Dressyr iFokus

Dressyr

Etikettövrig-dressyr
Läst 761 ggr
LinaN
0

*film* Buga (TT)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här har jag hittat en bra film på en undergiven rörelse inom trickträningen. Att buga!

Tycker att detta nästan är ett skolexempel på hur det hela ska gå till.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ahnna
0

Jag har lite problem med mitt sto, som böjer benet och tar ner huvudet, men sen tar det stopp. Hon går aldrig ner på knä utan backar istället. Hon är väldigt koncentrerad och ivrig samtidigt, vilket jag tror är problemet. Hon försöker och försöker, men stannar inte upp för att verkligen lyssna på vad jag ber henne om. Har inte tränat bugning sen i somras men tänkte "ta upp" det igen snart. (Kändes inte rätt att be henne buga i en lerig hösthage, men nu är det ju snö överallt, äntligen.)

Tips?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LinaN
0

#1 Jag har ett litet tvärtomproblem, innan Harry börjar böja ner huvud och böjer på frambenet så backar han en massa, så mitt problem blir att stoppa innan han börjar böja.

Mitt tips är väl att ta det lugnt, lär henne att det är ok att stå kvar så en stund, hon kanske backar för att hon är osäker på sin balans?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

IdaT
0

#1 Du tror inte att det kan hjälpa att lägga en lätt hand/spö på hennes manke för att visa vart du vill att hon ska?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Ahnna
0

#2 Jag upplever att hon backar för att nå min hand där klappen eller godiset "finns". (Jag lockar ju ner henne mellan frambenen med ena handen.) BERÖM MIG, MATTE!!! JAG ÄR DUKTIG!!! Typ… Obestämd

#3 Eftersom jag håller en hand om benet och den andra mellan frambenen så blir det svårt att lägga en hand på manken samtidigt… Oskyldig Skrattande

Överlag så är det bara bra att hästen backar, eftersom den måste det för att kunna komma ner i bugningen. Men för dig, LinaN, tror jag att det är bäst att börja om. Lär honom att en "pick" på benet med pisken betyder att han ska lyfta det och böja knäet. Sen in emd en hand mellan frambenenför att locka ner huvudet samtidigt som du håller om det lyftade benet med andra handen och för det bakåt. (Det är här min tokfjolla blir för ivrig.)

www.stuteriprecious.se

IdaT
0

#4 hrm, bli en bläckfisk? Eller så kanske du kan backa upp henne mot en vägg?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

exitingsvillemo
0

#1 Men om du håller hennes ena framben, hur kan hon backa? Hoppar hon bakåt på 3 ben?

Det jag tror att många gör "fel" är att de släpper frambenet för fort.

Håll benet och "led" huvudet neråt. Ev kan du testa att leda huvudet nedåt/framåt, istället för mellan frambenen.

Lindbygarden
0

Hur påverkas hästens knä av rörelsen? Det är ingen fara för skada på knät? Kanske dum fråga men jag e hönsmammaSkäms

exitingsvillemo
0

#7 Om du håller dig till ett bra underlag, så ser jag inte att det skulle vara skadligt.

En normalt böjbar häst ska inte ta skada, den ligger ju med böjda framben av sig själv.

Ahnna
0

#7 Man ska inte göra det med hästar som har dåliga leder. Men en frisk häst som man bugar på sviktande underlag är inga problem. Det som framförallt i så fall blir påverkat är ryggen. Man bör som alltid mjuka upp först med t.ex. longering, tömkörning, ridning, whatever.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

#6 Hon backar bak kroppen och sätter sen ner hoven när hon kommer "för långt bak" för att komma längre utan hoven. Håller jag i benet hårdare så backar hon inte alls istället. *suck*

www.stuteriprecious.se