*film* Tass (TT)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur lär man en häst "tass"? Jo, såhär!
Tänk på att vara försiktiga och använd gärna handskar! :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Gäller att inte ha en häst som är för ivrig! Då blir man blå om knä och tå:o)

Det där kan Sixton
Matte säger: Tack? Självklart säger Sixton å sätter fram sitt högra framben! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hitta en film till av samma ekipage, där de tränar "tass" sedan innan…. jag kan säga att jag inte är glad i tekniker där man använder sig av rep. Min mening är att om man ska träna trick ska man göra det utan mer hjälpmedel än en grimma, grimskaft/ledrep, pisken, rösten och kroppen.
Detta är hur man träna in gamla cirkuskonster…. med rep, block och talja i princip. Man kan göra såhär med men det är upp till var och en vad man själv känner är rätt.

Hmm… Använder man repet som en förlängning av armen, precis som man gör med pisken, så ser jag inget problem med det. Men slita och dra går bort!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#4 håller med faktiskt. Används repet på ett bra sätt är det helt OK tycker jag.
självklart ska det inte användas för att tvinga fram ngt hos hästen.
Jag använde faktiskt rep när jag skulle lära Ideal att buga. Av den anledningen att jag klämde fingrarna mellan golvet och benet…
Alltså bara som en extra förlängning av min arm. Även när man lär hästen att gå ner utan att jag måste halvligga på stallgolvet för att nå ner.
Repet ska inte användas till att slita och dra, eller för att få mer kraft, då används det felaktigt.
I filmen används knappt ngt tryck alls, utan repet används just som en förlängning av armen. Det tycker jag är OK

#5 Precis vad jag tänkte också.
www.stuteriprecious.se

När jag tränade Sixton så var det enda jag använde röst, hand och nån godis. Men godis får han inte varje gång.. Utan det får han bara ibland. För han ska inte göra nåt trick för att få godis!
Godis använder jag inte heller så mycket. Mina ponnysar blir odrägliga om jag ger dom godis ur handen, det är förbud på det i mitt stall :)
Tänk också på att detta är en dominerande rörelse, så att ge godis ur handen tillsammans med denna rörelse kan leda till en häst som utmanar ditt ledarskap.
Tänk på att alltid börja och sluta med en undergivande rörelse, tillexempel buga.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#9 hmm.. just det ja..
Slå med framben gör de ju när de är dominanta. Jag skulle personligen undvika denna rörelse då jag inte vill ha en häst som "slår" ut med något framben överhuvudtaget. Skule inte heller lära min häst att stegra sig ..
Allt för att undvika missförstånd och skador, har ju mina barn med mig hos hästarna..
#10 inte alla hästar är lämpade för trickträning, precis som alla hästar är inte lämpade för GP dressyr :)
Utan där får man själv försöka avgöra vad som är lämpligt och inte.
Försöker leta med jämna mellanrum efter undergivna rörelser med, såsom buga, bergsgeten mfl, men de är mkt svårare att hitta av någon anledning.
#11 De är inte lika showiga kanske:o)
Absolut e det från häst till häst. Men då jag inte behärskar konsten så tycker jag att det vore dumdristigt att "bjuda in" mina hästar till ett dominant betende som kanske kan dyka upp när de umgås med trollen här hemma.

#11 Precis, alla hästar ska man inte lära trick och det brukar man märka rätt snart. Dominanta rörelser bör man överhuvudtaget inte börja med, och träning av ledarskap eller vad man vill kalla det bör börja långt innan man lär ut tricken.
Två bra saker att börja med är samma som jag skrev i LinaN's tråd om spö vid ridning - att stå framför hästen och be den flytta i sidled genom att lägga en dressyrpisk i skänkelläget och dutta lite - samt ryggning; ställ dig framför hästen och håll gärna en pisk med handtaget i höjd med näsan/ögonen på dig själv för att visa hästen att du har en pisk där. Gå sedan mot hästen och ge dig inte förrän den backar undan. Piskens "hårda" ände (handtaget) kan man dutta lite försiktigt på hästens nos om den inte flyttar sig. Ju oftare man tränar sånt, ju snabbare lär sig hästen att den ska backa när du går rakt emot den. (Men man måste vara konsekvent, det går inte att vara dominant mot hästen på ridbanan men inte i stallet, t.ex.)
Man kan backa hästen ett par steg och sedan backa själv, så att hästen ges utrymme att komma emot dig ett par steg. Sen samma sak igen, backa hästen osv. (Glöm inte beröm.) Eventuellt kan man lägga till ett kommando för "back". Förhoppningsvis blir hästen mer uppmärksam på dig och det du vill, och därifrån kan man sen fortsätta med trick med en intresserad och koncentrerad häst.
www.stuteriprecious.se
Just det att backa hästar är intressant för där märker man tydligt om det är en dominant individ eller inte eller om de anser sig ranghögre.
Jag brukar faktiskt ta för vana att "ta plats" från mina hästar, bara för att på ett enkelt och vad jag tycker odramatiskt sätt visa att jag bestämmer vart hästen skall vara..
Jag vill kunna öppna en boxdörr utan att någon tränger sig, jag vill att de flyttar sig om jag ska gå förbi med vattenhinkar eller hö etc etc..
Har fungerat utmärkt *peppar peppar*
Men nu avvek jag från ämnet känner jag.. förlåt mig LinaN!!
Det första tricket jag lärde min hingst, var att ligga. Han accepterar det fullt ut.
Ligger och äter om jag lägger honom där det finns ngt ätbart =)
Man ska vara försiktig när man tränar trick och tänka efter ordentligt.
Är dett någonting som jag verkligen vill lära min häst? Ett starkt ledarskap ska vara det första att befästa innan man börjar med trick. Har man det, är tricken oftast inte svåra att lära in.
Jag har för mig att jag hört att TT också kan vara ett sätt att befästa ledarskapet bara man håller sig till de övningar som inte är dominanta..
#16 det stämmer det med. Man måste läsa av hästen och situationen och utifrån det göra en bedömning om det är värt det eller ej ^^
#16 självfallet är TT ett bra sätt att befästa ledarskap. Skillnaden är ju:
Ledarskap- Jag kräver att min häst ska respektera mig och acceptera mig som sin ledare, även om häste för stunden inte alls tycker att dessa övningar är ett dugg kul. Tex flytta för tryck, backa mm mm Jag skulle heller aldrig ge mig i en sådan "maktkamp" jag skulle hålla på tills jag fått hästen att göra det jag vill.
TT- Här kräver jag nästan ingenting, detta gör vi bara för skoj skull och vi håller bara på så länge hästen tycker att det är roligt.
Har heller inget krav på att hästen måste utföra tricket innan vi slutar.
#18 Det är sant! Men jag tror att ett resultat av att man tränar tillsammans är ett ökat förtroende och respekt vilket leder till ett bättre ledarskap.. tror jag iallfall

För att återgå till tråden…
Var ute i hagen nyss och provade "vacker hov" med mitt sto, utan rep eller andra hjälpmedel. Bara bad henne lyfte benet med kommandot "lyft", tog tag i kotan och drog fram benet så att jag kunde "skaka hov" med henne. Nemas problemas! Inte en enda protest, inga frågor, hon bara höll benet där och stod still.
Underbara skogsmulle!
www.stuteriprecious.se
#19 absolut. TT är till bra hjälp för att utöva en redan befäst ledarskap, att hålla "kunskapen vid liv".
Men innan man börjar med avancerad TT tror jag det är bättre att börja med grunderna i ledarskap. Flytta för tryck, backa acceptera mitt personliga utrymme mm.
Då får man också en bild över hur dominant hästen är