Annons:
Etikettutrustning
Läst 3536 ggr
Chestnut
1/20/14, 2:00 PM

Använder ni skydd/lindor när ni rider?

Hur gör ni, använder ni skydd när ni rider? Alltid? 

Jag och klumpedunsen kör på lindade ben (i regel elastisk linda med padd under) vid halt/hårt/väldigt löst underlag och när vi gör lite mer ansträngande pass. Senskydd ute i skogen och vid arbete med bommar. Med surtanten endast lindor vid väldigt intensivt arbete eller väldigt hårt/löst underlag, benskydd fram och bak annars. Övriga hästar har än så länge inget behov av varesig skydd eller lindor.

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
pebb
1/20/14, 3:29 PM
#1

Jag använder benskydd runt om när vi ska ut och galoppträna eller klättra, oftast bak när vi rider ut oavsett vad som görs och aldrig i paddocken.

Em--ma
1/20/14, 3:43 PM
#2

Alltid framskydd + boots fram vintertid (broddar)
Annars skydd vid hoppning, skydd ute förutom när man tar det lugnt.
Brukar inte ha bakskydd, har inget behov dem :)
När vi åker iväg vintertid så får hon dock ha damasker bak eftersom dom har hon även i transporten och hon är väldigt kinkig med bakbena så undviker att sätta på skydd där i onödan :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Lindbygarden
1/20/14, 4:17 PM
#3

Jag är för lat för att linda. Har senskydd och bakbensskydd och ev damasker inomhus.

Däremot har jag gärna stallbandage på ridhäst.

JustMySelf
1/20/14, 8:29 PM
#4

Har senskydd och boots fram, strykappor bak vid all ridning (och betes- eller ihopsläpp, haha..). Bootsen började jag med förra vintern för att skydda mot broddtramp, men har haft det hela året sedan dess med förhoppning att han inte ska trampa av sig skorna lika ofta. Kör ibland på mjuka damasker runt om när jag rider i ridhuset, men oftast blir det senskydd och strykappor där med.

LinaN
1/20/14, 10:13 PM
#5

Har senskydd fram ibland när vi har tävlat i hoppning, bara för att det är snyggt ^^

Annars så är det vääääldigt sällan har får benskydd på sig. Har strykkappor också som passar både fram o bak, så ibland har jag använt dem om vi ska rida ut i väldigt snåriga områden för att spara dels på hovskägget och dels för att minska risk för stickskador.

Lindat benen har jag väl knappt gjort på honom, nån enstaka gång under de 8 år vi hängt ihopa.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
1/20/14, 10:13 PM
#6

Tycker du det hjälper bra med bootsen?

Annons:
JustMySelf
1/21/14, 7:17 AM
#7

#6 Är frågan till mig? :) Jag tycker mig iallafall märka en skillnad. Min häst har tydligen tunna hovväggar så skorna lossar lätt. Det är dock bara vid ridning jag har boots, men känns som att det inte är lika stor risk att han trampar av sig där, även om de istället fastnar i leran ;)

Lindbygarden
1/21/14, 7:26 AM
#8

#7 Förlåt, ja den var till dig.🙂

Peppe
1/21/14, 9:58 AM
#9

Nä jag har ingenting på i normalfallet, det är jag för lat för

Däremot fick unghästen på sig benskydd vid ihopsläppet i hagen. Han har redan 3 små överben från smällar blott 2 år gammal. Det är möjligt att jag packar in honom i bubbelplast i framtiden 😉

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
1/21/14, 11:31 AM
#10

Jag har aldrig haft det i hagen eller vid ihopsläpp men med ex Grace nu så känner jag mig lite klemig för hon har fått en hel del små överben etc efter hon var hemifrån.

majaliten
1/26/14, 1:14 AM
#11

Vid dressyr träningar så använder jag paddar under mina fleece bandag och vid hopp träningar har jag benskydd . Men roder jag ut och tränar hemma så har vi inte skydd just för att inte göra benen allt för kännsliga

iMAKiTTYCAT
2/11/14, 2:25 PM
#12

Jag har alltid senskydd fram + boots, hon trampar på sig själv annars. Sedan lindar jag bakbenen ibland eller använder strykkappor.

Ung1969
2/22/14, 12:03 AM
#13

Vid hoppning sen skydd och om ja rider ut och förväntar mig en galen tur . Annars lindar jag endast när jag tränar för tränare och rider i ridhuset . På hemmaplan och lugnare ute riter rider jag utan något . Försöker att göra det så mycket som möjligt vill inte få känsliga bes och ligament vill inte få en häst men sköra ben . Vad hände om den skulle springa i hagen och råka slå sog vips en senskad för att jag gått och daltat.

Annons:
iMAKiTTYCAT
2/28/14, 1:11 PM
#14

Jag gör en liten uppdatering på mitt svar: På min storhäst har jag benskydd fram + boots och strykkappor bak när vi bara motionsrider, men när vi tränar hårdare så är det lindor på alla fyra som gäller då hon blir gallig annars. (hon har varit det sen ja fick henne) + boots fram. 😓

Zaphix
3/2/14, 3:28 PM
#15

Bara vid hoppning, alltså typ 2 ggr per år. :)

Han gör inte illa sig, inte riktigt den typen av häst.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Navai
3/8/14, 1:43 PM
#16

Hästen jag rider har normalt aldrig skydd, men i vintras va det blankis på vägarna så då satte jag på skydd, då vi inte har ridhus/ridbana i närheten så blir det skogen. :)

Chestnut
3/23/14, 10:14 PM
#17

Jag börjar fundera lite grann på skydd som täcker ballarna på frambenen eftersom vi jobbar väldigt samlat ibland och jag är livrädd för att han ska trampa sig illa. Eller är jag bara fjompig?

Med vänliga hälsningar
Chess

majaliten
3/23/14, 10:36 PM
#18

Fjompig de klarat mycket mer om man lär de att hålla koll på sina fötter från början så att man minimerar risken för skador i jage och annan träning . Man måste lära hästen att va rädd om sig från början

[Smári-Alva]
3/30/14, 1:51 PM
#19

Jag använder senskydd+bakstrykkappor vid hoppning! men jag funderar på att köpa neoprenboots till bakhvovarna då han går så tätt ihop med benen så att det slår gnistor i gallopen när han har skor

Sarah
4/16/14, 10:59 AM
#20

Lindor till allt, mest av vana :)

Annons:
WinterPrince
4/23/14, 2:02 PM
#21

Bara i Maraton, och främst för att jag tycker det är snyggt :P Har då enklare terrängskydd, ska kompletteras med boots framöver.

Pandoer
11/3/14, 5:43 PM
#22

Jag har alltid benskydd när jag rider. Ibland byter jag ut mot lindor när jag tränar dressyr. Boots har min häst på sig både i hagen och vid ridning just nu. Har aldrig behövt haft boots på en häst tidigare, men då jag nyss köpt honom och han har dålig hovkvalite i kombination med dålig skoning hos förra ägaren så vågar jag inget annat just nu. Han hade av sig två skor redan första veckan :/

axa
11/4/14, 2:33 PM
#23

Beror på.

Foderponnyn rider jag med lindor i dressyren. Senskydd i hoppning.

Medisponnyn har damasker.

Linnea
11/4/14, 3:04 PM
#24

Äger varken lindor eller benskydd.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[Anamalar]
11/10/14, 9:50 PM
#25

Säger samma som #24 . Använder aldrig några former av skydd på benen…

Upp till toppen
Annons: