Annons:
Etikettgod-morgon-trådar
Läst 2211 ggr
Peppe
2014-04-02 09:19

Dressyrdagboken April

Ny månad, ny tråd

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Peppe
2014-04-02 13:50
#1

Idag har vi jobbat med den förvända galoppen lite. Han kändes rätt fräsch men inte så 100% lösgjord som jag önskar, men med tanke på hur illa jag rider nu så är det inte så konstigt.

Unghästen har "tömkörts" idag för andra gången. Inte så lätt att gå rakt fram har vi upptäckt! 😃

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2014-04-06 19:35
#2

Idag så provade vi de övningarna vi fick av en stallkamrat som sysslar med akademisk ridkonst. Gick helt ok. Harry tyckte väl inte övningarna vart så mycket att hurra för men jag tyckte ändå det var bra för att aktivera bakbenen och få in dem under balanspunkten under magen.

Sen satt jag upp. jisses! att rida på blankt kandar är något jag inte gjort särskilt ofta, om ens mer än 3 gånger i mitt liv. Jag kunde sitta med fingertoppsnyp i tyglarna och varje tygeltag kändes som att skära med en het kniv i rumstempererat smör!  Han fick med sig ryggen och knäppte inte bara av i nacken. Det vart riktigt spännande att det krävdes så litet i både skritt och trav för att få en trevlig form där han jobbade med ryggen, lite mer tramp bakifrån kan vi allt få men ville inte ta i förmycket nu första gången man testade.

I galoppen så i höger varv gick han som en klocka, fattade galoppen jättefint, i vänster galopp fick vi korsgalopp och sen blev han förbannad, troligtvis på bettet då han inte kom fram och igenom utan kände sig stoppad från att gå framåt. Så då valde jag att byta varv och få en bra galopp till i höger varv. Så nu har vi omvända problemet mot hur det var i höstas med korsgalopp i höger varv och rätt i vänster… -.- men det är alltid något!

Nästa gång jag ska rida med stångbett så blir det pelhamet, för då kan jag variera mellan stång och vanligt tränsbett mer eller mindre. Jag rider ju då givetvis med två tyglar. Har aldrig gillat att rida med delta på pelham, det blir för otydligt och inte schysst mot hästen kan jag tycka.

Men jag är jättenöjd med dagens pass!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-04-07 12:26
#3

Just som vi börjat komma till ridning så går vi in i en ofrivillig lugn period. Jag börjar min praktik om en vecka och kommer inte hinna/orka hålla igång honom som jag gjort nu det senaste. Och nu sista veckan innan praktiken börjar så har jag lyckats dra på mig en förkylning så det blir lugnare redan nu. Siktar på att han ska gå 3 dagar i veckan nu i 6-7 veckor framöver 😕

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

liljegren
2014-04-07 23:12
#4

Maggan o jag var ut och gjorde av med lite energi först, eftersom att hon vilade igår och har en tendens att se spöken, monster och troll överallt annars.. Sedan kilade vi ner till ridhuset och bara checkade igenom knapparna.. flytta, sidvärts, lite öppna, kolla gas och broms.. och allt funkade som det skulle ;) jag känner mig förbannat nöjd eftersom jag, för ett år sedan, precis börjat sitta på henne efter att vi fick "börja om från början" tog även bägge galopperna, men bara något varv på volt + långsida, för sen började damen bli trött :) red på det vanliga delade bettet istället för novabettet.. tror nästan hon gillar det bettet bättre än novabettet..

Peppe
2014-04-08 08:36
#5

#2 berätta gärna om övningarna!

Jag håller på att planera för att få ut mina hästar på nätterna denna vecka. Inte lätt med en unghäst som behöver äta massor, men som ratar höt och därför behöver kilovis med kraftfoder, som ska gå med en ponny som är som en dammsugare och blir fet av luft….. Blir antagligen så att dom mellan 6-17 går i stora hagen, står inne mellan 17-21 för att unghästen ska få vila, och sedan får unghästen gå i stora hagen ute ensam 21-06 medan ponnyn får gå i "sjukrutan", en hage 8 x 8 m som ligger inne i stora hagen. Sedan släpps ponnyn över i stora hagen på morgonen när alla andra hästar går ut. Tills vidare iallafall tills gräset kommit upp mer och alla hästar börjar rata höt, sen får båda gå i stora hagen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2014-04-08 09:47
#6

#5 det handlar om att ställa i halsen och be inner bakben att trampa in och över balanspunkten på ett böjt spår, tex en öppna eller en liten volt. Det svåraste med min häst där är att bibehålla bjudningen framåt i den situationen ^^ och att inte tränga mig med bogen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Chestnut
2014-04-08 20:00
#7

Vi har haft en lite skakig start på april. Jag har varit skadad rejält igen, min stora prins tappade i hull i samband med att fällningen körde igång på allvar och vi har dessutom 4 st flasklamm som tar väldigt mycket tid. Ska dock rida för dressyrtränaren igen nästa vecka, i helgen ska jag följa med på hopptävling som tränare & hästägare - ska bli jättekul och tror att dem kommer att sköta sig finfint. 

Så nu blir det nya tag igen helt enkelt!

Med vänliga hälsningar
Chess

LinaN
2014-04-08 21:09
#8

Jag har anmält mig och hästen till en inspirations/grundkurs i Akademiskt andra helgen i maj :)

Nu måste jag bara lyckas få tag i transport + nån som har bil med drag och kan köra den helgen! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-04-09 08:27
#9

#8 Kul! Jag önskar vi hade lite sådant där jag bor också (gärna närmare än 10 mil) men det verkar inte så. Du får berätta hur det gick och självklart vill vi se bilder! 😃

Just när jag hittat en lösning för mina kusar, ja då ska visst den 5e hästen i stallet åka tidigare än tänkt, så nu blir det bara jag och en till som har hela ansvaret för stallet. Med tanke på att jag har 1,5 mil enkel väg och hon inte heller är så sugen på att bosätta sig i stallet så ska vi försöka komma ner i 2 pass om dagen i stallet, varsitt. Alla hästar ska alltså ut på nätterna snarast, men då rasade min utfodringsplan där. Det största bekymret är att unghästens kraftfodergiva nu bara kan delas på 2 ggr. Men det löser sig nog, ju fortare gräset kommer desto bättre.

Idag har jag tänkt röra på kusen lite. Han har stått 2 dagar nu, jag har helt enkelt inte orkat. Ibland undrar jag om det är vanliga rhino-infektioner jag får eller om det egentligen "bara" är stressymptom. Så fort jag får mycket att göra så blir jag sjuk och som förlamad i soffan.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

liljegren
2014-04-09 11:20
#10

Vilodag igår.. (matte hade fullt upp med unghästar, lammningar och stallskötseln..) idag blir det longering innan ridningen.. Ska lägga ut lite bommar för att få igång bakkärran och få lite hjälp med att länga lite på steget i traven.. lilla fröken springer gärna och trippar i traven..

Sarah
2014-04-09 13:58
#11

Senaste två träningarna har varit super, trots en spänd axel på mig. Galoppen börjar funka bra (jag har varit lite rädd och seg med den därför) och tydligen har min unghäst inga problem med rena byten. Tappade själv balansen lite och råkade be om ett byte. Swop sa det så hade hon bytt rent. Börjar även få mycket bättre påskjut bak och hästen växer ordentligt framför mig i perioder.

MillaJ
2014-04-13 10:57
#12

Här har Calle börjat starta upp efter sin 4 månaders vila. Hade ett bakslag förra helgen då han drog av sig skon på den skadade hoven och blev halt. Vila hela veckan, skon är på igen och han ser ok ut ugen *puh!*.

Hottie ska till Husaby på tisdag. Vi jobbar på och hon är stundtals jättefin och stundtals inte alls fin. Och det är det vi ska in och kolla upp -hon är så himla "ojämn" och jag vill veta om hon har ont eller inte. Har funderingar på om hon kan ha nån cysta, att det är hormonellt eller whatever. Eller så är hon bara grinig :p

Hursomhelst, jag känner att jag MÅSTE kolla.

Här är iallafall en film från en bra dag i mars ;)

LinaN
2014-04-13 21:58
#13

Igår så tränade min stallkompis lite akademiskt med HArry och kände lite på tramp och halva steg inför piaffer och passager från marken. Hon trodde inte att hon skulle få något direkt men han gav henne några fina steg. :)

I förrgår så red jag en skvätt efter att ha hjälpt medisen att få ordning på galoppen på långa linan, han kändes inte helt hundra men samtidigt så hade han fått massage dagen före och hade igen fått en låsning i sin SI-led, däremot inte alls lika hård som i höstas så massören fick loss honom ganska fort, han har ju börjat korsgaloppera lite i vänster varv det sista så det indikerade ju att nått inte stod helt rätt till. Och sen hade han en låsning i sin halskotpelare också som också gjorde att han inte kändes helt fräsch.

Men nu hoppas jag det ska gå framåt här det närmaste. Inte lång tid kvar tills vi kanske kan åka på Akademisk kurs plus att det snart är dags att tävla dressyr igen :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Chestnut
2014-04-15 14:01
#14

Nu har jag börjat att tassa igång med min egna ridning igen, tjejerna jag följde med som tävlade i helgen fick mersmak och ska tävla 2 ggr i maj iaf och förmodligen 2-3 gånger i juni… Jättekul och lite småjobbigt! Jag har fått tävlingsabstinens som heter duga men jag får så vackert vänta med mitt egna tävlande…

Jobbar mycket lösgörande nu när jag rider, nästan så att pållen direkt förväntar sig att vi ska dra igång med sidvärtsrörelser när jag hoppar upp. Så för att bryta mönstret ska vi jobba med raka spår och tempoväxlingar idag.

Med vänliga hälsningar
Chess

Sarah
2014-04-16 10:56
#15

Övat en del på att styra under senaste träningen :) 90 graders hörn med 60 cm att röra sig mellan. Blev väldigt tydligt att jag planerar vägarna lite dåligt. Tyckte själv att det blev lite läskigt med koner så tajt och hade väldigt svårt att slappna av :(

Chestnut
2014-04-16 15:36
#16

Idag ska jag jobba igenom mig själv och hästen ordentligt iaf! Har planerat lite olika övningar i skritt främst för att få ordning på halterna och raka ryggningar i balans. Fungerar det bra ska vi jobba vidare med halter från galopp.

Med vänliga hälsningar
Chess

Sarah
2014-04-18 11:58
#17

Blä, igår var vi iväg på träning på en ny utebana. Hästen var spänd och tittig, skrek på alla andra hästar hon såg och jag spände mig som satan och blev nervös. Eldade på min lilla häst ännu värre, för stora korrigeringar och allmänt kaos från min sida. När jag sen klarade av att slappna av så slappnade även pållan av och det kändes riktigt trevligt :)

liljegren
2014-04-19 22:45
#18

Ninaträning idag! Red igenom lb:1 och trimmade lite inför måndagens debut. Image var så duktig att hon fick Ninas äpple ;)

LinaN
2014-04-20 18:58
#19

idag så blev det att ge medisen lite uppgifter att jobba vidare med. Och sen blev det till att hoppa upp själv och rida lite. måst eju hinna träna på det NH-tränaren gav oss i läxa tills nästa gång.

idag vart han väldigt kinkig med att flytta framdelen, så blev en del tjatande om det men fy för i tusan så fint det gick sen :D Allt kändes fint och trevligt så jag tog och knäppte loss tyglarna från tränset och sen red jag bra i halsringen och med min carrotstick, kändes också fint + att jag kunde inte fuska med tyglarna när jag bad om något. Slutade med ett par galopper helt utan huvudlag. DET vart tufft, häftigt och kändes helt fantastiskt att vi kommit till ett stadie där vi litar så pass på varandra att man vågar göra en sån grej.

men det ser mörkt ut inför tävlingen nästa helg. Inte tränat nått alls, däremot så kommer jag ihåg programmet sen förra gången vi tävlade ^^ så vi får se hur det blir….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2014-04-24 09:07
#20

Pust! Här har varit en hektisk tid! Nu har i allafall hovslagaren varit här, två av tre dräktiga ston har flyttat in i de boxar det är tänkt att de ska föla i. Nu ska tanterna snart tvättas och trimmas. Förhoppningsvis blir det ett rätt tidigt betessläpp i år.

Annons:
Chestnut
2014-04-24 09:36
#21

Här går det sakteligen framåt på flera fronter. Jag har börjat att hoppa igen själv lite smått och har bokat in många dressyrträningar de närmsta veckorna så att vi intensivkör. Samtidigt så är det mycket med att två av hästarna är ute och tävlar frekvent…. Men men, det blir nog bra!

Med vänliga hälsningar
Chess

LinaN
2014-04-24 15:53
#22

Red idag, känns som ett bra beslut att skippa dressyrtävlingen på söndag. Det är inte i närheten av den form och stadighet som vi är ute efter. Som vanligt lätt att jobba ner i vänster varv, men halvt omöjligt i höger trots flera olika övningar.

Men överlag så gick det bra idag också, han gjorde ett par ordentliga försök i höger varv att samla sig så det fick vara för dagen, höll på ca 20-30 minuter och sen skrittade vi av med ett litet betande på vägen upp till kyrkan och tillbaka. var mysigt om än lite kyligt iom att nordanvinden låg på.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sarah
2014-04-25 10:21
#23

Träning igår, väldigt trevligt :) Jag börjar få en jämnare och mer avslappnad kontakt och hästen är väldigt nöjd med det :)

Chestnut
2014-04-26 13:45
#24

Träning idag med fokus på galoppslutor. Gick helt otroligt bra, som en helt annan häst än i måndags t ex när ställning verkade stört omöjligt. Gick sen på en skogspromenad och bara mös ♥

Med vänliga hälsningar
Chess

Nasse99
2014-04-27 20:07
#25

Red ut igår så han ska få vila idag. 

Blev en riktigt långtur där han fick stöta på många nya saker. 

Bland annat att gå förbi barn, vara lugn när barn cyklar och lever om. Har fått lov att rida på en ridbana som är lite större än den vi har. Så det var många som kollade när jag red. Var väldigt spännande för honom. Men jag tycker att han skötte sig riktigt bra. :)

Sen red vi ut i skogen och då passade vi på att göra det vi skulle göra, nämligen att galoppera. Då vi behöver bygga upp galoppmuskler.

Tur att jag hade med mig Tuva annars hade vi nog aldrig galopperat. Behövde lite pepping. Jag har tappat så mycket muskler nu så det var nog jobbigare för mig än för hästen. Han orkade då mycket mer än vad jag gjorde xD

Sen red vi ner till stranden. Där fanns det lite mer barn. Även denna gång tycker jag att han skötte sig bra. Då han även fick konfrontera det läskiga vattnet. Med lite draghjälp från Lina följde han med och då hade han hur kul som helst. Plaskade och hade sig. Lina och Tuva blev alldeles genom blöta av hans plaskande. Sen red vi hem och taggad som han var tog vi en riktigt snabb galopp uppför backen när man ska hem från sjön. Sen var han så slut att han inte ens orkade gå in i stallet så då pysslade vi honom mitt på stallplanen.
Han har blivit så lugn nu, han är inte lika skätträdd längre, tack och lov. Kan det vara för att han litar mer på mig nu kanske? 

Imorgon och på onsdag ska Johanna dit och rida honom, så får jag vila upp mig lite. Efter att ha ridit nu tre dagar i rad är jag lite slut. Så jag får vila upp mig för den kommande helgen. :)

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: