Annons:
Etikettunghästen
Läst 1143 ggr
matsdotter
1/11/14, 7:11 PM

Hur hålla igång sin egen ridning?

Nu när jag har satt igång inridningen av Krusmynta igen så är jag lite nojjig över att jag ska vara för ringrostig själv i min ridning och således ställa till med något tok för henne. Jag har inte ridit "ordentligt" på flera år, utan har mestadels varit ut och skruttat i skogen de gånger jag har varit ut.

Min kropp är inte alltid speciellt medgörlig i de saker jag vill göra, och iom att jag inte har hållit igång med kontinuerlig ridning så har mina ridmuskler förtvinat och stelnad till ganska rejält. Detta gör att jag är rädd att jag inte ska kunna ge rätt signaler till min fläckfia då kroppen inte gör som jag säger, och på så vis råka lära in felaktiga kommandon eller förvirra henne.

Hur har ni andra med unghästar löst detta dilemma? Har ni haft en annan häst som ni ridit "ordentligt" på under tiden som ni har utbildat era unghästar, eller har det gått bra ändå?

Jag har funderat till och från på om jag kanske ska ta och leta reda på en medryttarhäst som jag kan "rida in" mig själv på igen, och dessutom kunna fortsätta utbilda mig själv på parallellt med att jag utbildar Krusmynta. Låter det som en bra idé? Varför, varför inte? :)

Annons:
Lindbygarden
1/11/14, 7:20 PM
#1

Jag tycker att det låter som en strålande ide'! Jag sitter i samma sits som dig då jag inte ridit aktivt på väldigt länge, har en ringrostig och skruttig kropp. Jag tror också på att rida lektion på ridskola så man kan rida skolhästar och fokusera enbart på sin egna ridning. Sen tror jag på stretching och avsutten bålträning.

Peppe
1/11/14, 8:18 PM
#2

Låter jättebra!

Jag har en gammal ponnygubbe som jag tänker rida vid sidan av för att hålla igång mig själv! 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Chestnut
1/11/14, 9:11 PM
#3

Jag gjorde som så att jag lånade hem en läromästare parallellt + min gamla skrutta (som går MSV) när jag började med unghästen, just för att jag själv var så ringrostig. Så bli medryttare är nog en jättebra idé för dig!

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindbygarden
1/12/14, 8:44 AM
#4

Min plan är också att träna mkt avsutten bålträning.

Upp till toppen
Annons: