Annons:
Etiketttävling
Läst 1856 ggr
liwans
2013-10-11 11:18

Vänta flera timmar på prisutdelning?

Jag har en liten fundering som mer erfarna dressyrryttare kanske kan svara på! 

På dressyrtävlingar med många starter i klasserna kan det ju vara flera timmar mellan det att man startar tills det att prisutdelningen hålls. Jag ska tävla i helgen och efter min sista start är det 4 timmar till prisutdelningen. Nu tror jag egentligen inte att vi kommer att bli placerade, men om man blir placerad - väntar man alltså kvar i 4 timmar då?

I TR står det ju att man måste vara med på prisutdelningen och att man kan både bli av med sina priser och få betala böter(!) om man inte är med på prisutdelningen, utan att ha bett om lov. Jag förstår ju att man kan be arrangören om lov att åka hem och att de kanske till och med kan skicka priserna om man skulle bli placerad? Men samtidigt känns det ju väldigt tråkigt. Tänk om det skulle vara så att de tre första startande i en klass också blir de tre främst placerade, men eftersom det är 5 timmar till prisutdelningen har de valt att åka hem. Då känns hela meningen med tävlingen borta, om de som vinner inte är på plats att ta emot sina priser! :P

Själv skulle jag nog att välja att stanna kvar och ta ut min häst ur transporten några gånger för att den ska få sträcka på benen under väntetiden fram till prisutdelningen, men det slog mig att det måste vara väldigt vanligt att folk åker hem? Eller? Hur tänker ni kring det här? Tävlingen som jag ska vara med i är bara en lokaltävling så jag gissar att ännu längre "väntetider" förekommer på större tävlingar med fler starter. 

PS. Surt om man har väntat i 4 timmar på prisutdelning och blir nedpetad utanför placering av den sista ryttaren? :P

Annons:
equestphoto
2013-10-11 11:51
#1

Det är därför man tävlar hoppning ;)

Nej men skämt å sido, det blir ju väldigt långa dagar för hästen, så det är en ganska svår sits man hamnar i speciellt om man har en lång väg att köra :/

Majken!
2013-10-11 15:13
#2

Är du säker på att prisutdelningen inte hålls direkt efter klassen då?

equestphoto
2013-10-11 15:24
#3

#2, klassen kan ju hålla på i 4 timmar om man startar först..

Lindbygarden
2013-10-11 21:01
#4

Svårt det där, beror på hur hästen tar väntan och hur lång den blir.

Skulle nog försöka vänta, är det nära kanske man kan köra hem hästen🙂

LinaN
2013-10-11 21:32
#5

Inte värre att ha hästen i transporten 4 timmar än att den står på boxen eller på stallgången i 4 timmar. Se bara till att den har mat och vatten… Skulle även ställa mellanväggen så hästen kan stå brett med bakbenen och ha utrymme att vila ordentligt utan att väggarna tar i höftkammarna.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

equestphoto
2013-10-11 22:15
#6

#5 Kanske inte, men hur ofta har man hästen inne dagtid i 4 timmar.. ?

Annons:
LinaN
2013-10-12 10:16
#7

#6 väntar på vetrinären, hovslagaren. Gör iordning inför tävling med knoppning/ryktning osv…. Var bara en tanke.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lindbygarden
2013-10-12 11:14
#8

Har man en häst som är bekväm med att vänta på trailern så är ju det ett alternativ.

JustMySelf
2013-10-12 18:43
#9

Hade jag haft nära hade jag kört hem hästen och försökt hålla lite koll på resultatet så jag får reda på så snart som möjligt ifall jag behövde åka tillbaka eller inte. Annars hade hästen fått stå i transporten, om den tyckte det var okej. Hade jag sett till att ha ordentligt med hö och halm så hade det nog gått fint med min häst

liwans
2013-10-12 20:28
#10

#2 

Alltså jo, prisutdelningen var direkt efter klassen (nu har tävlingen varit) men själva klassen pågick i totalt 5 timmar. Många starter!

Jag har tävlat klasser som tagit så lång tid vid andra tillfällen också, men det är först nu det har börjat lossna lite för mig och min häst så att jag fått den angenäma lyckan att fundera lite på det här med prisutdelning också. ;) Anledningen till att jag frågade var att jag minns hur en "erfaren dressyrryttare" en gång skrev i sin blogg att en läsare undrat om det inte blev väldigt långa tävlingsdagar när det var så många starter, då svarade dressyrryttaren med att typ skratta ihjäl sig och förklara att man självklart inte stannade kvar och väntade på prisutdelning, även om man vann?? :( Därför var det skönt att läsa här att fler än jag skulle välja att stanna kvar, det känns ju betydligt roligare än att sticka hem… meningen med tävlingen försvinner ju lite då?

Offbeat
2013-10-14 15:55
#11

Ett alternativ som slog mig nu är ju att man kör hem hästen och sen åker tillbaka och tar emot sitt pris och rosett utan häst. Dom säger väl oftast "Vi vill HELST se de tre främst placerade till häst"
Då får du ta emot äran och kan galoppera lite på stället hahaha och hästen kan stå i boxen/hagen hemma och ha det gött :)

Upp till toppen
Annons: