Annons:
Etikettallmänt
Läst 727 ggr
getflikkan
1/12/14, 11:57 AM

Galopphjälp till travare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Jag har nyligen blivit medryttare på en jättefin travare. Han har jättefin trav osv men det är galoppen som som är problemet.' Man måste fatta galopp på långsidan mot stallet och då är det verkligen jättetydlig fattning som gäller samt ge honom eftergift så han kan sträcka ut sig och verkligen få till en galopp. Och sen bara driva,driva,driva. Det är verkligen inge sitta still i sadeln och bara fatta och sen rid under kontrollerade former. Får för mig att jag kanske måste stärka honom bak eller något. Jag skulle uppskatta alla tips/övningar jag kan få :) (helst från hästryggen då jag som medryttare inte får tömköra eller longera) Kan även tillägga att han är 15 år, att vi har tillgång till utebana (40x20 ca) och hindermaterial.

Annons:
Lindbygarden
1/12/14, 5:16 PM
#1

Det finns en artikel om att stärka galoppen men generellt sett så gör mängder av fattningar och var tydlig och noggrann när du gör dem.

De stärker bla galoppen genom många fattningar.

getflikkan
1/13/14, 9:12 AM
#2

okej tack!

LinaN
1/13/14, 11:05 AM
#3

Fatta inte galopp på en raksträcka, det är jobbigare, fatta när du är mitt i ett hörn för då är hästens kropp i ungefär samma läge som den måste var för att kunna fatta galopp. 

Samt något som funkar på min häst är att faktiskt sitta upprätt, med mycket tyngd i sin egen rumpa och nästan luta sig lite bakåt för om man lutar sig framåt så tynger man ner framdelen vilket gör att hästen har svårt att komma igång med galoppen. Så om man lutar sig bakåt och sitter ordentligt så stannar energin kvar i bakdelen och hästen har lättare att lyfta sin framdel och komma fram i en  bra galopp.

Själv så har vi problem med framåtbjudningen nu, så jag hoppas ragga rätt på ridsällskap det närmsta här så vi kan ut och galoppera lite i skogen så han kommer framåt igen och får rulla på lite.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

getflikkan
1/14/14, 9:59 AM
#4

Bra tips, tack så mycket! :)

MiaMaria
1/14/14, 7:30 PM
#5

Ut i skogen och galoppera, då får du bättre bjudning och han måste blansera sig mer naturligt. Är du på ridbanan så är det som #1 säger mycket fattningar. Vill han gå utåtställd så låt han göra det till en början istället för att bråka med han balans, han är inte avlad för att galoppera så det måste få ta tid att hitta alla kroppsdelar. När han börjar rulla i galoppen lite mer av sig själv så galoppera gärna bommar.

getflikkan
1/15/14, 11:55 AM
#6

Då blir det att fara ut i skogen ännumer, tack så mycket! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: