Annons:
Etikettträning
Läst 6954 ggr
MirakelBetty
2015-10-09 13:06

Häst som stannar och "stänger av"

Min (ibland extremt) hingstiga vallack tjurar ihop vid ridning. 
Står nu rådvill. 

Han har varit jobbig i perioder, stannar, blir upprörd, backar, blir döv för skänkeln, kickar mot skänkeln, blir sur om man bestämmer över honom osv. 
Detta har under de fyra åren blivit bättre då vi började med att han höll på att skicka av mig varje galoppfattning. 

Utredningar x2, flera tränare som sagt att han är hingst i huvudet och aldrig blivit genomriden i dressyr går tex. på dubbla spår eller skiter i att lyssna och går innanför spåret när man säger till. Blir förbannad när man "kräver för mycket", vi ska börja trava HÄR och inte om 5 m och stannar. Då smiter han genom att sticka och bli stark eller stanna och "tjura ihop" .När man sedan rider igenom går han som en klocka.  

Han är genomkollad veterinärt, ren och ohalt. Reagerade på högt böjprov v bak, står 1-2 gradigt värmer ur delvis men värt att tillägga är att han stått stilla i 2,5 vecka och är 19 år. Gick sedan en kur på Equioxx (som metacam fast snällare mot magen). Efter 7 dagars behandling skulle jag prova rida och dag 1 tjurar han ihop när jag ska fatta galopp. Dag 2 skulle jag prova ute och då sticker han och skenar i skogen.. 

Nu har jag ridit de första passen och han tjurar ihop två-tre gånger varje gång man rider. Nu har jag blivit så trött på att snurra honom, backa och försöka få honom att gå fram att jag har med mig lina och hoppar av, longerar ordentligt fram ser till att han lyssna både broms och framåt och sedan  sitter upp. Efter det, inga problem att galoppera eller trava. Igår var han riktigt arg och ville inte låta mig hoppa upp förrens jag röt lite åt han så han stod stilla. Fick upprepa proceduren två gånger, sen gick det hur fint som hellst. Travade nåt varv, fattade galopp. Bytte varv, travade och fattade och bytte varv och lite sådär. 

Såhär håller det på, och sen när han har gett sig så berömmer jag och kräver inget mer och skrittar av. 
OBS, provat utan sadel efter en veckas vila och ingen skillnad. Han har inte ont i ryggen, vad vet hittat och tänderna är bra och kollade. 

Min teori är att han blev "nödjävlig" för att han vart överansträngd/sträckt sig för att vi har byggt upp baken och ryggen och tränat lite hårdare och han har fått spänningar, nu efter behandlingen så känner han att han har hittat ett perfekt sätt att komma undan igen och blir arg när jag var så förstående innan behandling och hoppade av när han "krånglade" när han faktiskt hade ont. 

Tänkte att jag ska fortsätta rida kravlöst rakt fram och blanda uteritter i skritt, trav och galopp och rida igenom detta varje gång. Ger han sig inte är det fortfarande något på tok. MEN att tilläggas är han så rörlig, taktmässig och fräsch och har varit hela tiden under arbete .. Det som var när han var "dålig" var att han var spänd och gjorde några jämfota hopp i galoppen när han väl gick fram. Nu gör han inte det utan känns hur fin som hellst och har man en gång genomfört en bra fattning så har allting släppt och han pinnar på jättefint. MEN VARFÖR GÖR HAN SÅHÄR?? 

Nån som har en bättre lösning på problemet?

 Ursäkta långt inlägg.

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Annons:
Milton_
2016-01-03 16:21
#1

Har han varit såhär ända sen du skaffade honom? Han kanske har märkt att han är större och starkare än dig och kan därför göra "Som han själv vill". Du skrev ju att han stog still när du sa till honom på skarpen och det kanske är det du måste göra, vara riktigt bestämd och visa honom att det är roligt att arbeta och att du gör det roligt för honom. Han verkar vara en riktigt envis häst som bara kan när HAN vill, och det är ju inte så det ska vara. Ni kan testa att jobba på pålitligheten så att han litar på dig mer. Du ska inte tänka "åh nej nu kommer han stanna snart det är bäst att driva på honom lite extra då!!" För då kommer han stanna, försök att tänka bara positiva tankar och prata med honom lite lugnt (detta funkade faktiskt för mig!!) Finns det inte speciella tränare som hjälper en med dessa problem? Även om jag inte har så stor erfarenhet av dessa problem så hoppas jag att jag kunde hjälpa lite (har erfarenhet att riktigt stoiga fuxston…) Hoppas det löser sig!:)

Brollan1
2016-01-14 08:39
#2

En häst som är 19år har lärt sig vad den behöver och tycker inte om att behöva lära sig mera saker. Men om du ändå vill prova rida han så be någon rida före som gör det du vill att din häst skall göra, då brukar dom få lite mera intresse att göra rätt. 

Ett alternativ på hästar som vill backa eller vad dom hittar på är att låta dom få göra det tills dom ledsnar. tex om hästen backar så då backar man dom rejält med fart tills dom inte vill längre, sen backar man  dom lite till.

Men det kan ju faktiskt bara vara så att din häst börjar visa ålderdomssymptom och signalerar att det du vill göra börjar bli jobbigt att utföra på det sätt du vill ha det gjort. 

Om det är så så är det bara att acceptera att tiden har tagit ut sin rätt och antingen titta på en ny yngre häst eller minska på kraven på det ni gör och ha roligt i stället.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Linnea
2016-02-09 12:39
#3

Vet inte hur du rider idag men rid varierat. Inte dressyr 4-5 ggr i veckan. En del hästar blir motstridiga av ensidigt arbete.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

pebb
2016-04-07 16:04
#4

Ta ut en equiterapeut/kiropraktor, ibland hittar dom saker som inte veterinärerna fokuserar på. När jag köpte min häst gick han klockrent igenom besiktningen, men jag kände ändå när jag red hemma sen att något inte kändes helt ok och han slängde mycket med huvudet, åkte till kiropr och det visade sig vara låsningar i båda bakknäna och ordentlig spänning i bakdelen. Numer tickar han på utan problem och "olaterna" har försvunnit.

Sarah
2016-04-09 23:43
#5

Min ena häst var /är exakt likadan. Han har superhoppstam och har därför sålts för stora pengar, flera gånger, men alla har klassat honom som knäpp och sålt vidare. Då är det väldigt "duktiga" ryttare som haft honom. Han hamnade hos mig av en slump. Jag är inte tillräckligt duktig för honom egentligen, men vi får det att funka. Han var hingst tills han var 5 6 år. Det jag nu kommit fram till är, 1. han har en lätt version av kissing spines. Om jag sätter igång honom väldigt långsamt, några månaders tid för att komma till hobbyansträgning, från marken mestadels, så går det bättre. 2. Ingen galopp alls från ryggen, innan han är tillräckligt uppe i kondition och styrka. Han ska funka väldigt bra i galoppen från marken innan jag sitter på honom. 3. Ett brett och mjukt nackstycke är nödvändigt, samt ett så milt bett som möjligt. 4.Bettet måste bytas var 3e vecka ungefär. 5. Han är extremt känslig, allt som blir minsta obehagligt, orsakar väldigt stora känslor. Han blir blockerad. Det handlar om allt från att jag kan bli lite stum i handen, spänna mig i vänster axel, tappa balansen osv. Då är det bara att skritta på långa tyglar en stund, eller gå bredvid om man är ute, och sen börja om igen. Då är allt bra igen. 6. Jag har fått inse att varje gång det blir problem, har jag gjort ngt fel. 7. Om jag respekterar honom på det här sättet, så går det bättre och bättre och bättre desto mer uppe i kondition han är. Men det tar många månader av arbete, som inte får stressas alls. Lite jobbigt ja, men jag har känt att det är värt det, för jag lär mig så otroligt mycket av honom.

Upp till toppen
Annons: