Vilka tömmar vid tömkörning?
Skapar en ny tråd då ämnet kom upp i en annonstråd.
Lätta eller lite tyngre?
Läder eller annat material?
Personligen tror jag mycket på lädertömmar men då lite smalare inte allt för breda.. Däremot är dessa mycket dyra så det kanske finns något bra men billigare alternativ också?

Ja jag kör ju med longerlinor för tillfället, hehe
men drömmen är ett par mjuka smala lädertömmar. Vi fick låna sånna på kursen och det var en otrolig skillnad
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#1 Ja de ska ju vara en stor skillnad, de fåtal gånger jag tömkört har det varit med rep och vanliga vävribb.. Men ska man sen börja tömköra regelbundet så vill man ju ha så bra tömmar, givetvis gjord också, som möjligt.
Jag vill ju göra det som ett komplement till det uppsuttna dressyrarbetet..
Kikade på tärnsjös och de i 3 mm verkar ju super!
Jag vill ha lädertöm, ca 1½ cm breda, funderar på om det inte finns att beställa långa läderremmar så man själv kan sy ett par töm.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Såg vad Ahnna skrev. Men undrar när hon skriver kusk om hon menar körkuskar, jag är inte van med att man kallar den som tömkör kusk, kan vara för att jag egentligen inte så mkt tömkör som jobbar på lång tygel?
Ja, finliret förloras. Men jag vill inte ha så mycket finlir emot munnen, blir för mkt munstyrandes som det är när man tömkör. Jag vill att hästen reagerar för andra yttre hjälper och det finns mkt lite finlir kvar som jag är intresserad utav.
Eftersom jag tömkör mycket utomhus där det blåser och annat är det för mig även omöjligt att ha lätta tömmar, eftersom jag bland annat gör sidvärtsflyttningar undan för tyngden utav tömmen, har man en lätt töm och det blåser minsta lilla så fungerar det inte. Hästen ska för mig likaså gå och ta stödet utav själva tyngden för tömmen, inte ha ständig kontakt, så jag vill även därför ha tyngd. Jag annvänder det lite som ett hävstångsbett, även när du inte tar i stången så ligger den an och värkar, tar du i den så värkar den mera, likaså vill jag att stödet ifrån töm-tyngden hela tiden finns där och min hand går bara in för starkare hjälper eller när något ska göras. Lite som Anky pratade om på Globen-clinicen, att när hästen gör rätt så sitter hon bara där och inverkar inte, hjälperna och inverkan går bara in när något ska ändras.
Det optimala för mig vore transformers-tömmar ;) För stundvis vore det även bra med lättare tömmar, ja. Men överlag så ligger jag åt att jag oftare annvänder mig utav tyngden ifrån tyngre tömmar och har därför övervägt att det fungerar bättre för mig.
Jag vill gärna ha smalare tömmar (läder) med, men mest för att det ligger bättre i mina små händer. Har aldrig sett några billigare tömmar i smalare model :/
Har Globus-tömmar, är lite hala och rätt breda och lite andra små saker som gör de mindre perfekta, men jag har stått ut med dem i två år nu iallafall. Har lånat tärnsjö-tömmar mkt tidigare, var väldigt trevligt, hade desutom en ruggad sida som gjorde att man fick super-grep!
jag skulle med vilja ha ett par lädertömmar, men just nu kör jag på ett par rätt breda tygtömmar.
Välkommen Kattapult!

Smala lädertömmar är det bästa tycker ja! Blåser det lite mkt en dag flyger ju vävribben iväg typ

#7 malin vad gör du här, skulle inte du flytta halm? ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Oops!
Ja åker snart
Hahaha!

#4 Skrev ett bra svar som försvann på grund av dålig uppkoppling…
I alla fall - den som tömkör är kusk precis som den som håller i tömmarna på kuskbocken på en vagn. Hur man håller tömmarna i handen är inte väsentligt i sammanhanget, utan det är tömmens tyngd som inte får motverka handens inverkan på bettet genom tömmen. Är tömmarna för tunga så att de t.ex. slackar på mitten så kommer inte kusken små handrörelser fram till bettet. Många lädertömmar är tyvärr alldeles för tunga för något annat än typ skogskörning. (Alltså att dra timmer i skogen.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Vävribb är väl det vanligaste, men ett par mjuka lädertömmar är jättebra.
välkommen goldmedal!
Vävribb kan jag tycka är alldeles för sladdrigt när man tex tömkör en blåsig dag, för då tar vinden tag i dem och ger helt fel signaler framtill bettet…..
Därför vill jag ha tunna lädertömmar, just för att de ska vara tillräcklilgt tunga för att vinden inte ska ta dem och dels för att de ligger bättre i handen och beter sig mer "levande" än vad en textiltöm är.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#12 Tack så mycket. :)
Här är min "drömutrustning! http://www.tarnsjogarveri.se/horse_tomkorning.asp
#16 Tack Niklas!