Travarbete!
Jag har fått hem en 4 åring direkt från galoppbanan. Jag rider mestadels ut och travar och galopperar ute men även i paddocken nu. Så i paddocken går hon super i skritten, mjuk men lite, lite vinglig men jobbar jätte bra. Även galoppen jobbat hon fint och kan galoppera på volt och hålla formen lite längre stunder. Men i traven är hon svår, jag har fått henne att jobba i formen men bara korta, korta stunder sen blir hon lite springig och slår upp huvudet. Några bra övningar för traven? Hon är genomgången av veterinär utan anmärkning! :) *undvik min blick på bilden, va så djupt koncentrerad att jag glömde bort mig*
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
Jobba korta travsekvenser, dvs skritt-trav ca 10-20 steg-skritt osv. På så sätt stärker du henne och hon hinner inte bli springig. Arbete från marken med tömkörning är inte fel det heller om man kan.
Med vänliga hälsningar
Chess
Få hästen mjuk före du börjar med något egentligt dressyrarbete. Fullblod har sällan någon skolning i detta och ofta mycket spring i benen. Så arbeta mycket med lösgörande utan alltför mycket krav så att hästen är mjuk och tillfreds före något dressyr arbete i egentlig mening.
Normalt så har dom ochså svagt utvecklad rygg/magmuskulatur och får därför lätt problem med att gå i form mer än korta stunder i början. Och pressar man dom med för mycket för tidigt så kan man det mycket väl komma rejäla bockningar eller stegring som protest pga svag rygg.
Mycket mycket trav på långa tyglar i början.
Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Jag har också ett fullblod från banan.. vår lösning för bättre travarbete har varit tömkörning samt lufsa runt i alla tre gångarter innan jag kommer till arbete i traven. Har även använt mig en del av bommar. försök hitta en bra instruktör, det är guld värt! Lycka till med din pärla!
Vi har redan lossnat jätte bra nu :)
Dock står hon nu då vi upptäckte idag på träningen att hon markerade lite höger bak, troligen medryttaren (Föredetta) som flängt sönder henne :/
Inget allvarligt eftersom vi hittade det såpass snabbt men avställd tills lördag och rida för min tränare igen då :)
Skyll inte på medryttare när du inte kollat upp eller vet säkert vad de är förmågor kravlös fläng ridning skadar sällan . Nu vet jag inte hur medryttaren red och hur länge men det krävs en väldigt lång tid att rida hästen halt sama kontinuitet , samma dåliga belastning tills de blir halta. Kanske av en anledning att hästen inte användes till galoppen. Mena inget illa hon är fin men tänkte bara ge en tanke ställare jag hade valt att ha åka till klinik göra böj prov och röndken men jag hade inte velat rida en häst som markerar med det beror något på att jag måste ha min tävlingshästar helt frisk så minsta lilla kollas den upp
Precis, du vet inte hur hon red så du borde inte uttala dig ang det.
Böjprov är redan gjort på henne utan några som helt problem, självklart har jag rådfrågat veterinär. Hon sa vila och sen en padd på sadeln.
Välta kan även komma från sadel som ligger dåligt
Och det är det vi tror också. Därför har vi inte använt den, även att hon inte har några ryggmuskler än så blir padd på sadeln.
Denna tråden handlade inte om att min häst är avställd utan bra travarbete.
Jag vet själv hur jag ska sköta min häst och vet inte jag har jag folk i stallet jag står som haft häst hela sitt liv.
A men lycka till men hästen men bästa tipset är rida serpentiner och ställa och böja rida ått volter och. Få hsäten tänka ovh mjuk . Att hålt på med häst hela livet är ungen merit man måste va bra på häst också inte tro på att något är bra pg den pysslat hela livet ;) lycka till med galoppören :D
Inte för att jag förstod speciellt mycket av vad du skrev men jag vet att hon är duktig och jag litar på henne. Då är det exakt samma tips som hon som hon i stallet ger mig. Spepentiner och åttvolter.
som du redan är inne på, om sadeln inte ligger bra så kan det påverka både en hälta och att travarbetet inte blir bra. Traven är ju den gångart som är obekvämast i regel, skritt åker man med, galopp åker man med men i traven krävs det arbete för att bara "åka med"
Så, om sadeln nu inte ligger bra varför lägga en padd under? det som händer är att du har redan en sadel som ligger mindre bra, kanske trycker eller klämmer den eller inte ger tillräcklig bogfrihet, och lägger du då en padd emellan så minskar ytan som hästen hade innan under sadeln, speciellt är detta sant när det kommer till sadelns ortspetsar som kan trycka emot bogbladen när de är på sin absoluta bakersta punkt vilket sker i varje steg i traven på ett helt annat sätt än i skritt och galopp.
så istället för att padda sadeln, skippa den ett tag och rid barbacka eller med en barbackapad som inte trycker mot bogbladen + att man lättare känner om hästen jobbar rätt med ryggen när man inte har en sadel som blockerar muskelrörelserna. Leta efter en större sadel, alltså bredare än vad som ligger bra just nu när det inte finns muskler tillräckligt i rygg o mage på hästen, och padda DEN sadeln istället för i takt med att hästen musklar sig kan man padda bort allt eftersom.
Att öka och minska volterna för inner resp ytterskänkel hjälper också att få till lösgjöringen hos hästen samt öppnor och slutor om man är skicklig nog själv att lära hästen den övningen.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Är inte vid bogen den inte ligger 100 utan att den lyfter lite bak. Bogen ligger den klockrent vid och även tillräckligt lång och allt sånt :) Men ja, nu i värmen har vi tagit pause och vila :)