Allmänt

Stänka bakben/rumpa tips

2014-04-24 22:20 #0 av: getflikkan

Rider en herre med väldigt dåligt musklade bakben/rumpa, då han stått en längre tid och efter det bara slöridits.

Han har då jättesvårt att kunna komma i gallop och jag antar det är därför? Om inte, hur stärker jag honom så han enklare kan ta galoppen?

och ös gärna på med rumpa/bakbens övningar.

Tack!

Anmäl
2014-04-24 22:22 #1 av: VoxBauers

Ut och klättra i skog och mark!

www.voxbauers.weebly.com

www.cornishrex.se

Anmäl
2014-04-24 22:33 #2 av: getflikkan

Tack! #1 Finns det något man kan göra på ridbanan för att stärka?

Anmäl
2014-04-25 07:13 #3 av: jiithra

Sluta har jag för mig är samlande, vilket då borde stärka baken.
Övergångar stärker också

Anmäl
2014-04-25 10:20 #4 av: Sarah

Problem att komma igång med galopp kan även ha med ryggproblem att göra. Orkar de inte hålla den är det såklart en del med muskler oxå, men just fattningen kan lika gärna sitta i ryggen. 

Anmäl
2014-04-25 10:53 #5 av: VoxBauers

Kan vara värt att kolla ryggen hos en equiterapeut först innan du sätter igång och försöker stärka din häst genom träning. Så du inte börjar träna upp muskler som ligger "fel".

Annars på banan kan man träna samlande. Värm upp ordentligt. Rid långsamt i trav på volt utan krav på samling. Samla upp och kräv att hästen går i form en stund. Beröm och släpp ut hästen på längre tyglar. Det tar lång tid att stärka upp hästen! Öva mycket under lång tid kombinerat med uteritter i skog och mark över stock och sten, uppför och nerför backar!

www.voxbauers.weebly.com

www.cornishrex.se

Anmäl
2014-04-27 20:35 #6 av: WinterPrince

Övergångar, övergångar, övergångar tränar jag på med min unghäst just nu för att få lite mer aktivitet i baken.

Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.