Annons:
Etiketttävling
Läst 2689 ggr
jasmina.p
10/31/13, 8:12 AM

börja tävla

hej hej, hur går jag tillväga om jag vill börja tävla lite lätt i dressyren? jag har inte tävlat förut så kom med alla tänkbara möjliga tips :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Annons:
JustMySelf
10/31/13, 12:28 PM
#1

Är du medlem i en ridklubb? Många ridklubbar och ridskolor har klubbtävlingar på lite lägre nivå för medlemmarna, annars kan du googla på Pay and Ride (Pay and Jump för hoppning) och se ifall det finns någon i närheten av där du bor 🙂

litenvovve
10/31/13, 10:24 PM
#2

Leta upp en bra klubb där du känner dig välkommen.

Klubben kan nog hjälpa dig igång.

Dessvärre har jag inga sådär tips att ge dig då jag faktiskt inte minns när jag började tävla. 

Men ta det inte för allvarligt i början, ha roligt! :)

Linnea
11/4/13, 3:57 PM
#3

Du måste ha..

Grönt kort

Licens

Hästlicens

Medlemskap i ridklubb

..innan du kan börja.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LinaN
11/4/13, 8:30 PM
#4

#3 licens behövs inte när man tävlar pay and ride/jump eller ens på klubbtävlingar/KM väl? För är det kraven så skulle man få jäkligt få tävlande helt plötsligt.

Grönt kort behövs oftast i samband med klubbtävlingar/pay&ride/träningstävlingar men inget av det andra vad jag känner till o läste mig till i TR förra året. och jag har inte hört att det ändrats något.

jag har inte medlemsskap i någon klubb och har ändå tävlat min häst ett par gånger på pay and jumps.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Loviisaa
11/5/13, 12:07 PM
#5

Jag undrar precis samma sak.. 😂

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

Linnea
11/6/13, 10:10 AM
#6

#4 TS skriver inget om Pay&Jump utan tävling. Pay&Jump är träningstävling, där behövs inga licenser, grönt kort eller annat.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
jasmina.p
11/6/13, 4:05 PM
#7

bra svar från er alla, jag har sköthästar jag ridit i över ett år som jag får starta med om jag vill men först vill jag hitta en bra tränare såklart.

kan man ta licens och grönt kort genom någon klubb??

tillägger även att jag inte har planer på att tävla föräns om något år eller så men vill gärna ha lite koll innan :)

träningstävlingar verkar ju super till en början att prova på lite hur det känns :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

Linnea
11/6/13, 4:09 PM
#8

Licenserna beställer du via Ridsportförbundet, då måste du ha ett konto i TDB, Tävlingsdatabasen.

Medlemskap betalar du till din klubb och det är också klubbarna som anordnar grönt kort-kurser.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

LinaN
11/6/13, 6:46 PM
#9

Jag skulle börja med att lösa medlemsskap i en klubb, sen ta grönt kort och ta några klubbtävlingar innan man ger sig ut på andra tävlingar. :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

jasmina.p
11/18/13, 11:25 AM
#10

#9 det låter ju super att börja lite lätt sådär :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

LinaN
11/18/13, 11:51 AM
#11

#10 ja, framförallt lagom för mina nerver ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

PogoPedagog
11/20/13, 2:32 PM
#12

En fråga bara. Har skaffat häst igen efter 10 års uppehåll. Gäller grönt kort på livstid eller måste det tas om?

Linnea
11/20/13, 2:38 PM
#13

Det gäller på livstid men du måste scanna det och skicka in det till tdb så att det registreras där.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
PogoPedagog
11/20/13, 3:04 PM
#14

Tack för svaret!

Lindbygarden
11/23/13, 8:15 PM
#15

#14 Det är inte säkert att det behöver sannas in, jag tog mitt för 20 år sedan och det var inne i deras datasystem så det var bara för mig att aktivera det typ.

Linnea
11/25/13, 10:57 AM
#16

#15 Okej, jag har hört att man ska göra så. Tog mitt för 13 år sen men det finns nog inte inlagt.. men jag har inte tittat så noga iof eftersom jag inte tävlat än.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Gullan_J
11/28/13, 10:07 AM
#17

Det du behöver för tävling (lokal och uppåt) är grönt kort, ryttarlicens. Det din häst behöver är ett hästpass, vaccinationsintyg som är giltigt och hästlicens. För att få grönt kort måste du ha gått en kurs. Är du under 13 måste en målsman ha gått kursen tillsammans med dig och följa med dig på tävlingarna. Är du över 13 så måste du gå kursen och skriva slutprovet själv. När du lyckats få grönt kort skapar du ett konto på tävlingsdatabasen, tdb.ridsport.se är adressen dit. Innan man lärt sig tävlingsdatabasen kan den vara krånglig att förstå. Men då kan din grönt kortledare hjälpa dig att förstå och skapa konto. Nästa steg är att registrera dig som ryttare på ditt konto i tdb (tävlingsdatabasen). Det är enkelt när man lärt sig. Sen registrerar du din häst. Om hen tävlats högre än klubbtävling innan kommer hen komma fram när du söker på hen. Annars måste du "skapa" hen. Då fyller du i namn, kön, härstamning, födelseår, chipnr, registreringsnr, stamboksnr, UELN (allt detta står i hens pass) m.m. Sen är det bara att beställa licens till dig och hästen. Under fliken SÖK finns det Tävling. Där kan du anmäla dig till tävlingar. När du gjort detta är det bara att åka iväg till tävlingarna! Några tips är att inte sätta upp så höga mål i början. Jag minns att min första ponny och jag skulle och tävla för första gången. Då han tävlat framgångsrikt med förra ägaren hade jag som mål att vinna både LC:n och LB:n. Jag kom 2:a LC och 3:a i LB. Jag vart så himla missnöjd och besviken trots en andra plats och tredje plats. Så sätt upp mål som är lämpliga. Jag brukar inte längre sikta på att komma på någon särskild plats utan istället sikta på att rida över någon viss procent. Tex med ungponnyn siktar jag på att rida LB över 50%. Med min andra siktar jag på Msv:C med 55%. Sen att inte anmäla dig till klasser du känner dig osäker på. Börja med LC om det känns bäst så. Hästen är din spegelbild. Är Du osäker på ex. LB:2 programmet kommer din häst bli osäker på det med. Är du säker på ex LB:1 så kommer din häst vara säker på det också. Lycka till på framtida tävlingar!

-Bättre ökänd än okänd

LinaN
11/28/13, 10:30 AM
#18

#17 många bra råd där!

man sätter gärna upp för höga mål i början, själv är mitt mål med den LB-clear rounden jag ska tävla i vår att faktiskt överleva ^^ Att gå in på banan, rida programmet och där har vi två delmål 1) hålla oss på banan och inte hoppa över dressyrstaketet, som han gjorde på sin första tävling. 2) att jag ska sitta kvar PÅ hästen när programmet är slutfört.

Det är ungefär vårt mål när vi är på hopptävling också, dvs hålla oss på banan och ta oss runt, och att jag ska sitta kvar på ^^

Allt utöver det är bara bonus! :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Upp till toppen
Annons: