Vad tycker ni ? exteriör.
Vad tycker ni om denna hästens exteriör?
Jag har en känsla av att bogen är för rak och att bakbenen är något raka. Eller?
http://www.equippa.se/AdvertDetail.aspx?AdvertId=5492281
Hur ser den optimala dressyrhästen ut?
En häst som du är lite intresserad av att köpa?
Jag är inte vidare bra på det här med exteriörer, men kan svara vad jag tror o så får ni andra skriva mer om vad som stämmer.
I allmänhet ser hästen fin ut, men kanske som du skriver något rak i bogen och kanske litet liten över baken?
Jag hade önskat lite mer vinklade bakben än vad jag kan se av den bilden..
Nu står hästen lite underligt med vänster bak så jag vet inte om det är det som gör att han ser mer rakhasig ut eller ej..
Överlinjen blir bättre med lite mer muskler, bara 4 år gammal och korset är sluttande vilket är bra.. Vackert huvud och trevligt uttryck.
Ska se om jag hittar ngn ok bild på ngn av mina hästar som ni kan jämföra med
Jag tycker att hästen ser mycket trevlig ut. Den tuna rumpan beror nog på den unga åldern.
Annars ser hästen mycket bärig ut, med kort och stark rygg.
Skulle kunna tänka mig att den har ganska lätt för att samla sig.
#4 Med de hästar jag är van vid tycker jag denna hästen har väldigt lång rygg, fast jag vet att det är min häst som är ganska kort i ryggen. Men jag satt nyss och tänkte "vilken lång rygg". ;) hihi

Jag tycker att den är för brant i bogen, för rak i haserna och för plan i korset/länden. Tunn överlinje och väldigt tunn hals till den kroppen. Tycker inte att det är en särskilt rastypisk SWB, faktiskt. Hade velat ha mer massa och resning på nåt sätt… *fundersam*
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#5 Om den hade haft kortare rygg hade den ju sett ut som ett torn
hihi. Många halvblod är ju väldigt långa i ryggen, nästan tax-lika.
Har du ingen bild på din häst? Vill se vad du tycker en kort rygg är
här har ni bild på min hoppstammade 07.. bilden är inte av god kvalité men ni ser halsansättning, bog, överlinje, kors och vinklar..
Som ni ser så är han inte heller lika långbent..
Ni kan kommentera honom om ni vill, helt ok
hästen i annonsen har mkt manke vilket gör att själva "ryggen" inte blir så lång..
Min "drömhäst" vill jag ska vara av en högrest och långbent modell.. Dock inte så mkt ben och kort rygg så han/hon inte får plats! En rejäl motor bak med ett långt sluttande kors. Välvinklade bakben.
En lång välansatt hals och ej för brant bog.. Det måste också finnas gott om utrymme bakom ganaschen så det inte blir trångt när han/hon ska arbeta i form.. Hon/han får gärna vara byggd i uppförsbacke!
På min kille som ni kan se på bild ovan så ser man att han just nu är överbyggd.

#1 Jag är på jakt efter en ny dressyrhäst och gillade denna men jag vill ju att hästen ska ha så bra exteriör som möjligt. Jag vet inte hur pass bra/ dåligt denna hästens exteriör är och hur det kommer påverka den i arbetet. Men som sagt jag vill ha en så korrekt byggd häst som möjligt.
#11 ahaaa… va spännande! ser man ngt man ställer sig undrande till kan man ju be om ngr bilder till..:O)
Jag för min del skulle gärna velat se en bild på hårt underlag rakt från sidan innan jag satte mig i bilen. Just för att se om hästen är ngt rakhasig eller om det är bara på den bilden det ser så ut..

Hoho en artikel om dressyrhästens optimala exteriör snart? =D verkar inte bara vara jag som är intresserad av det =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Hästen i fråga har lågt ansatt hals, ngt brant bog, kort rygg, ngt vek länd, för rak i sina bakben MEN den e rätt söt ;-)
Står ju att den e sent tagen/lite riden pga storleken, därför den även en mkt dåligt musklad, men varför storleken skulle ställa till de e jag inte riktigt med på.
Inte en häst jag i första hand hade köpt som tävlingshäst.

Jag trodde det var en travhäst jag först tittade på
Kan inte säga något extriört som inte redan är sagt, men det är enligt mig inte en tilltalande dressyrhäst, men det skulle jag inte säga om min egna heller, men han duger bra till ridhäst att träna dressyr på för mig. Det är inte alltid det bästa att som hobbyryttare ha de mer förfinade moderna sporthästarna, de kanske naturligt har närmare/lättare till arbete, men det blir inte alltid lättare för det att få det rätt om man inte är en van ryttare.