Annons:
Etikettallmänt
Läst 957 ggr
Lindbygarden
1/24/14, 10:35 AM

Rida eller inte rida

betäcka eller inte betäcka?

Står med lite huvudbry kring om jag ska låta betäcka båda tanterna eller ej i år.

De har inte varit gång på flera år så jag vet inte ens om de idag 18 och 19 år gamla håller för den ridningen jag vill tillämpa. Det är inte ofta man hör om 18 åringar som sätts igång och sen går lättare klasser 🙂

Vågar jag riskera att inte få fler föl vilket jag riskerar om jag rider istället.

Efter 16 år ses ston som äldre och det är då de också böjar komma förändringar i livmodern..

Äldre ston som man tar ur avel kan vara lite klurigare att få igång igen.

Svårt att bestämma..

Annons:
imsuchadiva
1/24/14, 10:39 AM
#1

Jag tycker att 18 och 19 år år för gamla för att ta föl. Och om du inte tror att de håller för ridning, hur tror du då att de ska må om du betäcker dem ?

Yuuuhanna
1/24/14, 10:53 AM
#2

Såvitt jag hört är inte stoet för gammalt förrän hennes allmän tillstånd börjar sjunka. Men förutsatt att de haft föl tidigare.Vad är det för raser?


Lindbygarden
1/24/14, 12:31 PM
#3

#1 18 och 19 är absolut inte för gammalt, ex sätts många pensionerade ston i avel men om man har jobbat som avelssto stora delar av livet så vet man inte hur de påverkas av ridning igen.

Det är otroligt stor skillnad på den belastningen som blir vid en dräktighet och att ex ridas och tränas regelbundet.

Jag syftar på träning alltså inte vanlig promenadridning.

Dessa damer är alltså mina två avelsston och frågan är inte om de ska hålla utan om det är värt att inte ta fler föl på såpass bra ston.

#2 Det är två mycket fina SWB ston ett Elitsto och ett A-premierat sto ur Grand Prixmöderne så deras föl blir verkligen kanon.

De är i mycket fint skick båda två🙂

*jag förtydligade lite i mitt första inlägg*

MillaJ
1/24/14, 1:06 PM
#4

Jag hade nog hoppat att sätta igång dem, och istället tagit nåt mer föl på dem om du tänkt det -och istället ridit på någon annan häst (en av de yngre förmågorna eller någon annans?). För som du säger vet man ju inte hur mycket idé det är att sätta igång dem för träning nu om de inte är ridna på länge.

LinaN
1/24/14, 1:29 PM
#5

Behåll dem i avel och skogsmulla en stund, borde inte Gracie vara gammal nog att ridas in nu? för hon vart ju alldeles ny för ett par år sedan så det är väl dags om det inte redan är gjort?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
1/24/14, 2:26 PM
#6

Grace ska ev iväg till en tävlingsryttare för meritering. 

Vill väldigt gärna att hon får en chans att tävla lite mer än vad jag kan ordna själv :)

Jag är inte så sugen på att skogsmulla utan jag vill träna lite och ev starta ngn lätt klass.

#4 Nej det är ju det, för att stätta igång och bara lulla i skogen är rent slöseri på två fina ston.

Remis är dock riden mer och iaf utbildad till MSV dressyr.

Annons:
LinaN
1/24/14, 2:48 PM
#7

#6 låna en häst då kanske? typ en vallack som du inte kan lockas sätta i avel ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
1/25/14, 8:33 PM
#8

#7 ja det får kanske bli så på sikt.

pebb
1/27/14, 8:43 AM
#9

Jag hade nog fortsatt med aveln om jag var i din sits, hade varit en annan sak om du bara ville lulla runt, men för riktig träning känns det kanske lite onödigt.

Wcob
1/27/14, 9:29 AM
#10

Vill du ha fler föl efter dem så skulle iaf jag ha betäckt dem. Än är de inte för gamla för avel. Blir de dock inte dräktiga så rid istället. Då har tanterna fått bestämma själva hur de vill ha det ;)

Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Lindbygarden
1/27/14, 5:46 PM
#11

#10 Det är sant!😃

Det är bra att ni bromsar mig, det är onödigt på två fina avelsston.

Upp till toppen
Annons: