Annons:
Etikettträning
Läst 1988 ggr
sahlqvists
2015-05-01 17:30

Ta stöd i handen, varför?

Hej! 

Har en liten funderare varför man vill att hästen ska ta stöd i handen för? :)

Annons:
Nasse99
2015-05-08 20:14
#1

När hästen tar ett stöd i tygeln, så döljs takt fel. 
Överlag så sitter dem flesta ryttare långt bak i sadeln. 
Vilket gör att ryttaren sitter i bakåtvikt, det gör också att hästen går i framvikt, på bogarna. För att förhindra detta så ger man hästen ett stöd i tygeln. 

Genom att ge hästen ett stöd i tygeln, kan man länga hästens yttersida genom att länga yttertygeln istället för att sitta och slita i innertygeln. 

Men… 
En häst som får ett stöd i munnen blir överlag hård i munnen, en häst som har stöd i munnen lär sig inte att bära sig. 
När hästen har ett stöd blir den oberoende på ryttarens sits. Det slutar alltså att följa sitsen, vissa hästar kan följa till viss mån, men istället för att flytta tyngdpunkten några milimeter, så kanske man måste flytta sig över 10cm i sadeln. Vilket som du kanske förstår är en väldigt stor skillnad. 
   När hästen följer ryttarens sits kan hästen jobbas på volt, skänkelvikning, öppnor, slutor, lång och låg, samling, framdel och bakdelsvändningar, allt utan skänklar eller tyglar. 
Ryttarens sits utgår alltså av dem primära hjälperna. 
Skänkel, och tygel är sekundära hjälper. 

Tanken bakom stödet är att fånga upp energin från bakbenen för att på så sätt få ett större steg eller en högre samling. 
När hästen får ett stöd på tygeln så har den något att skjuta sig emot, saknar hästen stödet kan den inte skjuta ifrån ordentligt utan att tappa balansen och tvingas att öka farten för att återupprätta balansen. Det som händer är att hästens bakben kommer ligga bakom hästens kropp och det blir bara skjutkraft och hästen slutar bära sig på bakbenen för det får den hjälp med framifrån. 

Det som också händer är att hästen får ett onaturligt tryck i tunga och underkäke, det skapar spänningar. 
I ett experiment där dressyrryttare har fått rida med dragmätare på tyglarna visar att trycket av bettet i hästens mun ofta ligger runt 3-5kg och att det vid förhållningar kan överstiga 25kg, över 12,5 per tygel. 
Hästen upplever varje kvadatmilimeter som ett tryck av 300-500kg. 

En häst som inte rids med stöd kommer också bli känsligare i munnen och lyssna bättre för förhållningar. Alltså ska man inte ta i tygeln mer för att man har en pigg häst, snarare tvärtom! 

Hoppas du fick svar på din fråga! :)

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

Tiktak697
2015-05-14 13:46
#2

Jag var inget stöd på min dressyr häst jag ger hästarna endast en ram där den ska hålla placeringen jag vill att hösten bär sog själv och hittar en bra tant och bärighet själv . Jag ska inte och bära den även om det är Ett lätt stöd vil jag ej ha det i handen inte min typ av Ridning även om jag tävlar msv så roder jag inte helt klassiskt

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: