Annons:
Etikettdressyrhästen
Läst 1530 ggr
Lindbygarden
2014-01-26 21:31

Manfria sidan den starka sidan?

Var på clinic med Victoria Almgren.

Hoppryttare och unghästutbildare men mkt intressant att se.

Hon sa bla att hästarnas manfria sida oftast är den starka sidan, ngt ni själva har erfarenhet av?

Annons:
Gullan_J
2014-01-26 22:56
#1

Ja det stämmer alla fall enligt mina erfarenheter. Det är ju den mest muskulösa sidan som bär sig högst, och den mindre muskulösa sidan hänger mer (svårt att förklara i ord). Då skickas ju manen över till den lägre och mer hängande sidan. Alla fall jag hittills stött på tyder på den här teorin också. Alla hästar med manen på höger sida har haft lättare att ta vänster galopp och göra andra övningar som de jobbar mest med vänstersidan. Så blir det ju tvärt om, om hästen har manen på vänster sida. En annan teori är ju att ena frambenet är kortare än de andra, men hur kommer det sig då att efter en tids uppbyggande arbete hamnar manen på båda sidor eller tom. byter sida? Det finns ju flera teorier om det här med mansidan.

-Bättre ökänd än okänd

LinaN
2014-01-27 10:18
#2

har också hört att den sidan som är manfri är den starka sidan. men sen är ju frågan hur mycket av det är skrock? Förr i världen ville man ju inte ha manen på vänster sida för den var då i vägen när man satt upp som militär. 

Samtidigt så hästar är ju precis som vi höger/vänsterhänta och majoriteten verkar vara vänsterhänta. 

Så svårt o säga, men det ligger nog någon sanning i det.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

fridak
2014-01-27 15:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tycker det låter väldigt rimligt som Gullan_J skriver. 

Men jag har en fundering, vad innebär det att främre delen av manen ligger på ena sidan och bakre halvan på andra? Inte så de får en mittbena alltså utan som på bilden

Gullan_J
2014-01-27 15:56
#4

#3 Jag tror att din häst är jämt musklad, det är därför det blir så. Har h*n lika lätt att ta båda galopperna om du skulle galoppera hästen helt rakställd på en rak väg? Isf har du nog en helt jämt musklad häst :)

-Bättre ökänd än okänd

fridak
2014-01-27 16:03
#5

#4 Han har haft svårt med högern och det sitter fortfarande kvar i mitt huvud så kan inte säga om det är jag som blockerar eller om det är han men skulle tro att det är mitt fel.

Em--ma
2014-01-27 21:51
#6

Jag har också hört det och på min förra häst stämde det nog, när han tränades regelbundet så la sig manen på båda sidorna. Men den har även varierat sida. Först höger - sen vänster - sen delad.

Min nuvarande ponny har den på vänster sida, men jag tycker hon är starkare i vänster. eller så är det för att jag är starkare i vänster och rider bättre i vänster varv men hon kan ju vara starkare i höger. :P
I början när hon kom låg den främre delen av manen på båda sidorna. Och hennes man brukar vilja ligga längst fram på hö - sida när vi rider. :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Annons:
Upp till toppen
Annons: