mycket energi?
Betfor innehåller väl melass också, och om man då häller av vattnet innan fodring så melassen åker med, bör man ta med nån energiförlust när man räknar foderstaten?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag vet inte hur stor energiförlusten är, det beror på hur mycket du ger.. Men om man "lakar ur" betforen så blir det främst fibrer kvar bara..

#12 det är fibrerna jag främst är ute efter då Blacky har sina egna idéer om hur mycket hö man ska äta =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#13 Ahaaa.. men lägg den i blöt och skölj ur den ngt..
#8 - överskott av protein är helt ofarligt, om det kommer från grovfoder!
Protein från kraftfoder smälts tidigare i tarmsystemet och DET kan ge upphov till oönskade effekter såsom magåkommor och gallor mm.

min äter kraft grund och betfor :) OCH massor med morötter =)
Mina äter Lusern, Betfor samt Havrekross.

#15 Jo tack medveten, men nu va de korn de handlade om
Foderhästen får utöver fri tillgång på hösilage, betfor, granngårdens havrefria müsli, kli. Utöver det får han gurkmeja och torkade nypon och B-vitamin vid behov.