Annons:
Etikettutrustning
Läst 1801 ggr
MirakelBetty
11/15/13, 8:51 PM

Bett och tränsfunderingar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blir inte kvitt den där känslan av att jag kan hitta något bättre åt min pålle.. 

Han är känslig, men blir faktiskt väldigt stark ibland, speciellt ute.
Bett i munnen är inget favorit hos honom. Just nu rider jag på hackamore med extra ringar på, lite som ett bettlöst kandar.
Jag använder den övre tygeln till att ställa och rider enbart med den när han har en "lugn dag" och så "stångtygeln" är som en slags nödbroms. Rider på båda när han är het tex. när man rider ut själv och det blåser. Har provat att rida på vanligt tredelat med rörliga ringar. Men nää får inte alls samma lugna känsla från hans sida. Han blir mest orolig i munnen och går och gapar. Tömkör med ett tredelat och då rycker han i tömmarna och tar ner huvudet och stundtals går skitbra, stilla i munnen, mjukt stöd och inget oroligt så vitt jag kan se (som jag vill att han ska gå när man rider). Men sen "apar" han sig ibland och blir bara helt jätte onöjd med bettet. Trycket emot när man bromsar och inte rolig alls. 
Snokrem är inget alternativ för mig, vill inte snörpa ihop munnen och dölja problemet. 

The downside med hacket är att jag inte tycker han går bra i dressyren. Han blir så tung i handen ibland..
Jag är van att rida med ponnyhack som jag har så inga problem att svänga eller bromsa nu när han vant sig vid det men jag vet inte .. Det är det där med tyngden och att jag får lägga så mycket fokus på att han inte ska bli tung i handen som stör mig lite. 
Jo jag vet. Övergångar. Men vi övergår ju för tusan så vi drömmer om det snart på nätterna. Värmer upp ordentligt i lagomt tempo, det gör vi. 

Tandisbesök inbokat igen, trots att de i somras inte kunde se något fel förutom tandsten .. 

Jag rider idag med ett Glen Gordon träns som jag inte gillar. Det är jättesnyggt (det med döskallar på!) men jag vill ha ett med svängt nackstycke på. Ett som är skönt att ha på sig. Som inte ser jättetråkigt ut. Ps of sweden har ju fina, men så dyrt!

Vad skulle ni ha valt för träns och vad skulle ni ha valt för bett?

Tänk vad uppförsbacken gör med känslan av den efterlängtade nedförsbacken. 
Du är värd att njuta och må bra <3 

Annons:
LinaN
11/16/13, 3:30 PM
#1

På bilden har han ju knäppt av helt i nacken. 

hmmm…. bett med tungfrihet? Baucherbett? Myler har en hel del intressanta mundelar för olika känsliga hästar..

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Brollan1
11/17/13, 9:22 AM
#2

Jag undrar om problemet verkligen ligger i bettet? Hästen på bilden har en stel upplyft svans och däremed stel rygg, går rejält bakom hand, raka och icke elastiska haser. Hästen går i hyggligt tvåtaktig trav på denna bild trots allt. Allt detta tyder på en häst som har problem med antingen fysiken eller ridningen.

Om ridningen är ok(?) så  skulle jag nog börja med att kolla sadeln och ryggen eftersom den fortfarande är någorlunda tvåtaktig dvs felet är inte sidoberoende. Prova rid på hårt underlag och lyssna till takten om den fortfarande är ren för att utröna om det är något som är sidrelaterat.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Peppe
11/23/13, 12:01 PM
#3

Håller med de båda föregående!

Vill du ha tips på en form av betsling som är relativt lik den du har nu, så kan du prova kapson + ett bett. Och då ett enkelt bett han trivs med. Då får du det bettlösa men har samtidigt bettet där vid behov.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[EmmiieErixon]
12/13/13, 12:07 AM
#4

vill bara lägga till en sak som kan va trevlig att se om man intresserar sig av val av bett och nosgrimmor :)

http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg

väldigt enkel men bra…dock engelska men hoppas alla kan språket :)

Snowmadde87
1/25/14, 9:01 AM
#5

Det kan oxå vara att bettet är förstort jag hade det problemet att min han blev oxå tung att rida han hängde sig i bettet. kanske ett bettlöst träns?

Snowmadde87
1/25/14, 9:02 AM
#6

Eller så kan du prova ett vandligt rakt bett det ligger stilla i munnen kan vara att din häst inte tycker om bett som är delat tex tvådelat tredelat bett

Annons:
Em--ma
1/26/14, 12:07 AM
#7

men hallå, är våra två hästar typ släkt eller? ;)
Hon gör exakt som din typ av det du beskriver. Hon total hatar bett, så rider med hack men med det lägger hon sig i handen.
Idag kör jag på tredelat med fasta ringar. Har inte provat så mycket annat, men det går hon väldigt trevligt på när hon inte väljer att tjafsa.
Har även remontgrimma vilket jag tycker passar henne bäst.
Det gör så bettet ligger mer stabilt. :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Upp till toppen
Annons: