Annons:
Etiketttävling
Läst 1514 ggr
Chestnut
2/7/14, 10:28 PM

Att träna och tävla med funktionshinder

Är det någon här inne som har erfarenhet av det?

Funderingar har kommit upp mer än en gång pga mitt hälsotillstånd med flera mer eller mindre sönderslitna leder, svaghet i ena kroppshalvan, bindvävsdiagnosen EDS, sned rygg osv men eftersom min dressyrtränare har noll erfarenhet av det och jag inte riktigt är mogen mentalt eller fysiskt för att börja tävla igen än i vilket fall så är det mer något som ligger i bakhuvudet än så länge för jag VILL börja tävla igen och inte bara lulla runt hemma.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Chestnut
2/7/14, 10:37 PM
#1

Vad jag själv har märkt med tanke på främst mina dåliga knän (opererad 3 ggr) och min fot som bor i en skena 24/7 och alltså är stel, är vilken skillnad det är på ledade stigbyglar och vanliga. Sen jag köpte Sprenger Bow balance har hela min sits förbättrats, jag orkar mer och får inte ont i knäna dagen efter. Den ökade orken tror jag främst beror på att rörligheten i stigbygeln kompenserar för stelheten i foten och hjälper mig vid lättridning och liknande att lättare "komma upp". Tidigare var det ju knäet som fick göra ett frånskjut genom att pressa mot knästödet i varje steg…

Med vänliga hälsningar
Chess

LinaN
2/7/14, 11:17 PM
#2

Det där är ju svårt…. Har själv ett knä som jag slitit sönder två gånger och opererat två gånger… En fotled som jag stukar upp konstant i omgångar.  (som tur är i samma ben då, så vi förstör en kroppsdel åt gången!) 

Drömmen är ju ett par ledade stigbyglar men pengarna räcker inte till, annat som kommer före… Men en dag så! 

Jag tror på att hitta saker som hjälper en. Jag testade att rida med min artos för knät men det blev för klumpigt och störde mig, men däremot med mitt back-on-track knäskydd så kunde jag rida utan att bli störd + att det bibehåller värmen i knät och iom det rörligheten. Senaste tävlingen jag var på så anmälde jag oss till två klasser (hoppning) första klassen gick bra för då vart knät uppvärmt, men mellan klasserna så blev jag kall och hade inte BoT-skyddet på mig så det blev en sur läxa då vi fick två nedslag pga att jag fick ondare än jag behövde ha.

Sen i övrigt så mina handikapp sträcker sig till fibromyalgi också, så det är ju kronisk värk i kroppens alla mjukdelar och jag påverkas oerhört mycket av temperatur och väder iom det. Plus att man är lite sned och ving i bäckenet så man sitter ju som en kratta emellanåt. Men där har barbackaridningen hjälpt mig massor, är stabilare och inte lika sned i kroppen när jag rider. Nu när jag sitter vid datorn? uj, jag borde få smisk! sitter som ett S- i ryggen och huvudet lätt tiltat till höger…. Dags o gå till osteopaten igen tror jag….

sen tror jag på att träna liksidighet, och balans utan hästen gör en del också, samt att gå till någon som behandlar muskler och leder på ett bra sätt för att man ska funka så bra som möjligt, men så lider man av hästägaresjukan, hästen ska ha massage, akupunktur och allt sen glömmer man gärna sig själv!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

viktoria91
2/7/14, 11:31 PM
#3

Jag tävlar inte och vill inte. Jag är gravt hypermobil-så pass att jag ed största sannolikhet kommer hamna i rullstol i 30 årsåldern, har skolios och nervskador efter omkullridning. Jag rider "normalt", jag har urkass balans.

Lindbygarden
2/8/14, 7:46 AM
#4

Jag vet att bla Anna Hassö red efter sin skada i klasser för funktionshindrade i  dressyr.

Jag tycker absolut du ska undersöka möjligheterna.🙂

LinaN
2/8/14, 8:01 PM
#5

#4 Anna Hassö har jag för mig vart ridlärare på min ridskola när jag var liten, eller så vart hon privatryttare och hade sin häst där. Kristianstads RidKlubb- KRK.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Chestnut
3/14/14, 8:38 PM
#6

Jag satt idag och tänkte hur långt jag har kommit sedan jag började få hjäkp med min fot för ett halvår sedan - något som har gjort ridningen väsentligt lättare med bättre ortoser osv. För ett halvår sedan var att kunna galoppera på rakt spår en big deal - idag så jobbar vi på galopp-halt, byten, skolor, böjda spår…. traven är fortfarande skitsvår men wow vilken skillnad!!!

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Vixxen
3/21/14, 12:55 AM
#7

#6 Hur och var har du fått hjälp?

Upp till toppen
Annons: