Annons:
Etikettdressyrryttaren
Läst 3001 ggr
Lindbygarden
2014-01-11 19:57

Träningstråden, utan häst, för oss dressyrryttare.

Nu har jag hur länge som helst sagt att jag ska börja träna för att stärka upp mig inför kommande ridning.

Jag behöver stärka mig och jag behöver tappa vikt samt bygga kondition.

Så jag tänkte vi kunde ha en liten tråd med tips, pepp och träningsdagbok.

Jag har iallfall microstartat med plankanutmaningen och har plankat varje dag sen start. Det är typ bara 5-6 dagar men det är alltid ngt!

Jag har också sakta men säkert börjat äta lite vettigare.

Imorgon blir det lite sittning på pilatesbollen.

Hur går det för er?

Annons:
Peppe
2014-01-11 20:19
#1

Ehum… jag började på den där plankautmaningen också… körde första dagen sen "glömde jag bort"….

Är skitdålig rent ut sagt på att ta hand om mig själv. MEN jag har gått ner 11 kg sedan du såg mig sist! 😃

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Chestnut
2014-01-11 21:15
#2

Jag kör stenhårt på med mitt "vara ute i stallet och hålla träningar + rida själv så mycket så att jag inte hinner småäta" och det går bra, tappat 10 kg sen augusti 😉

Sen kör jag mycket specifika övningar för knäna och min höger fot dagligen, ca 10 min på morgonen och 15 min på kvällen. 

Konditionen är dock urkass vilket unghästen försöker råda bot på. När andra rider henne och jag instruerar vägrar hon att trava i paddocken om inte jag joggar framför. 🤪

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindbygarden
2014-01-11 21:40
#3

#1 11kg!! Det är ju hur mkt som helst på dig! Du får hänga på här ute då o köra lite styrka. 

 # 2 låter verkligen som effektiv konditionsträning :)

Vad är det för övningar du gör för dina knän?

Peppe
2014-01-11 21:54
#4

#3 har bara ett kg kvar till målvikten 😃 Fast jag har ett nytt mål nu, att komma under 50…. Det får bli under 2014, sakta och fint 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2014-01-11 22:12
#5

#4 Under 50 låter väldigt lite tycker jag, kör lite styrka istället ☀️

MillaJ
2014-01-11 22:24
#6

Jag jobbar på lite på mitt håll -kom igång rätt bra med gym 2-3ggr/veckan och började se lite resultat men sen hann jag inte, blev sjuk och nu skadade jag ju mig. Men så fort jag får börja röra mig lite mer igen så ska jag dra igång träningen igen.

Viktmässigt önskar jag gå ner ett par kilo -max 5kg. Jag ligger på 60-61 och vill ner till 57-58. Alltså, det borde inte vara så svårt men ja -eftersom jag inte bantar så händer det inte så fort. Visst skulle jag kunna hetsa ner, gick tex ner 2kg i vätska på en dag när jag var sjuk, men jag försöker smyga ner till den vikten så att jag ska kunna hålla den sen med.

Annons:
Peppe
2014-01-11 22:40
#7

#5 nejdå, jag har så smala armar och ben att det inte kommer bli för smalt, det mesta på mig sitter på överkroppen och det blir jag gärna av med. det är bara ett fåtal kg kvar och jag är verkligen inte undernärd nu 🙂 Det tråkiga är dock det som händer med kvinnligheten vid viktnedgång, om du förstår vad jag menar… kul med hängisar som 22 åring…

Lite styrka skulle jag behöva, men det är såååå tråkigt…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2014-01-12 08:38
#8

Det är lite det som är valet ;)

Peppe
2014-01-12 11:58
#9

#8 Du har ju riktigt bra hjälp av din gube om jag fattat det rätt? Kan inte han pusha dig? (och ge tips till oss alla…)😃

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Chestnut
2014-01-12 15:16
#10

#3 Det är jätteeffektiv träning… Lite tråkigt bara att hon är så fixerad vid mig och inte litar så mycket på andra människor - fortfarande. 

För knäna är det övningar för att stärka quadricepsmuskeln, har opererat knäna 3 gånger så det är ett livslångt projekt att hålla den i trim och hjälpa knäna. Är lite blandade övningar med raka benlyft, knäböj (på ett ben för balansens skull), stå på vippbräda, dra mot motstånd (gummibandögla runt vaden som sitter fast i exempelvis ett soffben också och sedan dra benet i olika riktningar) och lite koordination med rita 8 i luften med foten osv. 🙂

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindbygarden
2014-01-12 17:14
#11

Då har jag kört plankan x 4 och sen lite rumplyft samt en övning till x3

Tänkte att jag för en gång skull ska starta lite försiktigt.

Brukar normalt sett gå ut stenhårt och sen håller det inte så länge😊

LinaN
2014-01-13 11:20
#12

Går inget vidare, men fördelen är att under de gånga 200 dagarna så har jag bara gått upp 1,4kg, och jag trodde jag skulle ligga på plus nånstans mellan fem och tio kilo så det var iaf gott det! :D

Jag ska börja med utsläpp igen i stallet i februari. så då får jag ett antal km om dagen.

Plus att jag nu har börjat dra ner på storleken på portionerna jag äter. Och jag tar inte om, framförallt det gör skillnad! Att inte hämta en bautaportion till utan en ganska så lagom portion. Sen har jag bytt ut allt mjukt bröd mot knäckebröd, vilket gjort underverk för magen. Läsken är borta sen ett år, kanske att man en gång i veckan om man är ute och äter dricker en 33-50cl dricka. Men det är inte varje dag som det var förr!

Målet är också att de dagarna som jag INTE är i stallet ska jag ut och gå, där är vi inte riktigt ännu.

Godis/chips/liknande hålls enbart till helgen. Denna veckan har jag trllat dit på en negerboll på coffehouse och sen blev jag bjuden på en morotskaka i torsdags. Men bara det inte blir dagligen så är det ok, men just att jag köper inte sådant själv. Målet med lrödagssnacks är att byta ut mot hemmagjord dipp och grönsaksstavar. Popcorn som är lättsaltade är också fair game.

Sockersuget är horribelt… och jag känner mig hungrig mest hela tiden. Jag stöttar för att komma igång med att äta mellanmål, så har jag köpt sånna där shakes, för annars glömmer jag äta, och bättre två mål shakes än att bara äta två mål mat på en dag. så nu får jag näring 4 gånger per dag iaf!

Skönt är att sambon han är med på detta, då han lagt på sig lite väl mycket senaste halvåret med alla bussresor till o fårn jobb o sen stillasittande vid datorn när han programmerar. Förra jobbet som IT-tekniker fick han ju ränna hela city runt mellan sina uppdrag.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

pebb
2014-01-13 15:41
#13

Själv tänkte jag ta tag i att gå på MRL imorgon, gick på zumba innan men dom har tagit bort det passet och bytt mot det här så jag ska testa, hade gärna gått på fler pass men hinner inte riktigt när jag har hästen också, tyvärr har dom inga roliga pass här på helgen :/ Nu när det har blivit minusgrader så går jag gärna med hästen vissa vardagar istället för att sitta och frysa i skritt så håller jag mig varm och får motion.

Annons:
Lindbygarden
2014-01-13 15:42
#14

Idag har jag träningsvärk i magen, vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta. Det tyder ju på att man e grymt otränad.

Nåväl det blir plankan + höftrullare idag med sen ska jag nog gå en liten stund på bandet inne. Jag gjorde stallet imorse så jag har ingen mockning ikväll bara intaget.

Maten har jag inte riktigt tagit tag i ännu men iallafall inget godis idag!

Peppe
2014-01-13 15:46
#15

#14 Hihi du är på samma nivå som mig. Andra kan säga saker som "inget godis på hela veckan" eller "inget godis sedan november", men jag kör också på den "inget godis idag" ibland även "inget godis till frukost idag" 👍

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2014-01-13 15:51
#16

Hahahaha ja men det är ju så, ska nog skriva här varje dag så kanske man kan bli lite peppar att hålla sig till rätt kost eller ja ngrlunda rätt kost.

🎧

MiaMaria
2014-01-14 20:15
#17

Jag tränar på gym sen en ganska kort tid tillbaka. Eller egentligens en i höstas men då en skada samt en envis förkylning satte stopp så fick jag börja om igen. Min bål är hel kass, så svag tillsammans med en länd som är otroligt stark. Kombinationen gör mig till en hösäck, både i sadeln och i vardagen. Jag tränar 2-3 gånger i veckan och kör blandad kondition och styrka, men enbart med min egen vikt än så länge. Utöver detta så har jag ett fysiskt jobb.

LinaN
2014-01-14 20:17
#18

sockersug…. sockersug… sockersug… chokladbitar mums…. fanken också…. sockersug…. >.<

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-01-14 21:25
#19

#18 vill du ha lite tips om sockersuget? Från en sockerberoende till en annan 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2014-01-14 21:33
#20

#19 ja gärna!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Peppe
2014-01-14 21:59
#21

#20 Detta skrev jag till mig själv för ett tag sedan

  1. Ta in budskapet att sockersuget i stort sett alltid egentligen är behovet av något annat. Oftast törst, därefter hunger. Drick kallt vatten!
  2. Använd dig av punkt 1, det är ditt vapen. Sätt regeln att så fort du blir godissugen, gå bums och drick ett glas iskallt vatten. Svep det oavsett om du vill eller inte. Detta kommer många gånger ta bort suget för stunden och du har klarat en timme till!
  3. Gör en plan för vad för mat du ska äta för dagen, eller gärna för veckan. Koncentrera dig på nästa mål. Gör en plan för vad du får äta om du blir sugen och är småhungrig, t ex en morot eller en macka, såklart efter att du först druckit ditt glas med vatten!
  4. Håll dig sysselsatt.
  5. För mig fungerar det bra att äta på lördagar. Måndag-torsdag är det min räddning, att veta att på lördag, då får jag äta hur mycket jag vill! Och det får jag, jag har inga begränsningar på lördagar även om det naturligt blir så att jag inte äter så mycket när jag inte längre är van vid det. Reglerna är dock att godiset inhandlas på lördagen, och får ätas fram till 00.00 sedan slängs resten (inte spara!!). Eftersom jag bor 1 mil utanför samhället blir det ofta eftermiddag innan jag fått tag på godis, då har halva dagen gått och jag har halverat mängden godis. Jag får INTE köpa hem godis i förväg. Detta är något jag använder mig av de perioder jag behöver bli "ren".
  6. På lördagskvällen mot slutet av godisätandet så börjar jag bearbeta med mig själv mentalt. Hjärntvättar mig själv med att godiset inte är gott. Visst smakar det lite konstigt? Tänk på alla äckliga maskiner som inte rengörs, de som jobbar i fabriken petar säkert i näsan när dom jobbar också. Sådana tankar har lättare att få fäste när ditt sockerbehov är tillfredsställt och hjärnan har lättare att ta emot hjärntvätten. Detta gör söndagen lättare.
  7. Sätt inga förbud. Du FÅR äta godis, men du vill inte. Gör en lista med regler. Du FÅR äta godis, MEN du måste göra en lång rad ritualer först. Till exempel Drick vatten - gå ett varv runt huset - damsug soffan - drick mer vatten (kom ihåg att sockersug ofta är törst!) - ät en morot - klipp naglarna - vattna blommorna - spring runt huset i andra varvet - mer vatten - SEN får du äta godis. Detta gör att du får ju äta, bara du gör alla saker FÖRST. Någon gång under tiden det tar att göra alla saker så kommer du förhoppningsvis återfå kontrollen över dig själv. Gör listan så lång som du behöver! Gör du hela listan och ändå är sugen, ta en liten bit då. Då får ju trots allt äta, men du vill inte… gör listan längre om du kommer ända till att äta!

Detta fungerar för mig, jag är stenhård mot mig själv nu. Knepet är att hela tiden hala på godiset. Timme för timme, minut för minut. Gör vad som krävs. Ta bilen och åk ut i skogen och sätt dig på en stubbe. Det finns inget godis i skogen 🙂

Kom ihåg att hur jävligt det än känns, så kommer dagen ta slut. Imorgon är en ny dag och då känns det säkert lite bättre.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2014-01-14 22:10
#22

#21 bra där! Jag dricker redan massa vatten, eller ja. Inte mina 3 liter om dagen men iaf 1½ liter. Har en petflaska jag fyller på 0,5l o dricker ur. 

Just nu kör jag på riskakor. Blir jag hungig/sugen så dricker jag vatten o tar en riskaka. De smakar inget, de har låga kalorier och man orkar inte äta ett helt paket på ett bräde. Ett av mina största problem är att äta regelbundet. Försöker stoppa in frukt istället för sötsaker, visst det är socker i frukt också men det är nyttigare än raffinerat socker. kroppen kan ta hand om det bättre. har fått lite tips från olika håll här under kvällen också som jag ska ta med mig. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2014-01-15 00:00
#23

Det där ska jag testa Peppe!

Lindbygarden
2014-01-16 17:50
#24

Inget godis än så länge och snart e det lördag!!!

Kör plankan varje dag men har väldigt svårt att få ur tummen för lite hårdare träning.

Fick dock nyaste sitsträningsboken igår så den ska jag sätta mig med i helgen o ta lite övningar för basicpass.

Peppe
2014-01-16 19:09
#25

#24 ja SNART är det lördag! Även jag lyckades hålla mig borta från godishyllan i affären med det mantrat i huvudet 😃

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
2014-01-16 20:14
#26

#25 Hihihihihi

Vi har hämtat ut nyckeln tilll skolans idrottshall och kommer träna där en kväll i veckan. Det blir jag ,gubben och barnen🙂

Peppe
2014-01-16 23:22
#27

Oj vad ordentliga ni är!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Lindbygarden
2014-01-17 00:45
#28

Tja det är för barnens skull, vi har ju rätt långt till alla aktiviteter och vi sa att du kan vi lekträna en dag i veckan så de får röra lite mer på sig.

LinaN
2014-02-12 17:01
#29

nå tjejer och killar, hur går det med träningen utan häst?

Igår gick jag 6,5km.

Idag blev det ytterligare 7,9km. Mina benhinnor börjar säga ifrån…. så ska hålla mig till lite mer lagom sträckor nu ett par dar, ca 3-4km bara och bygga upp staminan lite.

Ikväll blir det ett styrkepass med inriktning armar/axlar tror jag det var på schemat…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2014-02-12 23:00
#30

Hej heja Lina! Bra där! Här går de segt då det varit en del sjukor.

LinaN
2014-02-13 12:47
#31

4,5km idag och det är alltså  utsläpp av hästar, pyssel i stallet och sen promenad till o från bussarna….

Sen red jag 1 tim och 20 min idag också….

1444kcal bortjobbade idag ^^

Förhoppningsvis så blir det inte mer promenadande idag, men vi ska ut och äta för kompisen fyller år idag så blir väl en runda på  2½-3km till innan dagen är slut. 

Nu dusch, och sen lägga sig och vila en stund! *pust*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-02-13 13:38
#32

#31 bra jobbat!

Skulle också vilja gå mer promenader, men jag bor mitt i skogen och vi har haft en varg i samhället här om dagen. Inte sugen på att bli vargmat… En liten fegis är jag 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2014-02-13 17:43
#33

#32 vi hade varg siktat ute i stallet för några dagar sedan. Som jag sa, en varg gör inte mycket skillnad, kanske blir vi av med en sur shettis men att vargen skulle gå på Harry är ju en jäkligt låg sannolikhet. Plus att han försökt stämpla vår schäfer en gång när han försökte busa lite för nära Harrys bakben. Det var sista gången de fick vara lösa ihopa, det slog om till jaktinstinkt hos hunden.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-02-14 11:14
#34

#33 hästarna är jag inte så rädd om (eller lite kanske efter att jag läst att en ensam varg kan fälla en vuxen älg…) däremot är jag rädd för mitt eget liv och framför allt hundarna som är mina promenadkompanjoner. Det var en vargattack på hund för 1 vecka sedan bara 3 mil härifrån. Samma varg. Det var ingen jakthund utan en liten sällskapshund med sin 20-åriga matte, på asfaltsväg i samhället.

Denna varg har gjort sig lite känd för att inte vara skygg, den går runt på gator i villakvarter… Men nu har den inte setts till sedan attacken tror jag, förhoppningsvis har den vandrat vidare.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Sarah
2014-02-18 11:56
#35

Kommit igång med gym igen för att bli mer likställd i båda sidorna :) spänner mig lätt i vänster axel då jag rider, efter en gammal ridolycka. Under hösten när jag verkligen kom igång med dressyrträningarna på unghästen blev det så tydligt hur mycket min axel påverkar henne, så nu är det gym 3 ggr i veckan. Hjälper mycket. Gör mycket lösgörande övningar för axlar och skulderblad och mycket stretching. 

Ni som kämpar med sockersug och vikt, ha en liten färdig salladsbar i kylen :) Jag har alltid små lådor med hackat och skivat färdigt. När jag blir sugen på ngt går jag och äter en stekt brysselkål, en morotsbit eller liknande. Mitt sockersug har visserligen aldrig varit stort, men gissar att det borde hjälpa en del.

Lurvas11
2014-02-18 23:08
#36

Jag tränar just nu ungifär 4 ggr/vecka. Ibland "vill" jag mer men då stoppar mina föräldrar mig. Vilket är bra, för man måste ju hinna återhämta sig också. :) Jag brukar vara ut och springa, powerwalka lite grann och träna motions och styrke gympa. :) Ang. Kosten försöker jag att inte gå och små-äta, utan istället dricka vatten. Sen är de klart att man ibland måste få ta något att äta mellan måltiderna om man blir alldeles för hungrig.:) Mina mål är väl inte riktigt att gå ner i vikt, utan mer att få bättre kondition och bli mer vältränad:)

Hälsningar Lurvas11Glad

Lindbygarden
2014-02-20 17:51
#37

Jag behöver en privattränare som kan driva mig med grisfösare..

LinaN
2014-02-21 15:26
#38

Utsläpp av hästar, ridit en, jobbat en på långa linan i repgrimma, promenerat till och från badhuset och simmat… 1672kcal. Sen ikväll blir det styrkepass :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lurvas11
2014-02-21 19:59
#39

Har inte kunnat träna på hela veckan eftersom jag är förkyld :(

Hälsningar Lurvas11Glad

Chestnut
2014-02-22 09:07
#40

Jag kämpar på med lättare stallsysslor, lättare styrkepass och känner mig väldigt sinkad av min fotskada…

Med vänliga hälsningar
Chess

LinaN
2014-02-22 11:32
#41

Blir så irriterad. här har man slitet i snart 2 veckor för att gå ner i vikt, tro fan man lagt på sig en massa istället! *morrar*

vad är meningen att anstränga sig när man inte får resultat? :(

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Annons:
Sarah
2014-02-24 09:15
#42

#41 det är muskler :) de väger mer, så tränar man mycket behöver man inte nödvändigtvis gå ner i vikt. Du har säkerligen fått resultat. 

(En bekant till mig är bodybuilder och vi är lika långa, hon väger ca 20 kg mer än mig, bara muskler)

LinaN
2014-02-24 10:56
#43

#42 fast jag har 20kg övervikt, och när jag vägde utan mina överflödskilon så vart jag rätt musklig och ganska så vältränad hästtjej då också. och jag tvivlar på att jag har mer muskler nu än jag hade då ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-02-24 13:45
#44

#43 vad har du ätit? Det är ganska vanligt att man äter mer när man börjar träna, dels för att man blir hungrig men dels för att man tycker att man förtjänar lite belöning 😉 

Jag hörde någon stans att för oss kvinnor så är det kosten man i huvudsak ska se över om man vill gå ner i vikt. Enligt den källan så påverkar kosten 80% och träningen bara 20%. Detta stämmer på mig, jag gick precis som du snarare upp av att träna av de anledningar jag skrev först. Sedan jag la om kosten har jag gått ner 12 kg utan extra motion.

Sen är det ju bra att träna av andra orsaker 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2014-02-24 13:55
#45

#44 fortsatt äta som vanligt, dvs min lakto-ovo-vegetariska kost. Försöker äta 3 gånger om dagen, och pilla in mellanmål däremellan.

Är sällan hungrig före 10 på morgonen, äter jag före 7 så mår jag bara illa. Jag känner att jag är hungrig men har ingen matlust, och matlusten har vart borta sen nån gång innan jul. Sötsuget är inte så farligt längre heller.

Försöker komma igång med en matdagbok så man kan kolla hur man ätit under en vecka.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Sarah
2014-02-24 14:08
#46

Ja maten är absolut viktigast då det kommer till viktnedgång. Klart att träning är super, men man kommer ganska långt på att ta bort ex pasta, ris och bröd och lägga till mer protein istället. Jag är visserligen väldigt smal, men jag tror inte att mattider/ regelbundenhet har så stor inverkan, bara på suget och då indirekt att man stoppar i sig sötsaker, men inte på ngt annat, skiter man i tiderna och äter då man är hungrig, utan att stoppa i sig godis så tror jag att man klarar sig väldigt bra ändå. Enda gången jag gått upp i mitt liv var då jag tvingade i mig frukost :) Vet inte om du vill ha mattips, men jag är vegan som äter hälsosamt och tränar mycket. Kanske kan ge vegotips :)

LinaN
2014-02-24 14:14
#47

#46 vego o lakto-ovo ligger inte så långt ifrån vartannat. Gick precis med i en grupp på FB med veganmat. "vad ska du laga idag" typ. :) För man sitter här o äter samma saker om och om igen och varierar sig väldigt sällan trots det finns så mycket gott som inte är quorn och soja ^^

bröd har vi tatt bort sen i årsskiftet, äter bara knäcke om det är bröd. Ibland om man har en maträtt som kräver mjukt bröd så blir det det men det har ju inte hänt mer än 2 gånger per månad.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-02-24 14:51
#48

#45 om du inte redan har appen shape up så ladda ner den :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Lindbygarden
2014-02-27 21:06
#49

Denna veckan har jag äntligen kickat igång.

Sen hoppas jag att det ska hålla mer än tre veckor typ :)

I måndags red jag och idag har jag varit iväg med gubbe och barnen i gympahallen där vi spelar lite innebandy, fotboll, springer och leker.

Upp till toppen
Annons: