Annons:
Etikettträning
Läst 1372 ggr
alexandraalmgren
2014-01-22 13:16

Lära Galoppskänkeln?

Håller på att utbilda en kallblodstravare och känner att det är dags att ta tag i dethär med Galoppskänkeln, har tränat in ordet 'Galopp' hyfsat bra, funkar 7/10 gånger från marken, men det funkar inte alls från ryggen.

Han fallar självmant in i galopp när vi intervalltränar på en rakbana men då är det bara att stå upp, driva och ha draghjälp av en annan häst som gäller.

Några tips?

Annons:
LinaN
2014-01-22 19:46
#1

Fortsätt från marken tills du får galopp 10/10 gånger på röstkommandot. Sen när du rider så lägg till ordet galopp med skänkel när hästen fattar självmant.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sarah
2014-02-03 21:30
#2

Ta hjälp av hörnen på ridbanan. I hörnet trycker du med ytterskänkeln. Är hästen avslappnad och i arbete i traven så kommer galoppen nästan automatiskt ur hörnet. Förtydliga ännu mer med att flytta fram innerskänkeln.

alexandraalmgren
2014-02-04 15:39
#3

#1 Okey :)

#2 Har provat detta, han har varit jätte lugn och fin i traven men så fort jag trycker till med skänklarna så flyger han iväg i 'travar-trav'

LinaN
2014-02-04 21:19
#4

#3 FÖRBEREDER du galoppfattningen tydligt? Det låter snarare som du överraskar hästen när du bara från ingenstans "trycker till" (nu vet jag inte hur det ser ut men jag utgår ifrån hur du formulerar dig, no offense)

  1. Halvhalt 

  2. Flytta fram innerskänkeln

  3. Flytta bak ytterskänkeln

  4. Smacka och lägg MJUKT till skänklarna

För då kommer hästen lära sig vad som kommer innan det som kommer har kommit. Speciellt om du är konsekvent och gör samma sak VARJE gång.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sarah
2014-02-05 10:44
#5

#3 om du trycker med båda med eller mindre som vanligt så kan det vara så att han inte förstår att det är ngt nytt som ska ske. Trycker du med båda skänklarna har han ju lärt sig att han ska gå framåt. 

När jag lärde min häst (med hjälp av unghästutbildare) galoppskänkeln så var det först tryck med bara en bakdragen ytterskänkel i hörnet. Inte pang på utan ett mjukt ökat tryck. Men först ska hästen såklart gå i en avslappnad form. När hon sen fattade att man ens kunde galoppera med ryttare så kunde vi lägga till innerskänkel fram. Först på böjt spår. Sen när det funkar ut på rakt spår. Då gör man likadant som med alla skänklar, be mjukt, ingen reaktion, be lite hårdare direkt.

Upp till toppen
Annons: