Annons:
Etikettallmänt
Läst 1241 ggr
LinaN
5/5/14, 9:58 PM

Dressyrdagboken MAJ

Ny månad ny dagbok.

Vår månad startade mindre bra… Harry har gått och skadat sig. Ett skärsår vid hasens utsida. ca 7cm långt, ca 1-1½cm djupt och glipar upp mot 1 cm i bredd när han rör på sig.

Så penicillinkur i 7 dagar, daglig omläggning av såret och ensam i egen hage. *suck* så hopptävlingen är inställd och även kommande dressyrträningar. Beräknad läketid 1-1½ månad. :(

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Chestnut
5/9/14, 2:43 PM
#1

TS, nej vad trist! :( hoppas att han kryar på sig snabbt. Träning idag på nordsvensk, första gången jag rider honom för tränaren (min prins var utlånad till min syster;)). Det gick bra på det stora hela, mycket fokus på att få stora, lugna travsteg istället för korta stressade. Nu är det jobba själv i lite mer än en vecka, v. 21 sen är det träning med prinsen en dag och med nordsvensken några dagar senare. Vi har råkat ut för fång i år igen. Vår svarta lilla madame har fått det i år igen… om än väldigt väldigt lindrigt.

Med vänliga hälsningar
Chess

majaliten
5/10/14, 12:10 PM
#2

Vi startar Lc2 och Lb1 nästa vecka vi får se hur det går. Vi hoppas på godkännas procent uppdatering kommer :D

LinaN
5/10/14, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det ser inte så skoj ut. Men nu har vi snart sprutat och lagt om i en vecka och det ser hitendags ut som om det går åt rätt håll!

Blir små promenader och tankenötter istället för annan träning.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
5/16/14, 10:04 PM
#4

Jag tränade igår, äntligen! Långt uppehåll pga avsaknad av ridhus, ponny halt, matte fel i hela kroppen. Tränaren tyckte vi såg mycket bättre ut! Gladare ponny med längre steg, jädra bärkraft och bra ambition! Började träna väpnarprovet från marken och uppsuttet, riktig hjärngympa!

majaliten
5/17/14, 8:10 AM
#5

Ja imorgon åker vi på tävling ska bli kul våg fösta dressyr. Tränade för tränaren i tisdag och torsdags kändes jätte bra ska rida idag och känna efter innan starten imorgon rida igenom programmen och se hur allt blir sen består den a dagen av att duscha häst frisera och knoppa på morgonen.

LinaN
5/19/14, 4:53 PM
#6

vi fortsätter att lägga om sår, tvätta rent och släpa hö till egen hage + vatten…. om lite mer än en vecka släpps de andra på bete, vet inte alls hur jag ska göra med min. Funderar på att testa släppa ihopa honom några timmar med sina kompisar och sen flytta över honom till egen hage igen resten av dagen.

Han har blivit väldigt gnaffsig och ska pilla överallt med sin mule, smaka, dra, gnugga o grejja. Mitt hår är fullt av hästdreggel och snor… jag har gett upp tanken på att få ordning på det innan betessläpp ^^ för han bara smutsar ner mig igen dagen efter om jag tvättar håret.

Vi har skrittat lite uppsuttet helt utan tyglar eller något alls en gång, på onsdag funderar jag på att tömköra lite. Så han får använda huvudet lite.

Såret ser iaf bättre ut och läker sakta men säkert, i helgen hade han en febertopp på 39 grader som nu idag vart nere på normaltemp och igår vart han på 38-38,5 i temp.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Chestnut
5/19/14, 5:04 PM
#7

Red för tränaren idag, stor del av passet jobbades i galopp och då mestadels 15 m volt - sluta på diagonalen - ut i förvänd och sen bryta av efter kortsidan. Skitjobbigt tyckte jag, jätteroligt tyckte hästen…

Med vänliga hälsningar
Chess

Peppe
5/19/14, 7:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har inte hunnit med så mycket senaste tiden. Men vi fick sällskap på en uteritt i helgen iallafall 😃

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Chestnut
5/21/14, 5:07 PM
#9

Velar om ifall vi ska ta LC:1 eller LB:1, är anmälningsdags… *tävlingsnerver* Skadade handen idag också, cobben sprätte iväg och dum som jag är hade jag inte handskar på mig och grimskaftet var inte av den snälla sorten… :( brännsår över hela handflatan.

Med vänliga hälsningar
Chess

LinaN
5/21/14, 5:46 PM
#10

#9 LB:1 röstar jag för, programmet flyter på trevligare än vad LC1an gör plus att bedömningen så som jag upplever det är snällare i LB1 än i LC1 men kan vara inbillning :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Chestnut
5/21/14, 6:02 PM
#11

#10 tycker också att LB känns som att den flyter bättre. Kruxet är galopperna. Är inte direkt min mest välutbildade häst jag ska tävla utan det är dynamitnordis som det kan gå väääldigt fort med!

Med vänliga hälsningar
Chess

Nasse99
5/21/14, 6:12 PM
#12

Nu hoppar jag in här lite på efterkälken med kallblodstravaren Gutten. 

Vi har äntligen börjat få till galoppen. 

Han orkar mycket mer nu och därför tror jag det är dags att ta tag i galoppen på riktigt. 

Han är starkare i vänster galoppen så nu ibörjan när han precis har börjat galoppera så har jag låtit honom ta just den. Men nu när vi har kommit så långt känner jag att det är tags att ta tag i höger galoppen också. Testade göra en förvänd galoppfattning än han är van vid. Alltså för att han ska ta höger galopp. Ett bra försök men det känns inte som att det gick hela vägen fram. Bakbenen är då med! En liten sväng ;)

Red inte på ridbanan utan jag var ute och red. Med tanke på det så är jag väldigt nöjd. 

På lördag ska Alva följa med mig till stallet och då ska vi rida till galoppängen där vi nu ska försöka introducera högergaloppen på riktigt! Taggar! :D

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

LinaN
5/22/14, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#11 vi höll på att hoppa dressyrstaketet jämfota sidledes efter första galoppen och i andra galoppen orkade inte min kropp mer så efter en halv snett igenom så travade jag resten och vi fick ändå godkänt ^^

och detta med en häst ur kondis och en matte definitivt ur kondis ^^ tråkig form på honom, stel som en pinne vart jag… men vi klarade det och att ta oss igenom programmet vart det som var målet :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Chestnut
5/22/14, 2:07 PM
#14

#13 Tack för stödet! Är jättenervös, kommer bara hinna/orka rida honom själv i lugn och ro 3-4 gånger till innan det är dags om två veckor… Men men, det får gå som det går huvudsaken är att jag har hittat ut på tävlingsbanan efter 8 års uppehåll därifrån :-)

Med vänliga hälsningar
Chess

Linnea
5/28/14, 4:30 PM
#15

Idag var jag riktigt nöjd! Började träna dressyr för en kompis i mars. Hästen stod av olika anledningar en stor del av sommaren och hela hösten. Först i januari började jag rida igen. Jag bestämde mig att nu ska jag få ordning på dressyren. Tur man har snälla kompisar! 

Idag var han så stadig i formen så jag blev helt förvånad faktiskt. Visst kräver han ett visst stöd fortfarande men inte alls hängig och det går att vara riktigt lätt i handen utan att formen försvinner. Körde lite galoppfattningar också, måste börja jobba galoppen. Försöker få till bra fattningar och avsaktningar som tillåter mig att sitta ner hela tiden (inte lätt). Synd att jag aldrig har nån med mig som kan filma eller fota..

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LinaN
5/29/14, 9:14 PM
#16

vetrinären vart ute i måndags. penicillin i 6 dagar, metacam sålänge flaskan räcker. penicillinsalva i såret och normal utegång i hagen med kompisar.

Så han kan gå ut på betet på måndag nästa vecka men med daglig sårvård. Men det blir att sätta på en betesreducerare nu i början innan vi får klartecken att sätta igång honom igen så han inte får fång på allt detta elände också…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
6/2/14, 3:26 PM
#17

Provred min tränares nordsvensk i lördags. Så otroligt känslig och välutbildad! Öppna, sluta, diagonal sluta, skrittpiruetter, förvänd diagonalsluta, bakdelsvändningar, piaff. Riktigt maffigt att sitta på ett stort kallblod i piaff. =)

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: