Annons:
Etikettunghästen
Läst 2624 ggr
Peppe
2014-01-11 18:10

Unghästens första träning

Eftersom jag har en unghäst så är jag mest intresserad av det området.

Hur gör ni med era unghästar den första tiden de ska "arbetas" så att säga. Tänker mig en häst som är insutten i alla gångarter osv och nu är det dags att börja tänka på formen. Kan även gälla från marken (långa tyglar/tömkörning osv). 

Jag har stött på alla varianter, från att rida med grimma och helt utan kontakt till att ha bett + spänd nosgrimma + inspänningstyglar redan på sin 2-åring. Hur tänker ni?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Chestnut
2014-01-11 18:17
#1

Uppsuttet jobbar vi med att unghästen ska söka sig nedåt självmant, dvs inga inspänningstyglar eller liknande men däremot massvis med beröm och stöttning/uppmuntran när hon börjar sänka huvudet och självmant aktivera ryggen. 

Vid tömkörning har jag gramaninspänning för att förtydliga att hon ska arbeta under sig och snabbare kunna ge eftergift.

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindbygarden
2014-01-11 19:26
#2

Du har ju varit nere hos mig och vet vilka träningsmöjligheter jag har/inte har. Nu har jag skickat iväg både Meja och Grace på inridning. Här hemma börjar jag vänja in vid träns och sadel. Jag har nosgrimma, remont, direkt. Jag börjar redan när de är rätt unga att vänja in vid röst och att flytta för tryck. Longerar i den bemärkelsen gör jag inte men de får lära sig att röra sig runt mig på långt grimskaft. Bosse longerade, "på riktigt", en gång i somras i skritt och trav tre varv i resp gångbart och håll, har de väl lärt sig röst och vända runt så är longeringen lätt. Inspänning eller ej beror helt på häst men en lätt inspänning för att vänja unghästarna vid ett mkt lätt stöd ser jag inget fel i alls om utbildaren vet vad hon/han gör. Då tänker jag på vid longering.

Meja och Grace var iväg hösten 2012 och våren 2013.

I höst är det dags för Bosse och Tuschomie.

Peppe
2014-01-11 20:15
#3

Åh jag skrev ett jättelångt svar men det försvann Ledsen

Drar en kortare version;

Jag har ungefär lika bra möjligheter som du har #2, här måste vi gå 3-400 m längs järnvägen där den på sina ställen bara är 3 m från grusvägen, sedan följer en asfaltsväg med en bro över ån, sedan en grusväg med taggtrådsstaket på båda sidor innan vi kommer fram till ridvägarna…Kämpar

Jag kommer nog använda bett + kapson när han rids in. Vill inte hänga på inspänningar, tycker dom hoppar och rycker så dant i hästens mun, speciellt när dom sitter så löst och får ordentligt swing. Känner mig så kluven i hur jag ska göra med allt. Jag vill inte gå så fort och hårt fram som många dressyrtränare gör, men inte heller glida runt i repgrimma i 4 år utan att komma någon vart…

Har vissa funderingar på att köpa en kapson och börja arbeta vid hand lite redan nu, enkla saker. Vet dock inte om det är fööör tidigt? Jag känner att jag vill göra nåt pga hans patella… 

Tanken är att han ska sittas in här hemma i höst, och sedan åka på utbildning inför treårs på våren 2015. Eftersom jag hatar att stressa så vill jag gärna ha honom träns och sadelvan innan betet så vi bara kan koncentrera oss på ryttare i höst. Tog på honom ett träns för några veckor sedan, utan nosgrimma, men fick en avhyvling av en vän. Det var minsann för tidigt för bett….

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Chestnut
2014-01-11 21:18
#4

#3 Är han två i år? Då tycker iaf jag inte att det är för tidigt för att börja vänja vid bett i munnen om man gör det kravlöst. 

Min tjej började hanteras övht när hon var 2,5 år och vi började med bett i princip direkt - bara en kort stund ha det i munnen till en början. 

Vi har lyxen att ha paddock 3 m från stalldörren och ridvägar direkt så det har aldrig varit några problem. Däremot saknas ridhus!

Med vänliga hälsningar
Chess

Lindbygarden
2014-01-11 22:08
#5

Jag var på en Eamon Hickey clinic och jag tyckte det var väldigt intressant!

Jag kommer absolut att använda mig av en del av det.

Tycker gott du kan börja med lite övningar och bettinvänjning redan nu.

Jag har träns på under grimman på Bosse bara för att han ska vänja sig vid att ha det i munnen.

Peppe
2014-01-11 22:37
#6

#4 ja han är 2 år nu. Jag tränsade och gav han lite morötter och tog av det igen, inte mer än så 🙂 röra bettet kommer jag inte göra förrän tidigast i höst utan han får bara ha tränset på sig men kommer hela tiden ha en grimma att ledas i.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
MiaMaria
2014-01-14 20:26
#7

Vad är det för kapson du funderar på att köpa? En "longeringskapson" eller en akademisk? 

Jag har haft bett i från 1 års ålder, ibland 2, beror när hästen har kommit och vad den gjort. Som tvååring har några varit inkörda och då är även bettet "använt". När jag har börjat med inridning har grimman alltid varit under tränset med en longerlina i till medhjälparen. Själv har jag haft tyglar och en halsrem att hålla mig i. Longeringen innan att jag hänt eller suttit upp har oftast varit utan inspänningar, den är ju inte för arbetet utan för att rasta av sig lite innan jag sitter upp. Så va inte rädd att använda bettet, men givetvis ska de göras med försiktighet för du vill ju ha en känslig och fin häst i framtiden.

LinaN
2014-01-15 09:47
#8

Artikel om att introducera bettet till en unghäst eller vilken häst som helst som inte är van vid eller har svårt att acceptera bett. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Peppe
2014-01-15 09:54
#9

Min största skräck är att jag ska lyckas förstöra munnen på honom. Han är så oerhört känslig i allt så jag ser fram emot att rida med fjäderlätta hjälper 🙂

Nu börjar det dra ihop sig till löshoppning! En ridklubb i närheten anordnar löshoppning nu på söndag och den 9/2. Nu på söndag känns tajt så vi siktar på den 9e! Ska bara höra med min hovslagare först om han kommer närvara vid något tillfälle i vår, hade egentligen velat ha honom och hans fru där men det stod inget om att dom skulle vara där utan 2 andra tjejer istället. Han har tävlat fälttävlan och hoppning rätt högt och hans fru är min hopptränare, båda har stor unghästvana. Hade gärna haft dem där första gången! 

Funderar på att ta med min ponny också som älskar att hoppa, så unghästen får lite draghjälp?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: