Annons:
Etikettdressyrryttaren
Läst 1600 ggr
Lindbygarden
2014-01-16 20:23

Dressyrdagboken - Januari

Här skriver vi om ditten och datten om saker som kanske inte ska ha en egen tråd men ändå berör oss som hänger här ute på dressyr.

Lite som en kombinerad dagbok och allmännatråden.

Vi har här fått ett ganska stort väderomslag vilket har påverkat hästarna en del iom att backen gick från att varit blöt under en längre period till frusen.

Det verkar tyvärr som att det är hovböldsvarning på Gabrielle, då jag tyckte att hon markerade svagt vid ett par tillfällen vid utsläpp. Ingen värma eller svullnad ngnstans.

Hovslagaren kommer som tur är om fyra dagar och har inget hänt innan dess så avvaktar jag så får vi se  vad hon säger.

Tusch hade dessutom fått ett litet bett i mulen av sin surtansmamma och hade ett litet litet sår. 

Stackars pluttan med sin fina vita pussmule. 😕

Unghästarna är väldigt roade av att  det fryst till lite och busar för fullt ute i stora delen av vinterhagen. Morsorna står mest o tittar på.

Nu ska jag se klart på Dredd och packa lite mer kartonger!

Annons:
Peppe
2014-01-16 23:29
#1

Mina grabbar har äntligen hamnat i samma stall, efter 3,5 månad. Släppte ihop dem idag och det jag befarade hände. Blacky fullkomligt hatar Darwin. Han har blivit helt rabiat och vid insläppet var det fullt kaos där han jagade ALLA hästar 😕 Det är bara Darwin som är ny för honom, dom andra 3 har han gått med i flera år innan. ja inte fölet då som föddes i sommar… vet inte vad det tagit åt honom.

Det var lite lugnare på kvällen när han gick ensam med darwin men darwin stackarn står i ett hörn och trycker och vågar inte röra sig. Jag var dit en sväng till på kvällen och Darwin kommer och kryper upp i knät och man kunde riktigt se hur han sa "rädda mig från idioten".

Imorgon provar vi att låta Darwin och Blacky gå i en egen hage så får vi se. Dumma ponny!!!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2014-01-17 00:47
#2

Tror du att han kanske vaktar stoet med föl? Tredje hästen vad är det för kön på den?

Jag hade missat att de var särbo grabbarna, lite pyssel har det varit för dig då.

Peppe
2014-01-17 08:44
#3

#2 dom går blandat och har alltid gjort de 7 år jag ägt honom men han har aldrig brytt sig om ston så, han brukar inte bry sig om någon utan endast MAT. Den enda förändringen i flocken är att Darwin är där. Tidigare var det en annan valack.

-Blacky
-Darwin
-Russ, sto 24 år
- SWB sto 23 år
-Stoföl

Russet är låg i rang. Blacky valde russet som "sin" att beskydda. Russet är livrädd för Blacky och springer bort eller sparkar när han kommer nära. Blacky "skyddar" russet från dom andra, men russet vill till dem. Då blir mamma-häst arg och kör bort Blacky. Då blir fölungen och darwin blottade som stått och gömt sig hos mamma häst så då ger sig blacky på dem.
Såå Russet skyddar sig själv, blacky skyddar russet, mamma-häst skyddar sitt föl, darwin försöker bli adopterad av mamma-häst för att också få skydd. 

Men vid insläppet hade han vänt taggarna mot alla 4. Russet sprängde till slut grinden i panik och fölungen som inte gått lös in sedan hon var 1 vecka fick gå lös för att lyckas ta sig ut medan blacky hade fokus på annat för en sekund. Darwin stackarn fick vara kvar med långa blickar efter de andra….

Får se hur det går fram över. Där Blacky har stått senaste månaderna hade dom inte fri tillgång i hagen och det är ett måste för att Blacky ska må bra. Kanske hjälper det lite när han inser att maten är tillbaka.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Chestnut
2014-01-17 09:30
#4

#3 hoppas att det bättrar sig! Vi hade samma problem i somras när cobben skulle gå med övriga. Slutade med en snordyr veterinärräkning och boxvila större delen av sommaren för honom… Gick dock jättebra att släppa ihop dem sen på hösten, trots att min stora prins flyttat in också och han är väldigt dominant. Knepigt det där! Här har vi isgata så igår hade vi lugn barbackagymkhana på kvällen med mig som lekledare och jag red ut en sväng på förmiddagen med lite sällskap. Som sagt, isgata så jag är glad över att jag och min stora klumpiga prins tog oss hem helskinnade. I övrigt velar jag på om jag ska behålla honom när kontraktet går ut eller inte. :/ älskar min stora kluns men han kräver fruktansvärt mycket motion (kan absolut inte vila utan att riva hela stallet) och sen är jag lite sugen på att betäcka mitt sto i år istället. Jag menar, ridhästar har jag ju ifall ridsuget skulle bli stort även utan honom. Men då är frågan på om man ska köra på säker kombo och få storhoppande c-ponny med OK gångarter eller försöka betäcka med SWB istället och försöka få trevlig dressyrhäst åt mig själv…

Med vänliga hälsningar
Chess

Peppe
2014-01-17 10:54
#5

#4 i dessa tider bör man endast göra säkra kombinationer! Medelmåttor finns det redan gott om 😉

Vi får prova att släppa ihop om några dagar igen :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2014-01-17 15:29
#6

Usch otäckt peppe! Tur att ingen blev skadad! 

Ihopsläpp är alltid luriga.

Jag har faktiskt haft en ponny som jag inte kunde ha med mina och jag sålde henne trots att hon som avelssto var superfin.

Men det var risk för söndersparkade unghästar och avelsston och då är valet lätt.

#4 Jag har inte riktigt helkoll på vad du har för hästar hemma.

Idag finns nästan inga säkra kombinationer tyvärr. jag hade  dock försökt få D-ponny.

Vad är det för ras på din c-ponny?

Här är svinkallt idag, hästarna kommer jag nog snart plocka in för de står bara och hänger ändå.

Annons:
Peppe
2014-01-17 16:14
#7

Idag har Blacky och Darwin gått i egen hage och det är ganska lugnt. Inget jagande iallafall så länge behörigt avstånd om minst 10 m hålls.

Vi funderar på att avvakta med ihopsläpp tills fölungen vants av. Dom har börjat så hon står i egen box på natten så det borde inte ta så lång tid. Meningen är att mina + fölet ska gå ihop och tanterna för sig. Eftersom russtanten verkar vara en stor trigger hos Blacky så hoppas jag det blir bättre när hon inte är med i bilden.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Chestnut
2014-01-17 17:40
#8

#6 Det är inte lätt, särskilt eftersom vi bygger ut för ännu mera hästar lär det bara bli svårare att hålla ordning på dem… 🙂

Men i nuläget är det:

- islandssto

- nordsvensk, valack

- nordsvensk, sto, min "lilla" unghäst ;), ovanstående hästs lillasyster

- "Cobben" som är min systers framtida tävlingshäst.

- C som är syrrans maxade D-ponny.

- Min stora kluns aka prinsen som är SWB född -02 och jag är fodervärd till. Har gått svår hoppning men vi tränar mest dressyr pga hans senskada som gör att han inte håller för hoppning på den nivån längre.

- "Prinsessan Surtant" som är född -95, 152 cm, reggad som Sv. Ridponny men imp. Irland. Är alltså henne jag börjat bli lite sugen på att betäcka. Hon har fått föl tidigare med en welshhingst här i Sverige och båda har legat runt 138-139 cm i mankhöjd. Den ena vann sin debut i MSVB hoppning och placerat sig i * fälttävlan. Den andra såldes nyligen för 75' och har liknande tävlingsresultat. Samtidigt känns det lite njae att betäcka henne med tanke på att man inte riktigt vet vad man får om man väljer en annan hingst och som peppe säger finns det många mediokra hästar om jag skulle behöva skära ner och sälja. Tror mest det är min egen bebissjuka som gör att jag vill betäcka henne + att det vore trevligt att slippa hennes brunster något år ;) 

Hästarna fick komma in redan strax efter 15, eller ptja de som står i stall. Lösdriftshästarna verkade inte ha så stora problem med vädret 😛 Jag skippade ridningen idag, prinsen är så jäkla snubblig så jag är rädd för att gå omkull och jag har inte riktigt ork för att rida dynamithäst (=nordsvensk) idag. Prinsessan fick dock komma ut på en barbackarunda med medryttaren, övrigas ridning avbokade jag pga halkan.

Med vänliga hälsningar
Chess

Peppe
2014-01-18 21:00
#9

Idag har igångsättningen av gammelman börjat! Eller han har väl varit igång på halvfart lite innan.

Kommer varva tömkörning med skritturer ut (med risk för livet varje gång…) och tänkte hålla mig på ungefär en sådan nivå ända till våren tror jag. Jobba lite grunder, lydnad och känslighet så vi är redo att bara köra på sen i vår.

Han var PIGG och fin och trampade på bra. Han har lätt att bli kort och hög men idag tog han för sig framåt. 

Med Darwin så kommer fokus framöver ligga på att förbereda för sadel. Han har haft elastisk gjord innan utan problem men väldigt löst spänd. Efter varningar om att den mer statiska gjorden vid t ex longergjord kan bli ett problem så kommer jag använda den helelastiska lite till och dra åt den ganska hårt och prova, för säkerhets skull. Min största skräck är sadeltvång. Sedan blir det tömkörningsgjord -> "shetlandssadel" och så småningom hoppsadeln.

Tyvärr har han slutat äta sitt hö nu igen. På nätterna äter han bara 2-3 kg och det är inte mycket bättre ute… gissar på att han äter 7-8 kg bara nu igen 😕 blä vad gör man åt att??

Har även börjat fundera på framtiden. Meningen är ju att han ska sittas in hemma i höst, och sedan åka på utbildning på våren som treåring inför treårstestet. Kommer bli till en dressyrryttare är tanken, men jag vill verkligen inte att dom ska hänga på honom inspänningar…. kan man kräva att dom inte använder hjälptyglar?? eller blir man dumförklarad då….

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Chestnut
2014-01-20 11:22
#10

Jag och klumpsedunsen hade ett litet mysigt skrittpass igår kväll med fokus på tagen bakdel och halter. Har kunnat konstatera att vi nog inte trivs helt hundra på nuvarande bett (rakt med lösa ringar) heller även om det är bättre än det förra (tredelat eggbett) så nu blir det till att leta ytterligare ett nytt att testa. Funderar på att testa baucherbett, såg det nu att Hööks har kommit med ett tredelat sådant.

Med vänliga hälsningar
Chess

P4go
2014-01-20 13:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

_Min nya foderhäst kom igår.
Efter mycket strul och sånt är han äntligen här.
Dom skulle börja lasta honom vid 10, Ringer 11.
''Hon som ska köra är sen men kommer snart.
Ringde 12 och då hade hon tydligen fel på bilen.
Vid halv två skrev jag till ägarens dotter om hur det gick och då hade dom precis börjat lasta.
Så jag höll lite kontakt till och från men ah..
Och han trilskades och skulle absolut inte gå på transporten.

Så vid halv 4 ringde jag igen och då var han inte på..
Hade gett upp hoppet vid 6 tiden då dom ändå skulle köra från Falköping och då skulle dom ju vara hemma jätte sent.

Men så får jag ett sms om att dom har fått på honom och är påväg ner.
Så slängde mig i bilen och skulle fixa två boxar då min gamla medryttarhäst skulle flytta med ner ut i uteboxarna.
Så vid halv 9 stod transporten på gårdsplan._

Massa bilder kommer sen..

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Chestnut
2014-01-20 13:55
#12

#11 Vad kul att hästen kom fram till sist! 👍

Med vänliga hälsningar
Chess

P4go
2014-01-20 13:56
#13

#12 Ja, Åkte upp och skulle hämta honom förra helgen men då fick vi inte på honom. 4 timmar försökte vi då. x)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Annons:
Lindbygarden
2014-01-20 16:49
#14

#8 Oj ja det var några stycken det😃

Du får hoppa in i avelstråden sen😉

#11 Va skönt att han äntligen har kommit!!

Lindbygarden
2014-01-21 11:33
#15

Hovslagaren hittade ingen böld men R får stå med våtvarmt i ett par dagar till sen blir det veterinären som gäller. Försöka få tag i mobil röntgen för jag vill verkligen inte dra in henne på klinik.

Har åkt på en dunderförkylning så det tog lååååång tid att göra stallet idag.😕

Peppe
2014-01-21 15:47
#16

#15 usch då, sjukstuga hos er hör jag! Hoppas det går bra med Remis.

Här gick det inte alls som jag tänkte med igångsättningen, jag har helt enkelt inte hunnit göra något alls sedan jag skrev sist. Men ikväll ska han tömköras lite iallafall.

Nu har vi även lyckats få ihop alla i hagen och det är lugnt överlag, men Darwin har fått ett rejält bett över ryggen som är riktigt ömt, misstankarna faller genast på dumponnyn. Jag som tänkt börja ta tag i invänjningen av att ha nåt runt magen, men det får vänta tills det inte finns risk för obehag.

Såg idag att fällningen har börjat hos en av hästarna! Snart är det vår!! 😃

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2014-01-21 18:11
#17

Ja här har de också börjat fälla, visst är det underbart!!🙂

P4go
2014-01-22 11:50
#18

Äntligen har jag fått tid med hovslagaren så snart blir det att börja sätta igång honom på riktigt 😃
På fredag kommer hon så helgen blir det att rida första gången!

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Lindbygarden
2014-01-22 16:40
#19

#18 Spännande!!

Lindbygarden
2014-02-01 11:26
#20

Det blev en kall avslutning på januari med blåst och snö. Täcken på gammeltanterna men inte mkt tid i stallet, ja inte mer än nödvändigt iaf

Annons:
Peppe
2014-02-01 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag satt på min 18-åriga galning igår. Han har så mycket hjärnspöken med sig från förr så det är bara att hålla i sig tills han inser att han inte får stryk eller blir uppäten idag heller. 

Har börjat pyssla lite med unghästen igen. Jag når inte längre över ryggen på honom med armen utan att stå på tå, så nu har jag lite bråttom att hinna greja med sådant där jag behöver nå över. Lägger en arm över och klappar på andra sidan och hoppar och har även lagt lite tyngd på.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MillaJ
2014-02-01 12:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Har precis kommit in från stallet och ska strax packa ihop mig och starta jobbdag 6 av 7 denna veckan.
Hottie har en tappsko så hon vilar tills den är på (imorgon), Maverick gick på ängen en stund idag. Han är så rolig, han är en väldigt vaken häst och så taggad att det nästan sprakar om honom ibland -men att gå ut på stooora ängen helt själv (något som enligt mig inbjuder till bus), det bekommer honom inte. Möjligtvis att det draaar lite i yttersidan när man passerar det stället där man ser de andra hästarna i hagarna, men han gör inget mer. Goa häst!

(bild från förra helgens snöritt)

Lindbygarden
2014-02-07 21:58
#23

Han är ju så fin så man dånar!

Chestnut
2014-02-07 22:00
#24

Här avslutades januari med en skadad Chess och har inte riktigt kommit igång igen, känns som att jag mest åker häst för tillfället. Ska träna 11/2 så hoppas att min dressyrtränare kan sparka liv i mig och klumpedunsen!

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindbygarden
2014-02-07 22:01
#25

Usch va trist! :( Hoppas det inte är något allvarligt?

Chestnut
2014-02-07 22:04
#26

#25 Samma fotskada som jag dragits med senaste 1,5 året och sliter upp med jämna mellanrum tyvärr och behöver sjukhushjälp med att få ordning på när det är akut. Men men, någon gång ska det bli ordning på den också - just nu är jag mest glad över att jag kan rida igen även om kvalitén är lite sisådär.

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindbygarden
2014-02-07 22:09
#27

#26 går det att minmera risken för att du drar upp dem med styrkeövningar för att stärka fot och vrist?

Annons:
Chestnut
2014-02-07 22:20
#28

#27 Den dagen vi kommer så långt så kan det absolut minimera risken! Just nu (och sen det började för 1,5 år sedan…) är det dock yttre stöd i form av en kolfiberskena 24/7 som gäller i väntan på operation framåt sommaren någon gång om inte foten skadas ännu mera tills dess, då får vi ta och tänka om igen…

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindbygarden
2014-02-08 07:55
#29

#28 fy fasen va jobbigt :(

P4go
2014-02-08 17:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

#28 Usch va tråkigt.. :/ 

Idag var lillkillen väääldigt väääldigt dyr! 
Hästen som inte kunde galoppera tydligen låg idag i helt okej form på volten. När jag provred var vi påväg in i staketet för att han gick inte att svänga i galoppen. 

Vi har kommit en liten bit sen 25/1 iaf! :D

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

P4go
2014-02-08 17:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Hopilihop. 

Är uppförsbacke där. Paddocken lutar rätt så mycket xD

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Lindbygarden
2014-02-08 19:44
#32

Jag låser den 🙂här tråden så kan vi fortsätta i februari.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: