Annons:
Etikettallmänt
Läst 1098 ggr
LinaN
2014-01-29 20:12

Mysko hälta

Har ni nån gång vart med om en häst som BARA haltar på ena fram på raka spår, men går rent på böjda spår?

Det brukar ju alltid vara tvärt om…..?!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Snowmadde87
2014-01-30 12:55
#1

Det är väldigt konstigt jag hade nog ringkt veterinär eller hovslagaren kan oxå vara en fix idé

Lindbygarden
2014-01-31 01:37
#2

Nope aldrig, låter märkligt…

LinaN
2014-01-31 12:46
#3

Trolitgvis hovböld, och att när han går på böjt spår så avlastas stället där han har bölden. Det är bara en teori.

ringde hovis och det är våtvarma omslag som gäller över helgen sen ska vi höras på måndag kväll o bestämma hur vi ska gå vidare om det inte rä någon förändring.

Men han ska ut som vanligt med de andra så han rör på sig så mycket som han behöver och vill.

eftersom han inte är nästan blockhalt som förra året och inte alls har lika ont eller är allmänpåverkad så ska han röra på sig så att skiten kanske kommer ut snabbare.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2014-02-01 11:28
#4

Hur är det med honom?

LinaN
2014-02-04 14:29
#5

Fortfarande halt, men inte lika illa. Hovis var ute i morses och verkade + letade böld. Han vart itne glad över att stå på vänster fram när hovis fixade höger fram. Stod snällare när han verkade vä fram. MEN han hade inte vart ute i hagen och stod ensam i stallet och det är fortfarande stressande för honom.

Men iaf, efter en del grävande så hittade hovis en möjlig böld i mittstrålfåran som är längst in så att säga, under magen till. Och efter att han åkt så gick jag ut i ridhuset och visst där är en hälta fortfarande, men den är bättre.

Sen brukar det väl ta nån dag eller två innan ömheten efter en böld försvinner, speciellt om det vart så diffust, eller? Detta är mitt livs andra hovböld som hästägare så har dålig koll ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2014-02-07 22:04
#6

Men va drygt, hoppas nu det var det som felade och att han blir ohalt nu.

Annons:
LinaN
2014-02-07 22:50
#7

Kollade honom igår, han vart hältfri, men inte helt fräsh.

Satt även upp en stund, stel som en planka men ingen hälta uppsuttet och ofräsh-heten vart inget jag kunde känna uppsuttet.

Nu hade jag bara repgrimman på honom så kunde inte komma åt honom ordentligt när jag red, men om allt går som planerat så på söndag så ska jag rida igen och då blir det med bettet (och imorrn ska jag plugga på LB1-programmet, den 23e feb är det pay and ride och hade tänkt försöka vara med då. nästa är i april så det hade vart kul och få en bedömning nu och en senare i vår!)

Men min medis kände inget när hon red häromdagen heller, mest lite skritt och testade lite trav men hon vågade ju inet puscha, utan det får jag stå för.

Men jag är ju helt övertygad om att det är/var en böld och ingen sen/ledskada.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: