Annons:
Etikettakademisk-dressyr-barockridning
Läst 3267 ggr
Hymra
2015-01-09 21:38

Stillastående/"långsamt" arbete

Min häst går just nu i hage då hon fortfarande vilar upp sig efter en hälta. Vi har gjort lite enklare trickträning och liknande enligt klickermetoden för att hon ska få göra något, detta har uppskattats väldigt mycket av henne. Jag funderar på att börja att även träna lite AR med henne igen, vet ju att det finns mycket man kan göra stillastående samt lättare skrittövningar. 

Skolhalten har jag tänkt att börja med, har tidigare jobbat lite på att flytta bak tyngden men tycker att det är väldigt svårt. Slutar ofta med att hon backar en massa (hon tror ju att hon gör rätt). Några tips? Sen undrar jag också om ni har tips på samling stillastående samt andra övningar :) Vill inte ha henne på volt men annars tar jag tacksamt emot tips på övningar stillastående eller i skritt :)

Annons:
Brollan1
2015-01-13 09:47
#1

Samling börjar alltid med att träna sidvärtesrörelser, detta för att hästen behöver träna på att trampa in under sig med bakdelen vilket är ett måste för att kunna samla hästen på bakdelen.

Börja med enkla rörelser för att flytta baken i sidled så att hästen sätter inre benet under sig och bär vikten på det under sidförflyttningen, sedan skänkelvikning, dvs sidvärtes både bak och fram och när det fungerar så fortsätter du med öppna som är den första egentligt samlande rörelsen. Allt går att börja med från backen men räkna med att detta tar tid, gör inte rörelsen så svår att hästen hetsar upp sig utan träna det lugnt och långsamt ett steg i taget.

Backning kan ibland vara riktigt bra men det varierar med hästtypen, dock så bör en häst alltid kunna backa  så det skadar inte med lite sånt ochså. 

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Hymra
2015-01-13 19:42
#2

#1 Tack! Öppnan fungerar jättebra, slutan har fungerat men det går lite sådär just nu med den, så den måste vi jobba på :) Ytter hjälp för att få henne i slutaposition kan hon utan problem, men sen när vi ska fortsätta framåt (i slutan) så "drar hon iväg" /ställer huvudet åt fel håll så att det istället blir en slags skänkelvikning. Jag försöker slutan i fler delmoment och göra det så enkelt som möjligt för henne, men det är svårt! Du råkar inte ha några tips på det?

Brollan1
2015-01-14 08:39
#3

När hästar kan skänkelvikning och öppna någorlunda i skritt så gör jag något som jag kallar "krumelurer", det går ut på att i skritt sitta i volt sedan växla ut ur volten med öppna sedan växla till att vända på bakdelen och framdelen med övergång till skänkelvikning och sedan volt igen. Sedan blandar jag och ger med dessa indgridienser och någon gång då och då slänga in en lätt sluta. När det flyter på lugnt så ökar jag bara svårigheten på allt.

Det som jag ser som viktigt här är att hästen villigt kan göra denna "dans" utan att haka upp sig, detsamma gäller ryttaren. Om det hakar upp sig någonstans så krävs det för mycket eller är en missuppfattning mellan ryttare och häst. Allt detta skall flyta fram som en ringlande å av vatten, lugnt och stilla.

När hästen kan göra allt så behöver du inte mer än flytta vikten fram och tillbaka för att hästen skall göra en sluta och det utan tyglar, men dit är det många månader av arbete/dans.

När hästar vill bryta ut i sluta så har den ett fysiskt problem, antingen en skada eller omusklad baktill så den inte orkar bära på innerbenet, bygg sakta upp detta i små steg. För även om det är en skada så mår hästen oftast bättre av att vara musklad till den grad att den kan maskera skadan. Vändning på bakdel och framdel plus lagomt mycket backning är bra och stärkande. Men som skrivet tidigare, backning skall man använda med förstånd.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Nasse99
2015-03-15 09:05
#4

Min häst går just nu i hage då hon fortfarande vilar upp sig efter en hälta. Vi har gjort lite enklare trickträning och liknande enligt klickermetoden för att hon ska få göra något, detta har uppskattats väldigt mycket av henne. Jag funderar på att börja att även träna lite AR med henne igen, vet ju att det finns mycket man kan göra stillastående samt lättare skrittövningar. 

Skolhalten har jag tänkt att börja med, har tidigare jobbat lite på att flytta bak tyngden men tycker att det är väldigt svårt. Slutar ofta med att hon backar en massa (hon tror ju att hon gör rätt). Några tips? Sen undrar jag också om ni har tips på samling stillastående samt andra övningar :) Vill inte ha henne på volt men annars tar jag tacksamt emot tips på övningar stillastående eller i skritt :)

Jag skulle skarpt avråda dig skolhalten, skolhalten kommer efter skolgaloppen före levaden. Det är alltså inte dags för det nu. Långt ifrån. 
Jag rider AR/KSRK, så vet jag vad jag pratar om. Skolhalten kräver extremt mycket styrka och det tar flera år att träna sin häst dit om det är korrekt utfört. Vissa skolhästar klarar inte ens av skolhalten för att det är för svårt. Visst du kan göra det med våld, men jag tror inte att det kommer gynna dig eller hästen. 

 Jag måste få fråga… Varför vill du inte ha henne på volt? Kan det vara att du och hästen diskuterar mycket under volt arbetet, att hon faller in och hon faller ut? Korrigeringar är bara korrigerar på ett tidigare begånget misstag hos ryttaren. Försök att fundera över vad du kan göra för att ni så friktionsfritt som möjligt kan glida runt på volten, här kommer kunskapen om ryttarens sits till stor hjälp. (Tips: Skola din häst - Katrin Wallberg) 
Jag måste också avråda dig sidvärtsrörelser så som framdels och skänkelvikning och liknande. För under dessa övningar så kommer hästen med sina bakben träda förbi tygndpunkten, och det kommer bara försvåra det kommande arbetet med samlingen. Du kan genom arbetet med öka och minska volten lära hästen att skänkeln betyder att hästen ska sätta bakbenet närmare in under tygndpunkten. När bakbenen hamnar mer in under tyngdpunkten kommer också viktfördelningen hamna längre bakåt.  
Sedan så är det ju att gå vidare och börja jobba med öppnor och slutor. Det spelar ingen roll hur långt ut bakdelen är från spåret, det är böjningen genom kroppen som är avgörande. Du ska inte behöva ta i inner för att hästens huvud inte ska vikas utåt, då kommer hästen bara vika sig och göra en skänkelvikning istället. 
När hästen börjar bli starkare med öppnorna och slutorna kommer du att känna att bakdelen sjunker ned vid arbetet med dessa. När du kan rida öppnor och slutor på volt kan du börja med piruetter, även kallat vändning på bakdelen. Då kommer hästen sätta sig ännu mer på bakdelen och det ska kännas som att framdelen lättar från marken. När du är här, kan du börja med skolhalten. Det tar ca 1år från början att skolningen för skolhalt tills den kan vara korrekt utförd. Steget fram till hit tar över 6-8år, skulle jag tro. Då jag förutsätter att hästen även ska kunna utföra dessa element i alla gångarter. Så det skulle inte vara ovanligt med runt tio år. Att skola en häst rätt tar tid. Man ska skynda långsamt och rätt. 
Det är väldigt viktigt att när du samlar så ska steget vara mer energiskt och kortare, med bärighet och minskat påskjut och att när du ger eftergift ur samlingen ska ett ökat påskjut och energi skapas. Behöver du driva hästen ur samlingen har samlingen varit felaktig. 

Lycka till!

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

Upp till toppen
Annons: