Annons:
Etikettdressyrhästen
Läst 4072 ggr
Lindbygarden
2014-01-20 22:35

Man och svanslängd på dressyrhästen

Jaha då tabbade jag mig igen när jag klippte man här senast.

Ser fint ut men helt omöjligt att knoppa då de inte vill hålla ihop.

Vill inte heller rycka men har ni något tips?

Vilken längd tycker ni är bäst om man vill ha lite större och färre knoppar?

Jag tycker personligen att rätt långa svansar är snyggt, vad har ni för favoritlängd?

Annons:
JustMySelf
2014-01-21 07:20
#1

Jag tycker oftast knopparna blir snyggast om man har ca 12-15 cm lång man, då kan man ofta få rätt stora. Svansen vill jag helst ha rätt lång, åtminstone till kotan! :)

Lindbygarden
2014-01-21 07:25
#2

#1 Aha ja det förklarar varför knopparna vart svåra😃

Peppe
2014-01-21 10:04
#3

Svansarna vill jag ha ner i backen! typ 2 cm från golvet bara, tjock jämn och rak. Jag brukar klippa svansen till kotorna på hösten inför leran men sedan får den växa ner till våren/sommaren.

Manen ska vara "lagom lång" efter hästens kroppsform 🙂 är nog ungefär som #1 säger 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2014-01-21 10:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Uj, tänk om man hade en lätthanterlig man och svans? Harry får korkskruvar i man, svans och till o med i hovskägget!

Hans man har vuxit mycket senaste året och han har börjat få rena rama bäckahäst-manen. Så jag har köpt tyg som ska sys man och svanspåse till honom, för om jag släpper honom på bete till vår/sommaren kommer han kliva på manen när han betar.

Men när vi tävlar dressyr framigenom så får det bli ardennerfläta för det går inte göra något annat med den här manen ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2014-01-21 11:29
#5

Oj vilken fantastisk man!!

Har du bilder på korkskruvar i hovskägget?😍

LinaN
2014-01-21 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 inte bästa bilden, ser mest bara lurvigt ut. ^^

Men han är ju väl behårad, både i man o svans och på fötterna ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Lindbygarden
2014-01-21 18:12
#7

Jisses, kan inte vara helt lättskött?

LinaN
2014-01-21 18:25
#8

#7 nej, inte direkt… en flaska glansspray går i svansen när man redar ut den…. Men nu framigenom ska jag sy man o svanspåse och då blir jbobet förhoppningsvis enklare!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

MillaJ
2014-01-24 13:11
#9

Haha, för mig så går smakerna inte ihop :p Jag gillar större, fluffigare knoppar -men vill ha kortare man på hästarna än vad man måste ha för att kunna göra såna. Så jag kompromissar och har kort man, och när det närmar sig säsong får den växa lite. Svansarna klipper jag till kotorna -trimmar inte svansroten heller.

Gullan_J
2014-01-25 11:15
#10

Jag har ca 8-10 cm lång tjock klippt man på ponnyn och brukar då göra ca 9 knoppar som blir rätt stora men inte för stora. Dom knopparna ger halsen en kortare och tjockare känsla. Svansen vill jag lång! Pålle har en väldigt tjock och luftig svans som när strax nedanför kotan. Jag har den "penselformad" längst ner alltså som en pensel inte helt avhugget ;) Som sista finputs trimmar jag bort alla hårstrån som hänger ner när han höjer svansen med en trimkniv.

-Bättre ökänd än okänd

Lindbygarden
2014-01-25 20:34
#11

Ni har inga bilder på utsläppt respektive knoppat?

MillaJ
2014-01-25 20:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

ungefär såhär brukar jag ha. Skulle vilja ha knopparna ännu lite större men då behöver manen vara längre -och det vill jag inte ha :p

LinaN
2014-01-25 20:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

När jag har tid och framförallt KOMMER IHÅG att fläta manen inför träning så blir det såhär, och troligtvis är det ju såhär jag kommer få fläta på tävlingar också då det är galet mkt tagel.

För hans man kommer i vägen, värst är det nästan när man hoppar, rätt som det är så vet man nite om det är tyglar eller tagel man håller i ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Lindbygarden
2014-01-26 21:24
#14

#12 och #13 de är verkligen fina båda två! 😍

#12 tunnar du ur hennes man?

MillaJ
2014-01-26 22:49
#15

#14  Nej, varken tunnar eller rycker. Hon har haft ponnyman men den har tunnats ut lite med åren.

Lindbygarden
2014-01-27 17:49
#16

#15 Den ser väldigt "knoppvänlig ut!

Upp till toppen
Annons: