Annons:
Etikettdressyrhästen
Läst 2335 ggr
Navai
2014-03-31 20:43

Stora dressyrhästar?

Hej, som titeln lyder undrar jag ifall stora hästar ( +175)  har på något sätt svårare för sig att bli lösgjorda och uppnå samling när man rider? 

Tacksam för svar! :)

Annons:
Linnea
2014-04-01 08:59
#1

Det är nog inte storleken som avgör, snarare om ryggen är längre än normalt eller den har långa bakben. Har den inte så bra muskler så krävs det ju en stark ryttare som kan hålla ihop den till en början. Jag tycker inte att man ska behöva vara stark i armarna för att rida, hästen ska bära dig inte tvärtom.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

majaliten
2014-04-02 07:47
#2

Allt beror ju på exteriör om den tillåter bra samling eller inte eller ger den möjligheter att samla sig lättare eller inte . Och ryttaren har en del inverkan också hästen kan va lätt att samla och rida men vissa kan bara inte rida i hopp den. Och det är lättare (inte alltid individuellt) att trycka ihop en mindre häst en än större. Anledningen tills att många stora hästar är stela är att de kanske inte alltid är skolande och ridna av en riktigt ordentlig välslipad ryttare från början .

MyBeauty
2014-04-03 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det tycker jag väl inte. Alla hästar har ju olika förutsättningar till arbete. Har själv en på 177 i mankhöjd och jag själv är 165. Ibland känns de ju självklart att de är en STOOOR häst man sitter på. Men han är väldigt sammarbetsvillig. Vet många mindre hästar som är betydligt svårare.

http://Mylifeandbrian.blogg.se

Upp till toppen
Annons: