Annons:
Etikettallmänt
Läst 1371 ggr
Lindbygarden
2/7/14, 10:01 PM

Dressyrdagboken - Februari

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var det en ny månad.

Här har varit full rulle men inte hästrulle.

Jag har iallfall hunnit med att bestämma ett hingstval, mer om det i annan tråd.

Sen har unghästarna fått tränsträna lite.

De växer båda två om än växer Bosse rätt ojämnt med hög rumpa :)

En bild på Bosse med träns.

Annons:
Peppe
2/7/14, 10:06 PM
#1

Mätte min idag, stor chock.

Jag och en kompis mätte noga med vattenpass i slutet av november, han var då 157 cm.

Idag mätte jag ensam, också med vattenpass till 156,5-157!! Jag som gissade på minst 160. Dessutom ser han ut som en dragster, ser ut att vara iallafall 2-3 cm högre bak men nej då, 6-7 mm bara.

Ska göra ny mätning på söndag och då med medhjälpare. Litar inte på det här resultatet.

Mätte in "ponnyn" till 151,5 cm också. Kan nog stämma hyffsat, har mätt honom till 153 med skor för några år sedan.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2/7/14, 10:08 PM
#2

Ja vi har också mätt 

Bosse 1.55 i mankhöjd och 1.60! över korset.

Tusch 1.63 och lägre över korset ( mätte inte då hon är synligt välväxande)

Chestnut
2/7/14, 10:17 PM
#3

Din Bosse är så fruktansvärt söt! *kär*

Som jag skrev i januaritråden är det träning för dressyrtränarn 11:e som jag hoppas ska kicka igång mig. Eftersom jag varit dålig och inte kunnat rida snodde min syster min träningstid + häst (klumpedunsen) förra helgen och det är oerhört spännande att se någon annan rida honom (särskilt eftersom hon är några nivåer över mig när det gäller dressyr - jag slösade rätt många år på hoppning).

I övrigt så är bortsett från fyrkantsspåret (som är jättemjukt) vår paddock en isbana, hagarna en blandning mellan sjölandskap och isbana och vägen ut till skogen också isbana. Imorgon ska jag rida gammal surtant och hoppa småskutt om underlaget tillåter - då blir hon lycklig iaf och jag får göra något som är roligt och avstressande. Sen ska jag klippa en eller två hästar och göra en check över hur sadlarna passar klumpedunsen, dynamitnordisen och unghästen - dvs de tre som håller på att bygga muskler för fulla muggar och därmed behöver sadeländringar typ varannan månad.

Har till största delen bestämt mig för att inte betäcka surtanten i år. Har iofs bokat tid med veterinären på tisdag för att checka upp hennes hälsoläge…

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindbygarden
2/8/14, 7:53 AM
#4

#3 Han söker ny matte 😉

P4go
2/8/14, 5:14 PM
#5

Oj.. Jag la upp i Januari xD

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Lindbygarden
2/8/14, 7:43 PM
#6

#5

Kopierar in texten hit🙂

Annons:
P4go
2/8/14, 8:51 PM
#7

Jag kan slänga över den när jag kommer hem :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

matsdotter
2/8/14, 9:35 PM
#8

I går tog jag tag i operation "frisera vildhäst". 😃

Krusmynta har en rejäl manväxt, så det var dags att klippa av nästan en dec igen (matten har varit lat och inte orkat i några veckor (a) ). Dessutom har hon en tendens till att få som dreads i svansen, så jag redde ut den ordentligt också. Den är dock missfärgad som bara den, och åter igen undrar jag vad tusan jag tänkte på när jag köpte en halvvit häst, haha! Någon som har tips på bra skimmel/silverschampoo som funkar bra? Eller vad som helst annars som funkar för att göra svansen vit igen. Allra helst för en någorlunda överkomlig summa. ;)

Lindbygarden
2/8/14, 10:35 PM
#9

tvätta med såpa och ta sen i lite spädd jodopax så blir den vit.

matsdotter
2/8/14, 10:39 PM
#10

Billigt och bra! Både för ekonomin och naturen dessutom 😃 Torkar det ut svansen så att man bör ha i något slags balsam efteråt, eller är det bara att tuta och köra? :)

P4go
2/8/14, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Idag var lillkillen väääldigt väääldigt dyr! 
Hästen som inte kunde galoppera tydligen låg idag i helt okej form på volten. När jag provred var vi påväg in i staketet för att han gick inte att svänga i galoppen. 

Vi har kommit en liten bit sen 25/1 iaf! :D

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

P4go
2/8/14, 11:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hästen som tydligen inte kunde galoppera :D

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Lindbygarden
2/9/14, 3:43 PM
#13

#10 hmm jag har alltid balsamspray så jag vet inte.

Annons:
LinaN
2/9/14, 6:11 PM
#14

Idag så tog jag och värmde upp fårn marken som vanligt, kikade efter hältan. Fortfarande nått som ser lite off ut, men ingen hälta. Satt upp, började rida fram, kände inget på raka spår.

Började sen rida igenom LB1 programmet och i serpentinerna kändes det inte ok, fortsatte lite till, kändes ok, kom till galoppen och han kändes superfin, tog skänkeln direkt jag bad om det, orkade hålla galoppen på småvolterna, testade sen att trava lite olika vägar med mer eller mindre tvärning och kände inget konstigt då heller.

Det enda som jag kan säga vart att han var lite ålig i kroppen, men sen hade jag inte ridit fram och lösgjort så pass som man kanske skulle gjort. Men överlag så gick han toppen. Blev ett par galopper och inga som blev fel vilket var väldigt trevligt.

Så jag tror och hoppas att det är 2 veckor med slöridning + sen hältan som gjort att han är lite sladdrig och inte ser helt hundra ut. man kan ju få tränignsvärk av att ha haft ont så tror det är något sådant som spökar.

Den 23e feb ska vi anmäla oss till dressyrtävlingen :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Chestnut
2/10/14, 9:21 PM
#15

Idag, idag j*vlar i mig satt det!

Har tragglat hela helgen med Prinsen aka klumpedunsen och slitit, gråtit och kämpat mot varandra istället för med. Igår stod det hinder på ridbanan och jag tog några små språng - min mor red samtidigt och höll på att få hjärtattack. Vad som var ovanligt lugn och harmonisk enligt mig såg enligt henne ut som omhoppning i 180 med en bana på 1.50 (hindrena låg runt halvmetern men han hoppar alltid högt över). Jag som tyckte att han hoppade mindre språng än vanligt och mera "smart"…. Hum.

Men idag, lossnade det som sagt ordentligt, vi var lugna och harmoniska och fick till några vettiga byten i serie, lite skänkelvikning i alla gångarter och en trevlig ökad trav. Han kändes som sagt lugn, lyhörd och inte alls stark/het som han varit de föregående dagarna. Hoppas att jag kan ta med den här toppenkänslan till träningen imorgon så går det nog riktigt bra!

Med vänliga hälsningar
Chess

LinaN
2/10/14, 9:44 PM
#16

Idag så hade proppen kommit upp så jag betalade medlemsavgiften och nu jädrar är vi även anmälda till LB:1 programmet den 23/2! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2/11/14, 1:56 PM
#17

Vi har hunnit vara iväg och löshoppa. Han har bara åkt transport kanske 3 gånger innan, och bara en gång själv.

Klev rakt på utan tvekan, stod som ett ljus hela vägen, fick även stå och vänta 10 min vid en mack och han lyfte inte en hov. Väl framme så backade han ut lugnt och fint sen gick vi in i ridhuset. Ledde honom nåt varv runt först innan vi släppte. Först fattade han inte vad vi ville, det var även första gången han fick se en pisk. Sen fattade han och tog några oglamorösa varv i galopp… herregud hoppas detta var en engångsföreteelse, han struttade runt med svansen i fin kringla på ryggen som en arab… skitful… men han var rätt så bra upphetsad med. Hoppas det har rättat till sig till nästa gång. Visade en fin trav iallafall och skötte sig perfekt! 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Chestnut
2/11/14, 10:15 PM
#18

Idag gick det också toppen på träningen! Jättenöjd med pållen och hyffsat nöjd med mig själv, så skönt att känna att sitsen förbättrats och det märks direkt på hans reaktion samt att han spårar mycket jämnare nu mot senast vi tränade! :) Ev löser det sig med att han kommer att bli riden av min dressyrtränare under min rehabtid senare i vår också så att inte allt arbete med att komma vidare avstannar helt…

Fick dock negativt besked av veterinären idag ang surtanten. Hade på känn att 1) hon är äldre än passet visar (misstänkt länge men blivit väldigt tydligt senaste året då hon åldrats FORT för att vara 19 år som hon är enl passet) 2) att tänderna inte är i så bra skick längre. Båda misstankarna stämde - hon är dock i superfint skick i övrigt, veterinären tyckte att hon var i lagom hull, fint musklad och verkade väldigt fräsch. Men som sagt, tänderna…. Så idag slipades det och fixades samt flourlackning (hästar får också bananlack för övrigt ^^). Återbesök av distriktarn om 4 veckor och då ställningstagande till om vi ska in till klinik och röntga eller om det blivit bättre eller om vi helt enkelt ska konstatera att hon är gammal och får hänga med så länge hon orkar och så länge hon inte lider utan håller hullet hyffsat. Blir dessutom omläggning av foderstaten redan nu - ska åka på lucernet  radikalt, ta bort det torra höet och bara ge av det lite mera finstråiga hösilaget.

Happ, så kan det gå… Jätteblandade känslor efter allt som varit idag med pållarna!

Med vänliga hälsningar
Chess

LinaN
2/12/14, 12:18 PM
#19

Tränade lite dressyr själv idag. Insåg att någonstans mellan travsegmenten med serpentiner så rör jag till det så att jag inte hamnar rätt efteråt…. och att galoppprogrammet blir spegelvänt. Så får plugga mer på programmet helt enkelt.

Sen så överansträngde jag mig lite igår, var ute o gick med en väninna i 6,5km, det är ungefär 4½ km mer än jag brukar promenera på en dag. Men iom att jag stukat högerfoten i tid och otid nu i vinter så är den väldigt känslig. Så den värker som synden…

REd iaf en halvtimme i ridhuset, blev enligt runkeeper ca 2,1km långt. Men tror inte den klarade räkna exakt med alla volter och annat som jag också gjorde för att lösgöra. Känns inte alls lika positivt inför tävlingen om 2 veckor, nu känns det mest som om vi bara kommer klanta till allt!

Högergaloppen blev korsgalopp hälften av gångerna idag, vänstergaloppen gick bra, trav och galopp i höger varv drog in mot mitten hela tiden… blerk…. nåja, vi överlevde och efteråt så fick jag många fina och bra pustningar och frustningar från Harry så en del spänningar släppte i hans kropp och psyke iaf!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2/14/14, 11:20 AM
#20

Jag har fortsatt med främst tömkörning för Blacky. Han har svårt för sig så det är ingen mening med att förvärra det genom att sitta på. Har börjat jobba på att lägga vikten mer bakåt och galoppfattningarna var väldigt fina idag. Snart kan jag rida 🙂

Unghästen fick också lufta sig lite idag. På med tömkörningsgjorden (inte första gången han har den, men första gången att prova trav) och tänkte ta några varv "longering". Hujedamig vad han kunde hoppa… tror kanske det kan vara ett fall av min största fasa sadeltvång 😕 nåja inte ge upp än. Jag vet inte hur vanligt det är att dom skuttar i början heller men ska läsa in mig i ämnet lite.

Avslutade med en promenad runt stallet där det på ett ställe är som en "presennings-vägg", en presenning har hängts upp som ett draperi och är 3 x 5 m, ganska stort och respektingivande med andra ord. Första gången vi gick där så blåste det och jag höll på att bli två armar fattigare. Idag tog vinden det lugnade och vi gick förbi utan att han ens tittade.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
LinaN
2/14/14, 5:20 PM
#21

#20 haha! Så det var så det låg till ;)

Det behöver inte vara sadeltvång, en del reagerar starkt på gjorden och andra skiter högaktligen i den. Det beror ju på så många faktorer. Men tips till nästa gång är att bara spänna precis så hårt att den faktiskt ligger kvar, och sen låt honom röra på sig en stund, spänn ett hål till osv osv.

Mina uppvärmningar med en snart 9 årig Harry går till så, jag värmer upp från marken på långa linan, spänner hål för hål från bägge sidorna på sadeln. För att han ska hinna slappna av emellan. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2/14/14, 10:29 PM
#22

#21 ja jag satte den så löst jag kunde. han har hoppat runt lite även helt naken innan så det är inget nytt, däremot var det lite mer hopp o skutt idag 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2/15/14, 9:46 AM
#23

Så idag ska jag iväg o träna dressyr, eller iväg o iväg. Tränaren kommer till vårt stall så det är inte direkt iväg. ^^

Har grym träningsvärk sen styrketräningspasset igår hemma, så ska bli spännande att se hur detta går iom att det var ben-passet som gjordes och jag är redan svag i benen när jag rider.

Så nu blir det frukost och sen dags o åka till stallet med medisen, som det verkar så följer sambon med och sköter kameran :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2/16/14, 10:21 AM
#24

Idag har jag provat med gjorden igen och den här gången brydde han sig inte alls! 😃 Tog bara ett varv åt varje håll för planen idag var annars att gå en promenad och leta tåg. 🙂

Men några tåg hittade vi inte idag tyvärr, missade ett precis. Däremot hittade vi en motorsåg i full gång som bara var några meter ifrån oss och så kollade vi in ett lager med en (avstängd) lastmaskin och andra konstiga grejer som han inte ens tittade på. Duttig hest! 😃

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2/20/14, 5:49 PM
#25

Herre jösses jag ska rida privatlektion på måndag! Redan nervös😃

matsdotter
2/20/14, 6:08 PM
#26

#25: Åh, vad kul! :D

Här står det still, Krusmynta har åkt på en förkylning. Inget större, hon är bara lite snuvig, och har ingen feber, men vi tar det säkra före det osäkra och lugnar oss tills hon är frisk. :)

Peppe
2/21/14, 9:13 AM
#27

jag har hunnit rida sedan sist! 😃 Såå roligt! all tömkörning har verkligen gjort honom gott. han har inte mycket till gångarter men nu var han mycket mer elastisk och framför allt behövde han inte kämpa för att komma rätt i formen utan han hade redan grunden där. jättekul

men det är tragiskt att se hur nervös han är över galoppen. det är något han haft med sig i alla år, vet att när jag fick hem honom så fick jag dom första veckorna hålla mig i sadeln och bara åka med för han fick panik och var rädd att få stryk och bara sprang, sprang och sprang. han har fortfarande inte släppt det helt. märks idag i form av att första galoppen går bra, men så byter du varv och han vet att nu blir det galopp igen. han släpper bettet och blir hård i munnen, tar inte skänkeln korrekt utan börjar trippa och vill inte alls vara med. får backa tillbaka mellan galopperna och skritta en stund så han lugnar ner sig och inser att han inte får stryk idag heller.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
LinaN
2/21/14, 12:02 PM
#28

Red en stund idag. Tog en timme innan jag fick ordning på min kropp ochfick Harry att lossna någorlunda i sina sidor… I ena varvet fick jag en väldigt fin och eftergiven häst.

Har hittat vår superövning nu som får det att släppa för oss! Att rida en åtta i hörnet och runt en kona på medellinjen! Så mycket volter, flytta in och ut och sen skänkelvikningar och annat så tog det ingen tid alls för att få det att både flyta och lossna på åttan!

Idag kändes det rikttigt bra inför söndagens tävling. kl 11.05 har vi vår start så tänk på oss då! :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Chestnut
2/22/14, 7:33 AM
#29

#28 Håller tummarna!

Med vänliga hälsningar
Chess

LinaN
2/22/14, 11:34 AM
#30

#29 kommer rapport ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2/22/14, 9:55 PM
#31

Min sadel är inte bra alltså. Vet inte vad jag ska göra. Han är ändå 18 år nu, vill inte lägga för mycket pengar på en sån gammal häst🤔

När vi provade ut denna han har så sa dom att detta är den enda sadel under 30 000 kr som kommer passa, han har så bred ryggrad.

Red en gång här om dagen och märkte direkt på tömkörningen igår att det var skillnad. Hade svårt att ställa åt vänster.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2/22/14, 10:16 PM
#32

Fy fasen va drygt peppe 😕

Peppe
2/22/14, 10:29 PM
#33

Har märkt länge nu att han inte musklar sig i ryggen. Den är för smal och åker fram så bakänden av sadeln gräver sig ner i ryggmusklerna. 

Men som sagt, vad ska jag göra…😓 försöker att mixa mycket mellan tömkörning, hoppsadel och dressyrsadel men det verkar inte räcka fullt ut.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Chestnut
2/24/14, 2:31 PM
#34

Idag har det varit varmt! Hästarna var väldigt lyckliga över att få gå ut utan täcken imorse 😃

Peppe: Vad har du för någon sadel nu? Vet att Thorowgood t ex har löjligt bred kanal på vissa av deras modeller jämfört mot många andra märken….

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Peppe
2/24/14, 2:50 PM
#35

Han har en isabel werth x wide

tror även han skulle behöva en med mer svängd bom. Han är 18 år nu och ryggen börjar formas därefter. Den är inte så rak som den en gång var och det kan nog bidra till att sadeln rör sig

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Chestnut
2/24/14, 2:53 PM
#36

#35 Om han behöver en lite mera svängd bom är mitt tips att kika på thorowgood. Min T6 iofs hoppmodellen är aningen mer svängd än wintec och ligger bra på min lite smått svankiga dam. Sen är den som sagt väldigt generös i kanalen också :)

Med vänliga hälsningar
Chess

Peppe
2/24/14, 2:53 PM
#37

Oj oj oj nu börjar det hända grejer. Tömkörde igår och han var sitt gamla fina jag igen. 

Nu börjar han även få styrka nog att hålla ihop sig själv. Bär sig på ett helt annat sätt. Mindre påskjut och mer bärkraft 😃 Ska rida imorgon har jag tänkt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2/26/14, 4:48 PM
#38

Blev ingen ridning, jag har blivit förkyld istället och i och med min astma så blir minsta ansträngning lika jobbig som ett maratonlopp.

Tömkörde lite idag istället, för att festa till det lite så la jag ut lite bommar. Han börjar verkligen bli fin nu, han har inte mycket till gångarter i sig men nu börjar han bli likvärdig ett medelmåttigt halvblod. Han kan åtminstone hålla takten genom hela passen nu (bra för att vara honom, som annars gärna går i 4takt i galoppen), är avslappnad och stundtals får han till både schwung och framåtgripande steg.

Den lilla gick istället runt i hagen som en stelbent trähäst. Har lite upphakningar idag, jag som hoppades dom var borta 😕

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2/27/14, 9:00 PM
#39

Jobbigt när man inte har en sadel som ligger som den ska :( också trist med upphakningar igen..

Men LinaN, du skulle ju tävla, va otroligt kul!!

Får snabba mig till resultattråden och se vad det står i den 😃

Jag red lektion i måndags och det var jättekul men också jättejobbigt! Har träningsvärk fortfarande. Det var mkt halvhalter och håll koll på yttersidan. Jag är svag och rätt okoordinerad så inte lätt för pållen.

Peppe
2/27/14, 10:05 PM
#40

#39 var det för M.F. du red? Berätta mer! 😃

Jag ska försöka ta mig ut i skogen imorgon med gammelman med risk för livet. Kanske håller mig till att gå på marken… 😉 Det är synd att vi har så dåliga vägar. Först är det stigar, sedan 500 m längs med järnvägen och sedan ytterligare 500 m asfaltsväg innan det blir vettiga vägar. Annars hade jag kunnat få med mig båda hästarna, antingen till fots eller med ynglingen som handhäst. Nåja den yngre får väl komma ut en annan dag.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2/28/14, 8:47 AM
#41

Äsch jag ska sluta planera i förväg. Mår sämre idag igen så efter att jag släppt ut hästarna i morse så mockade jag bara o fixade och tänker inte åka dit förrän kl 20 imorgon kväll. 😴

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Lindbygarden
2/28/14, 2:54 PM
#42

Isch då!

Nej jag red inte för MF, utan en annan tjej.

LeaHumlan
2/28/14, 4:07 PM
#43

Har ridit dressyr kurs 4 dagar på ridskolan och sista dagen var det programridning, jag red L:C1 för första gången och fick 67,04% supernöjd! red på en av riddkoleponnierna :)


Ni är de bästa som finns, Lea, Jamie, Trix, Humlan, Lilja <3
Medarbetare på Lejonkanin ifokus
www.minkaninblogg.blo.gg

Lindbygarden
3/2/14, 12:36 AM
#44

#43 Åh va kul det låter!

Jag låser denna nu så kan vi väl fortsätta i Marstråden.🙂

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: