Annons:
Etikettallmänt
Läst 807 ggr
mw13206
2014-05-29 23:29

väljer galoppen före traven help!

Hej vad ska göra när min häst väljer galoppen före traven? 

Så fort man ska driva på lite så travar  han 3 steg och sen börjar att galoppera. Försöker att göra mycket halter men så fort jag lossar lite grann så blir det galopp. Halvhalter går ej att göra på han + han är stark..

KOM MED ÖVNINGAR!

Skulle vilja också få några bra ridövningar då han är lite stel i höger varv…!!

Annons:
Fjäril
2014-05-29 23:39
#1

Han har inte ont någonstans? Rent generellt är det lättare för hästen att galoppera än att trava. Har du haft samma problem hela tiden?

Sajtvärd på Övernaturligt

mw13206
2014-05-30 17:38
#2

Han har blivit kollad av vetrinär för 2 veckor sedan han verkade inte ha ont någon stans. Jo jag vet men han är 11 år.. ja det har jag

Brollan1
2014-06-16 09:15
#3

Låt hästen få galoppera sig varm och sedan trava. Den kan behöva en längre uppvärmning än den får och om den gillar galopp framför trav så låt den då värma upp i galopp.

Träna upp hästens styrka i det varv som den föredrar så kommer det att spilla över i det varv som den inte föredrar. Men bara om du tränar lugnt och stilla så den kan gå avslappnad. Så småningom så kommer den att få de lättare att ta det varv som den nu inte vill. Alldrig "tvinga" hästen att göra något, om den har en skada så kommer det bara surt efteråt.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

mw13206
2014-06-18 07:41
#4

Tack för alla svar har testat lite olika övningar känns redan mjukare och i fin form efter bara nåhra veckor:)

Upp till toppen
Annons: